Value Distribution to Stakeholders: Insights from U.S. Publicly Traded Companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/2318-0722.2024.30.e14322

Keywords:

stakeholder theory , value creation , value distribution

Abstract

This paper seeks to understand the differences in stakeholders’ perceptions of value considering the value created and distributed by public companies in the United States. The methods involve a quantitative approach using the JUST Capital database. The 890 companies observed were divided into six major industries (commerce, manufacturing, services, utilities, finance, and information technology), and the database variables were analyzed descriptively in relation to each stakeholder. This study concluded that the benefits received by stakeholders from different industries vary significantly. Considering the database analyzed, overall, customers are perceived as the most important stakeholders, followed by shareholders, the environment, workers, and communities. The originality of this paper is that it empirically tests the ideas of value creation and distribution to stakeholders considering some of the biggest companies in the world's most developed market while seeking to validate the use of a new and promising database in scientific research.

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Author Biographies

Ronaldo de Oliveira Santos Jhunior, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Foi pesquisador visitante na University of New Mexico, EUA. Mestre em Administração na linha de Estratégia e Análise Organizacional da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharel em Relações Internacionais pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Durante a pós-graduação, atuou como representante discente no mestrado e no doutorado. Durante a graduação, participou ativamente em grupos de pesquisa, iniciações científicas, eventos acadêmicos e projetos de extensão universitária. Foi cofundador do Centro Acadêmico Independente de Relações Internacionais. Ainda na graduação, foi membro fundador da AIESEC em Aracaju, organização sem fins lucrativos, onde exerceu as atividades de Diretor de Gestão de Talentos e Presidente do Comitê Local. Fez um intercâmbio social em Katowice - Polônia, e lá trabalhou como professor voluntário lecionando sobre educação e direitos humanos. Na diretoria nacional da AIESEC no Brasil, atuou como Gerente de Desenvolvimento de Escritórios Locais. 

Mariana Torres Uchôa, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Doutoranda em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Mestre no Programa de Pós- Graduação em Administração- PPGADM na Universidade Federal de Goiás na linha de Estratégia, Empreendedorismo e Inovação. Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Goiás. Foi bolsista no Centro de Empreendedorismo e Incubação (CEI)/UFG-Goiânia atuando como Assessora nos Programas de Formação Empreendedora e Professora do UFG Empreende. Participou do processo de acreditação AACSB da Fundação Instituto de Administração (FIA), focado principalmente no processo de Assurance of Learning. Atualmente participa da gestão editorial da Revista Brasileira de Gestão e Negócios (RBGN) do grupo de pesquisa Stakeholders & Networks (FEA/USP). 

Adrian Ilie Olar, Tilburg School of Economics and Management - Tilburg University, Tilburg, Países Baixos

Master’s in finance at Tilburg University, The Netherlands. Bachelor’s in Accounting and Management Information Systems at Bucharest University of Economic Studies, Romania.

João Maurício Gama Boaventura, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Graduado em Administração e em Ciências Contábeis pela FEA-USP. Mestre e Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo. Pós-Doutor em Administração na EAESP-FGV e Livre-Docente pela FEA-USP. Atualmente é Professor da FEA-USP e também atuou como Professor na Fundação Instituto de Administração - FIA, na Fundação Escola Comércio Álvares - FECAP e no Programa de Mestrado em Administração da Universidade Paulista - UNIP. Editor da Revista Brasileira em Gestão de Negócios - RBGN e revisor da Revista de Administração - RAUSP, da Revista Gestão & Regionalidade, da Revista Angrad e da Revista Administração e Inovação - RAI.

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Published

2024-06-06

How to Cite

SANTOS JHUNIOR, R. de O.; UCHÔA, M. T.; ILIE OLAR, A.; BOAVENTURA, J. M. G. Value Distribution to Stakeholders: Insights from U.S. Publicly Traded Companies. Journal of Administrative Sciences, [S. l.], v. 30, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5020/2318-0722.2024.30.e14322. Disponível em: https://ojs.unifor.br/rca/article/view/14322. Acesso em: 3 jul. 2024.

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Artigos