Decision Making and Regret in Food Consumption in Fast-Food Chains

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/2318-0722.2024.30.e14230

Keywords:

decision-making, regret, food consumption, fast-food.

Abstract

Purpose
The paper reports the results of a research whose objective was to understand the attributes considered by consumers when making a decision to purchase products in fast-food chains and the emergence of affective and cognitive aspects of post-purchase regret.

Design/Methodology
This research used a quantitative approach based on the application of a questionnaire composed of the regret measurement scale proposed by Nicolao and Rossi (2003) and the identification of decision-making attributes inspired by the work of Loriato (2015). In all, 657 questionnaires were obtained. The data were analyzed by means of Regression Analysis.

Findings
At the time of pre-purchase, consumers tend to evaluate the smell, look/appearance, good service, staff appearance and hygiene, location, temperature, taste, and physical structure of the place. The use of such attributes is relevant in almost 80% of the cases. After consumption, it is common for the feeling of regret to appear, reaching an overall average of almost 50% of the points, which is quite relevant in a food scenario.

Originality
The article contributes to advancing a deeper understanding of the issues of regret when assessed in the context of fast-food consumption. This is relevant to the literature related to consumer decision processes, but also to the field of consumption in general, culture and consumption, macromarketing and public policies in food and nutrition.

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Author Biographies

Bruno Medeiros Ássimos, Centro Universitário Unihorizontes, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutor e mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Especialista em Marketing e Negócios pela Universidade Federal de Juiz de Fora e graduado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Membro-pesquisador do GEMACONS/PUC-MG e membro do NOSS/CEFET-MG. No mercado, atuou por 8 anos na área comercial em empresa multinacional do ramo de petróleo e gás, além de outras experiências nas áreas financeira e de recursos humanos.

Bárbara Carvalho Giori França, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, Minas Gerais, Brasil

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (2020). 

Marcelo de Rezende Pinto, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq nível 2 a partir de 2019. Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009), mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003) e graduado em Administração pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000). Já coordenou cursos de graduação em Administração e pós-graduação lato sensu em Marketing. Desde 2012, faz parte do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PPGA PUC Minas), atuando na linha de pesquisa Estratégia e Marketing. Atualmente, é coordenador do PPGA PUC Minas. 

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Published

2024-06-04

How to Cite

ÁSSIMOS, B. M.; FRANÇA, B. C. G.; PINTO, M. de R. Decision Making and Regret in Food Consumption in Fast-Food Chains. Journal of Administrative Sciences, [S. l.], v. 30, p. 1–13, 2024. DOI: 10.5020/2318-0722.2024.30.e14230. Disponível em: https://ojs.unifor.br/rca/article/view/14230. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos