“Assadão do Zé”: Overcoming Crises and Reinventing Entrepreneurship in the Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5020/2318-0722.2024.30.e14436Keywords:
marketing mix, 4 Ps, marketing planningAbstract
This teaching case discusses the challenge that José Carlos - a 60-year-old retiree who had just come out of bankruptcy proceedings and who, at the beginning of 2020, decided to undertake a new business again - had to face when he recently opened Assadão do Zé. After having developed a business plan and gathering information that would support decision-making and outline the progress of the business from its inauguration, after just one week of operation, Zé is faced with the Coronavirus pandemic and, consequently, the state decree determining the closure of all non-essential establishments. Zé had already invested in the structure, supplies, and promotion of his business and did not want to have another negative experience in entrepreneurship; he needed to redefine his strategies and tactics to continue the business. This case addresses the debate about what alternatives Zé would have to redefine the marketing mix already defined at the beginning of the business. Thus, the case is recommended to directly address the 4 Ps of marketing and, indirectly, the steps for marketing planning, its elements, and correlations in marketing and marketing planning disciplines of undergraduate courses in Administration, Marketing, Communication, and related areas.
Downloads
References
Benzaghta, M. A., Elwalda, A., Mousa, M. M., Erkan, I., & Rahman, M. (2021). SWOT analysis applications: An integrative literature review. Journal of Global Business Insights, 6(1), 55–73. https://www.doi.org/10.5038/2640-6489.6.1.1148
Decreto nº 515, de 17 de março de 2020. (2020, 17 de março). Declara situação de emergência em todo o território catarinense, nos termos do COBRADE nº 1.5.1.1.0 - doenças infecciosas virais, para fins de prevenção e enfrentamento à COVID-19, e estabelece outras providências. Governo do Estado de Santa Catarina. https://dados.sc.gov.br/dataset/covid-19-decretos-estaduais/resource/73d09d8d-3e06-4347-8442-100d35280230?inner_span=True
Decreto nº 525, de 23 de março de 2020. (2020, 23 de março). Dispõe sobre novas medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus e estabelece outras providências. Governo do Estado de Santa Catarina. https://dados.sc.gov.br/dataset/covid-19-decretos-estaduais/resource/8a4b676f-2fbb-4fd7-9e73-07b44260739a
Helms, M. M., & Nixon, J. (2010). Exploring SWOT analysis – where are we now? A review of academic research from the last decade. Journal of Strategy and Management, 3(3), 215–251. https://doi.org/10.1108/17554251011064837
Kotler, P., & Armstrong, G. (2014). Princípios de Marketing (15a ed.). Pearson.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Administração de Marketing (14a ed.). Pearson.
Las Casas, A. L. (2006). Administração de marketing: Conceitos, planejamento e aplicações à realidade brasileira. Atlas.
Mccarthy, E. J. (1976). Marketing Básico: Uma visão gerencial (2a ed). Zahar.
Rafiq, M., & Ahmed, P. K. (1995). "Using the 7Ps as a generic marketing mix: An exploratory survey of UK and European marketing academics". Marketing Intelligence & Planning, 13(9), 4-15. https://doi.org/10.1108/02634509510097793
Vlados, C. (2019). On a correlative and evolutionary SWOT analysis. Journal of Strategy and Management, 12(3), 347–363. https://doi.org/10.1108/jsma-02-2019-0026
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Ciências Administrativas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Para publicação de trabalhos, os autores deverão assinar a Carta de Direitos Autorais, cujo modelo será enviado aos autores por e-mail, reservando os direitos, até mesmo de tradução, à RCA.
Para os textos que apresentam imagens (fotografias, retratos, obras de artes plásticas, desenhos fotografados, obras fotográficas em geral, mapas, figuras e outros), os autores devem encaminhar para a RCA carta original de autorização da empresa que detém a concessão e o direito de uso da imagem. A carta deve estar em papel timbrado e assinada pelo responsável da empresa, com autorização para o uso e a reprodução das imagens utilizadas no trabalho. O corpo da carta deve conter que a empresa é detentora dos direitos sobre as imagens e que dá direito de reprodução para a RCA. É importante salientar que os autores são responsáveis por eventuais problemas de direitos de reprodução das imagens que compõem o artigo.
A instituição e/ou qualquer dos organismos editoriais desta publicação NÃO SE RESPONSABILIZAM pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seus autores