The paradox of short and long term objectives: an analysis based on the strategic leadership in retail companies in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/2318-0722.2023.29.e12655

Keywords:

strategic leadership, short-term and long-term paradoxes, decision making

Abstract

The research aims to analyze how the short-long term paradox manifests itself and influences the decision making process of Brazilian retail executives. This paper aims to deepen the understanding of the potential difficulty that retail executives may present in balancing the demands for short and long term results. The method used was qualitative, exploratory-descriptive in nature. Empirical data was collected through 12 semi-structured interviews with executives from Brazilian food retail companies. The data treatment was through Content Analysis, being identified key categories and subcategories. The main results show that some themes are perceived as interconnected processes in a dynamic and complementary way. The perception of the importance of stakeholder-focused management, in which all stakeholders are included in the process of analyzing possibilities, making decisions, and developing long-term plans, was evident as having great potential for influencing the management of the short- and long-term paradox. This study contributes insights into the aspects of the organization and elements that influence for a better balance of the management of the short long term paradox.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian Stumpf Faria Corrêa, Universidade do Vale do Rio Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1992). Especialização em Gestão Empresarial pela Universidade Federal do RS (1998). MBA em Direito da Economia e da Empresa pela Fundação Getúlio Vargas (2012). Mestranda em Mestrado Profissional em Gestão e Negócios pela Unisinos (2018-2020). Atua como Sócia-Consultora na Elanium Desenvolvimento Humano e Organizacional. 

Patrícia Martins Fagundes Cabral, Universidade do Vale do Rio Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutora em Psicologia, com tese sobre Liderança e Processo Grupal (PUCRS, 2008) Mestre em Administração de Empresas (PUC-Rio, 1999); Especialização em Coaching Ontológico Empresarial (Universidad San Sebastian - Chile/ Newfield Consulting, 2017) e graduada em Psicologia (Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 1993) . Professora visitante no Master on Work, Organizational and Personnel Psychology (WOP-P Erasmus Mundus, 2013). Professora Titular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, vinculada ao PPG em Gestão e Negócios, onde coordena grupo de pesquisa sobre Liderança e Gestão de Pessoas; é também professora colaboradora no Mestrado Profissional em Gestão Educacional e membro do Comitê de Ética em Pesquisa.

José Carlos da Silva Freitas Juniór, Universidade do Vale do Rio Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutor em administração pelo PPGA da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com período como Visiting Researcher na Simon Fraser University ( Vancouver- CA). Mestre em administração pela Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS) e mestre Operações Militares pela Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais do Exército (EsAO). É Bacharel em Ciências Militares pela Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN) e possui bacharelado em Administração pela UNISUL e Licenciatura em Letras ( Português/Inglês) pela Universidade Castelo Branco (UCB), possui Especialização em Administração de Empresas pela FGV, em Educação OnLIFE pela UNISINOS, em Supervisão Escolar pela UFRJ e em Docência do Ensino Superior pela UCB. Atua como Professor e Pesquisador na Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS), vinculado ao PPG em Gestão e Negócios, onde é Colíder do grupo de pesquisa sobre Liderança e Gestão de Pessoas. 

Luiza Vellinho Pinto Bruno, Universidade do Vale do Rio Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil

Psicóloga formada pela Universidade do Vale do Rio Sinos (UNISINOS). Foi bolsista de Iniciação Científica de 2018-2022 e participante do Grupo de Pesquisa em Liderança e Gestão de Pessoas ministrado pela Profa. Patrícia Martins Fagundes Cabral. Atualmente busca se aprimorar na área clínica, com base na teoria psicanalítica.

References

Balsam, S.,Fernando, G. D., & Tripathy, A. (2011). The impact of firm strategy on performance measures used in executive compensation. Journal of Business Research, 64(2), 187-193. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.01.006

Bardin, L. L’anályse de contenu. (1977). Presses Univesitaires de France.

Bauer, R. (2008). Gestão da mudança: Caos e complexidade nas organizações. Atlas.

Carey,D., Dumaine, B., Useem, M., & Zemmel, R. (2018). Go long: Why long-term thinking is your best short-term

strategy. WhartonSchool Press.

Estadão Conteúdo. (2019, 23 Janeiro). Comércio tem o maior número de vagas criadas em 4 anos. Veja Mercado.

https://veja.abril.com.br/economia/comercio-tem-o-maior-numero-de-vagas-criadas-em-4-anos/

Fry, L. W. (2005). Introduction to the leadership quarterly special issue: Toward a paradigm of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 16(5), 619-622. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.07.001

Havermans, L. A., Den Hartog, D. N., Keegan, A., & Uhl-Bien, M. (2015). Exploring the role of leadership in enabling

contextual ambidexterity. Human Resource Management, 54(Suppl. 1), 179-200. https://doi.org/10.1002/hrm.21764

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2017). Pesquisa anual do comércio – PAC. https://www.ibge.gov.br/

estatisticas/economicas/comercio/9075-pesquisa-anual-decomercio.html?=&t=resultados

Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2008). A execução premium. Campus.

Lloyd, B., & Thurow, L. (1997). The future of capitalism. Leadership & Organization Development Journal, 18(2), 93-98.

https://doi.org/10.1108/01437739710168454

Marginson, D., & McAulay, L. (2008). Exploring the debate on short-termism: A theoretical and empirical analysis.

Strategic Management Journal, 29(3), 273-292. https://doi.org/10.1002/smj.657

Mariotti, H. (2010). Pensamento complexo: Suas aplicações à liderança, à aprendizagem e ao desenvolvimento

sustentável. (2a ed.). Atlas.

Martin, R. (2007). The opposable mind: How successful leaders win through integrative thinking. Harvard Business

School Press.

Morgado, M. (2017). Três grandes desafios para o varejo do futuro. GV Executivo, Caderno Especial: Varejo, 16(1),

-35. https://doi.org/10.12660/gvexec.v16n1.2017.67455

Morin, E. (2005). O método (I. Heineberg, M. Lobo, & J. M. Silva Trad.). Sulina.

Nag, R., Hambrick, D. C., & Chen, M. J. (2007). What is strategic management, really? Inductive derivation of a

consensus definition of the field. Strategic Management Journal, 28(9), 935-955. https://doi.org/10.1002/smj.615

Parente, J., & Barki, E. (2014). Varejo no Brasil: Gestão e estratégia. (2a ed.). Atlas.

Pascal, B. (2001). Pensamentos. Martins Fontes.

Raisch, S., & Birkinshaw, J. (2008). Organizational ambidexterity: Antecedents, outcomes, and moderators. Journal

of Management, 34(3), 375-409. https://doi.org/10.1177/0149206308316058

Resolução n° 466, de 12 de dezembro de 2012. (2012). Ministério da Saúde. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html

Rowe, W. G. (2002). Liderança estratégica e criação de valor. Revista de Administração de Empresas, 42(1), 7-19.

https://doi.org/10.1590/S0034-75902002000100003

Santos, G. G. dos, & Nassif, V. M. J. (2021). Estratégia competitiva no varejo diante da pandemia Covid-19. Revista

de Tecnologia Aplicada, 10(1), 3-22. http://dx.doi.org/10.48005/2237-3713rta2021v10n1p322

Sargut, G., & McGrath, R. G. (2011). Learning to live with complexity: How to make sense of the unpredictable and the

undefinable in today’s hyperconnected business world. Harvard Business Review, 89(9), 68-76.

Schneider Hahn, I., Abatti, L., & Martins, A. (2021). Atratividade no Varejo e Lealdade dos Consumidores em Cidades

não Comerciais. International Journal of Business Marketing, 6(2), 52-70.

Sociedade Brasileira de Varejo e Consumo (2022). O papel do varejo na economia brasileira. https://sbvc.com.br/

bfd_download/estudo-o-papel-do-varejo-na-economia-brasileira-atualizacao-2022-sbvc/

Seaton, L. J. (2018). The relationship of confucian dynamism and the strategic leader: An upper echelon theory

perspective. International Journal of the Academic Business World, 12(1), 113-119.

Simsek, Z., Jansen, J. J. P., Minichilli, A., & Escriba-Esteve, A. (2015). Strategic leadership and leaders in entrepreneurial

contexts: A nexus for innovation and impact missed? Journal of Management Studies, 52(4), 463-478. https://doi.

org/10.1111/joms.12134

Smith, W. K., Lewis, M. W., & Tushman, M. L. (2016). Both/and” leadership: Don’t worry so much about being consistent. Harvard Business Review, 94(5), 62-70.

Snowden, D. J., & Boone, M. E. A. (2007). Leader’s framework. Harvard Business Review, 85(11), 68-76.

Solberg, E., Traavik, L.E.M., & Wong, S. (2020). Digital mindsets: Recognizing and leveraging individual beliefs for

digital transformation. California Management Review, 62(4), 105-124. https://doi.org/10.1177/0008125620931839

Trevisan, R. (Coord.). (2020). Continuum. In Dicionário Michaelis da Língua Portuguesa. Melhoramentos. http://

michaelis.uol.com.br/busca?id=8QWB

Verboncu, I., & Condurache, A. (2015). About managers, competence and efficiency. Review of International Comparative Management, 16(3), 314-323. https://ideas.repec.org/a/rom/rmcimn/v16y2015i3p314-323.html Waldman, D. A., & Bowen, D. E. (2016). Learning to be a paradox-savvy leader. Academy of Management Perspectives, 30(3), 316-327. https://doi.org/10.5465/amp.2015.0070

Warrick, D. D. (2017). The urgent need to educate present and future leaders in organization development and change. OD Practitioner, 49(3), 52-58.

Wilber, K. (2008). The integral vision. Integral Books.

Published

2023-12-21

How to Cite

CORRÊA, V. S. F.; CABRAL, P. M. F.; FREITAS JUNIÓR, J. C. da S.; BRUNO, L. V. P. The paradox of short and long term objectives: an analysis based on the strategic leadership in retail companies in Brazil. Journal of Administrative Sciences, [S. l.], v. 29, p. 1–13, 2023. DOI: 10.5020/2318-0722.2023.29.e12655. Disponível em: https://ojs.unifor.br/rca/article/view/12655. Acesso em: 5 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos