Sensitive Condition of the Tesearch Experience During the Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5020/2318-0722.2022.28.Esp.e12355Keywords:
Research Experience, Pandemic, Sensitive topics, Sensitive condition, DuoethnographyAbstract
The outbreak of the covid-19 pandemic required several readjustments of daily life and work, including redefining the paths of ongoing research. For researchers who needed to make approximations and interactions with field subjects, these changes also involved emotional and ethical accommodations. In this sense, the objective of this article is to discuss the research experience of two doctoral students during isolation. We use the concepts of sensitive themes, sensitive conditions, and experience to build the theoretical framework and methodology of the duoethnography for the production of information and the construction of dialogue. The
analysis of narratives allowed organizing the plot of the experiences lived by the doctoral students during the pandemic, revealing that expectations, frustrations, and loss of meaning are not externalities but part of the research experience. The recognition of the researcher’s human condition helped to understand the sensitive condition of the research experience.
Downloads
References
AHMAD, Aisha S. Quarentena: porque você deveria ignorar toda a pressão para ser produtivo agora. Tradução: Renato Pincelli. Medium, 11 abr. 2020. Disponível em: Link. Acesso em 05.02.2021. Acesso em: 08 fev. 2021.
ALCADIPANI, Rafael. Academia e a fábrica de sardinhas. Organizações & Sociedade, [S.l.], v. 18 n. 57, p. 345-348, abr.-jun. 2011. Disponível em: Link. Acesso em: 08 mar. 2021.
ALCADIPANI, Rafael; CEPELLOS, Vanessa Martines. Pesquisas sensíveis em Administração e organizações: práticas edesafios. Administração: ensino e pesquisa, [S.l.], v. 18, n. 2, p. 421–441, maio/ago. 2017. DOI: 10.13058/raep.2017.v18n2.680
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, [S.l.], n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI: 10.1590/S1413-24782002000100003
CONDOMINES, Bérangère; HENNEQUIN, Emilie. Studying sensitive issues: the contributions of a mixed approach. RIMHE, [S.l.], v. 2, n. 14, p. 3-19, nov./dec. 2014. Disponível em: Link. Acesso em: 09 mar. 2021.
CZARNIAWSKA, Barbara. The uses of narrative in organization research. rapport nr.: GRI reports, Gothenburg, Sweden, n. 5 p. 39, 2000. Disponível em: Link. Acesso em: 21 mar. 2022.
DÍAZ FERNÁNDEZ, Antonio Manuel et al. Guía para investigar temas sensibles. Cádiz: Universidad de Cádiz, 2012.
DICKSON-SWIFT, Virginia et al. Doing sensitive research: what challenges do qualitative researchers face? Qualitative Research, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 327–353, 2007. DOI: 10.1177/1468794107078515
ELY, Margot et al. Doing qualitative research: circles within circles. London: Falmer Press, 1991.
ETHERINGTON, Kim. The counsellor as researcher: boundary issues and critical dilemmas. British Journal of Guidance and Counselling, [S.l.], n. 24, p. 339–46, 1996. DOI: 10.1080/03069889608253018
FAHIE, Declan. Doing sensitive research sensitively: ethical and methodological issues in researching workplace bullying. International Journal of Qualitative Methods, [S.l.], p. 19-36, v. 13, 2014. DOI: 10.1177/160940691401300108
FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Revista Cena, [S.l.], n. 7, p. 77-88, 2009. DOI: 10.22456/2236-3254.11961
HAROCHE, Claudine. A condição sensível: formas e maneiras de sentir no Ocidente. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2008.
JARRETT, Christian. Como a teoria da carga cognitiva ajuda a explicar por que algumas coisas estão demorando mais para serem feitas durante a pandemia de Covid-19. BBC News Brasil, São Paulo, 19 dez. 2020. Seção Geral. Disponível em: Link. Acesso em: 08 fev. 2021.
JAY, Martin. Cantos de experiencia: variaciones modernas sobre un tema universal. Buenos Aires: Paidós, 2009.
LEE, Raymond M.; RENZETTI, Claire M. The problems of researching sensitive topics. An overview and introduction. In: RENZETTI, Claire M.; LEE, Raymond M. (ed.). Researching sensitive topics. London: Sage Focus Edition, 1993. p. 3-13.
LOFLAND, John; LOFLAND, Lyn H. Analyzing social settings: a guide to qualitative observation and analysis. Belmont: Wadsworth Publishing, 1995.
OPAS. Folha informativa sobre COVID-19. Organização Pan-Americana, Brasil, 08 de maio de 2020. Disponível em: Link. Acesso em: 04 mar. 2021.
PÉREZ-TARRES, Alicia et al. Consideraciones metodológicas sobre investigaciones sensibles en metodología cualitativa. Psicologia: Ciência e Profissão, [S.l.], v. 39, n. especial 2, p. 112-124, 2019. DOI: 10.1590/1982-3703003225746
RAMÍREZ-PEREIRA, Mirliana. Metodologías cualitativas de lo sensible en contextos de salud pública. Enfermería: Cuidados Humanizados, [S.l.], v. 6, n. especial, p. 25-30, oct. 2017. DOI: 10.22235/ech.v6iespecial.1447
ROMERO, Juan Pablo Aranguren. El investigador ante lo indecible y lo inenarrable (una ética de la escucha). Nómadas, [S.l.], n. 29, p. 20-33, oct. 2008. Disponível em: Link. Acesso em: 08 mar. 2021.
SACCOL, Amarolinda Zanela. Um retorno ao básico: compreendendo osparadigmas de pesquisa e sua aplicação napesquisa em Administração. Revista de Administração da UFSM, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 250-269, maio/ago. 2009. Disponível em: Link. Acesso em: 09 mar. 2021.
SANTOS, Camila Matzenauer dos; BIANCALANA, Gisela Reis. Autoetnografia: um caminho metodológico para a pesquisa em artes performativas. Revista Aspas, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 83-93, 2017. DOI: 10.11606/issn.2238-3999.v7i2p53-63
SAUNDERS, Mark Nk; THORNHILL, Adrian. Researching sensitively without sensitizing: using a card sort in a concurrent mixed methods design to research trust and distrust. International Journal of Multiple Research Approaches, [S.l.], v. 5, n. 3, p. 334-350, dec. 2011. DOI: 10.5172/mra.2011.5.3.334
SAWYER, Richard; NORRIS, Joe. Duoethnography: a retrospective 10 years after. International Review of Qualitative Research, [S.l.], v. 8, p. 1-4, 2015. DOI: 10.1525/irqr.2015.8.1.1
SIEBER, Joan E.; STANLEY, Benjamin. Ethical and professional dimensions of socially sensitive research. American Psychologist, [S.l.], n. 43, p. 49-55, 1988. DOI: 10.1037/0003-066X.43.1.49
SIQUEIRA, Holgonsi Soares Gonçalves; MEDEIROS, Márcio Felipe Salles. Tecnologias Híbridas e as Ciências Sociais: questionando divisões e fragmentações. In: ESOCITE, 2, 2010, Buenos Aires. Anais [...]. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 2010. v. 1.
WALTHER, Luciana Castello da Costa Leme. A videoelicitação como técnica projetiva para a pesquisa de tópicos sensíveis em Marketing – entrevistando mulheres sobre consumo erótico. In: ENANPAD, 36, 2012. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2012, p. 1-15. Disponível em: Link. Acesso em 04 mar. 2021.
WHATSAPP. Sobre o WhatsApp. [202?]. Disponível em: Link. Acesso em: 21 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Ciências Administrativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Para publicação de trabalhos, os autores deverão assinar a Carta de Direitos Autorais, cujo modelo será enviado aos autores por e-mail, reservando os direitos, até mesmo de tradução, à RCA.
Para os textos que apresentam imagens (fotografias, retratos, obras de artes plásticas, desenhos fotografados, obras fotográficas em geral, mapas, figuras e outros), os autores devem encaminhar para a RCA carta original de autorização da empresa que detém a concessão e o direito de uso da imagem. A carta deve estar em papel timbrado e assinada pelo responsável da empresa, com autorização para o uso e a reprodução das imagens utilizadas no trabalho. O corpo da carta deve conter que a empresa é detentora dos direitos sobre as imagens e que dá direito de reprodução para a RCA. É importante salientar que os autores são responsáveis por eventuais problemas de direitos de reprodução das imagens que compõem o artigo.
A instituição e/ou qualquer dos organismos editoriais desta publicação NÃO SE RESPONSABILIZAM pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seus autores