Sensitive Condition of the Tesearch Experience During the Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/2318-0722.2022.28.Esp.e12355

Keywords:

Research Experience, Pandemic, Sensitive topics, Sensitive condition, Duoethnography

Abstract

The outbreak of the covid-19 pandemic required several readjustments of daily life and work, including redefining the paths of ongoing research. For researchers who needed to make approximations and interactions with field subjects, these changes also involved emotional and ethical accommodations. In this sense, the objective of this article is to discuss the research experience of two doctoral students during isolation. We use the concepts of sensitive themes, sensitive conditions, and experience to build the theoretical framework and methodology of the duoethnography for the production of information and the construction of dialogue. The
analysis of narratives allowed organizing the plot of the experiences lived by the doctoral students during the pandemic, revealing that expectations, frustrations, and loss of meaning are not externalities but part of the research experience. The recognition of the researcher’s human condition helped to understand the sensitive condition of the research experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samanta Borges Pereira, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Mestre em Desenvolvimento, Tecnologias e Sociedade pela Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI).

José Kennedy Lopes Silva, Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho, Rondônia, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (PPGA-UFLA). Professor do Departamento Acadêmico de Administração da Universidade Federal de Rondônia (UNIR).

Flávia Naves, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, Minas Gerais, Brasil

Professora da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Pesquisadora e coordenadora do Laboratório de Estudos Transdisciplinares (LETRA).

References

AHMAD, Aisha S. Quarentena: porque você deveria ignorar toda a pressão para ser produtivo agora. Tradução: Renato Pincelli. Medium, 11 abr. 2020. Disponível em: Link. Acesso em 05.02.2021. Acesso em: 08 fev. 2021.

ALCADIPANI, Rafael. Academia e a fábrica de sardinhas. Organizações & Sociedade, [S.l.], v. 18 n. 57, p. 345-348, abr.-jun. 2011. Disponível em: Link. Acesso em: 08 mar. 2021.

ALCADIPANI, Rafael; CEPELLOS, Vanessa Martines. Pesquisas sensíveis em Administração e organizações: práticas edesafios. Administração: ensino e pesquisa, [S.l.], v. 18, n. 2, p. 421–441, maio/ago. 2017. DOI: 10.13058/raep.2017.v18n2.680

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, [S.l.], n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI: 10.1590/S1413-24782002000100003

CONDOMINES, Bérangère; HENNEQUIN, Emilie. Studying sensitive issues: the contributions of a mixed approach. RIMHE, [S.l.], v. 2, n. 14, p. 3-19, nov./dec. 2014. Disponível em: Link. Acesso em: 09 mar. 2021.

CZARNIAWSKA, Barbara. The uses of narrative in organization research. rapport nr.: GRI reports, Gothenburg, Sweden, n. 5 p. 39, 2000. Disponível em: Link. Acesso em: 21 mar. 2022.

DÍAZ FERNÁNDEZ, Antonio Manuel et al. Guía para investigar temas sensibles. Cádiz: Universidad de Cádiz, 2012.

DICKSON-SWIFT, Virginia et al. Doing sensitive research: what challenges do qualitative researchers face? Qualitative Research, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 327–353, 2007. DOI: 10.1177/1468794107078515

ELY, Margot et al. Doing qualitative research: circles within circles. London: Falmer Press, 1991.

ETHERINGTON, Kim. The counsellor as researcher: boundary issues and critical dilemmas. British Journal of Guidance and Counselling, [S.l.], n. 24, p. 339–46, 1996. DOI: 10.1080/03069889608253018

FAHIE, Declan. Doing sensitive research sensitively: ethical and methodological issues in researching workplace bullying. International Journal of Qualitative Methods, [S.l.], p. 19-36, v. 13, 2014. DOI: 10.1177/160940691401300108

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Revista Cena, [S.l.], n. 7, p. 77-88, 2009. DOI: 10.22456/2236-3254.11961

HAROCHE, Claudine. A condição sensível: formas e maneiras de sentir no Ocidente. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2008.

JARRETT, Christian. Como a teoria da carga cognitiva ajuda a explicar por que algumas coisas estão demorando mais para serem feitas durante a pandemia de Covid-19. BBC News Brasil, São Paulo, 19 dez. 2020. Seção Geral. Disponível em: Link. Acesso em: 08 fev. 2021.

JAY, Martin. Cantos de experiencia: variaciones modernas sobre un tema universal. Buenos Aires: Paidós, 2009.

LEE, Raymond M.; RENZETTI, Claire M. The problems of researching sensitive topics. An overview and introduction. In: RENZETTI, Claire M.; LEE, Raymond M. (ed.). Researching sensitive topics. London: Sage Focus Edition, 1993. p. 3-13.

LOFLAND, John; LOFLAND, Lyn H. Analyzing social settings: a guide to qualitative observation and analysis. Belmont: Wadsworth Publishing, 1995.

OPAS. Folha informativa sobre COVID-19. Organização Pan-Americana, Brasil, 08 de maio de 2020. Disponível em: Link. Acesso em: 04 mar. 2021.

PÉREZ-TARRES, Alicia et al. Consideraciones metodológicas sobre investigaciones sensibles en metodología cualitativa. Psicologia: Ciência e Profissão, [S.l.], v. 39, n. especial 2, p. 112-124, 2019. DOI: 10.1590/1982-3703003225746

RAMÍREZ-PEREIRA, Mirliana. Metodologías cualitativas de lo sensible en contextos de salud pública. Enfermería: Cuidados Humanizados, [S.l.], v. 6, n. especial, p. 25-30, oct. 2017. DOI: 10.22235/ech.v6iespecial.1447

ROMERO, Juan Pablo Aranguren. El investigador ante lo indecible y lo inenarrable (una ética de la escucha). Nómadas, [S.l.], n. 29, p. 20-33, oct. 2008. Disponível em: Link. Acesso em: 08 mar. 2021.

SACCOL, Amarolinda Zanela. Um retorno ao básico: compreendendo osparadigmas de pesquisa e sua aplicação napesquisa em Administração. Revista de Administração da UFSM, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 250-269, maio/ago. 2009. Disponível em: Link. Acesso em: 09 mar. 2021.

SANTOS, Camila Matzenauer dos; BIANCALANA, Gisela Reis. Autoetnografia: um caminho metodológico para a pesquisa em artes performativas. Revista Aspas, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 83-93, 2017. DOI: 10.11606/issn.2238-3999.v7i2p53-63

SAUNDERS, Mark Nk; THORNHILL, Adrian. Researching sensitively without sensitizing: using a card sort in a concurrent mixed methods design to research trust and distrust. International Journal of Multiple Research Approaches, [S.l.], v. 5, n. 3, p. 334-350, dec. 2011. DOI: 10.5172/mra.2011.5.3.334

SAWYER, Richard; NORRIS, Joe. Duoethnography: a retrospective 10 years after. International Review of Qualitative Research, [S.l.], v. 8, p. 1-4, 2015. DOI: 10.1525/irqr.2015.8.1.1

SIEBER, Joan E.; STANLEY, Benjamin. Ethical and professional dimensions of socially sensitive research. American Psychologist, [S.l.], n. 43, p. 49-55, 1988. DOI: 10.1037/0003-066X.43.1.49

SIQUEIRA, Holgonsi Soares Gonçalves; MEDEIROS, Márcio Felipe Salles. Tecnologias Híbridas e as Ciências Sociais: questionando divisões e fragmentações. In: ESOCITE, 2, 2010, Buenos Aires. Anais [...]. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 2010. v. 1.

WALTHER, Luciana Castello da Costa Leme. A videoelicitação como técnica projetiva para a pesquisa de tópicos sensíveis em Marketing – entrevistando mulheres sobre consumo erótico. In: ENANPAD, 36, 2012. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2012, p. 1-15. Disponível em: Link. Acesso em 04 mar. 2021.

WHATSAPP. Sobre o WhatsApp. [202?]. Disponível em: Link. Acesso em: 21 out. 2021.

Published

2022-04-25

How to Cite

PEREIRA, S. B.; SILVA, J. K. L.; NAVES, F. Sensitive Condition of the Tesearch Experience During the Pandemic. Journal of Administrative Sciences, [S. l.], v. 28, p. e12355, 2022. DOI: 10.5020/2318-0722.2022.28.Esp.e12355. Disponível em: https://ojs.unifor.br/rca/article/view/12355. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Conduzindo Pesquisas em Administração durante a Pandemia de Covid-19