Self-directed and Transformative Learning Perspectives in Virtual Learning Environments: New Needs in Times of the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/2318-0722.2022.28.Esp.e12309

Keywords:

Self-directed learning, Transformative learning, Virtual learning environment, Administrator training, Pandemic, Systematic review of the literature.

Abstract

Due to the pandemic scenario caused by the new coronavirus (covid-19), this article aims to present an overview of academic research in the area of Administration that addresses the perspectives of self-directed and transformative learning in virtual learning environments, to assist teachers in understanding the learning processes of their students, in addition to the consolidation and
encouragement of studies in this theme. It is qualitative research and organized from the theoretical-conceptual realization of a systematic literature review. It is noteworthy that the 15 articles found in the databases used are from the last 10 years, detailing the authorship and places of publication, besides exposing the specific themes addressed in each paper and the methodological paths. Thus, the results indicate few existing studies that deal with the subject, in addition to a reduced concentration of authors
that circulate in the national academic production. This reveals the need to renew the capacity to diversify studies and involve more researchers. Thus, it is concluded that an awakening of researchers to educational engagement is essential, with the challenges of the administrator’s training regarding the new teaching formats faced and accentuated by the pandemic, to result in learnings capable of greater self-direction of students and provide transformations in their perspectives of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stefany Karoline Pereira de Amorim, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil

Graduanda em Administração (Campus IV/UFPB). Membro do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS).

Thales Batista de Lima, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil

Docente do DCSA/CCAE/UFPB. Doutor em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal da Paraíba (PPGA/UFPB). Líder do NEOS e pesquisador do Núcleo em Aprendizagem e Conhecimento.

Ana Carolina Kruta-Bispo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil

Docente do DA/CCSA/UFPB. Doutora em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal da Paraíba (PPGA/UFPB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração e do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e Cooperação Internacional da UFPB. Pesquisadora do Núcleo em Aprendizagem e Conhecimento.

References

ASSUNÇÃO, A. B. A; MOL, A. L. R.; PIMENTA, I. L. O uso do ambiente virtual de aprendizagem e sua relação com a avaliação da docência: um estudo na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista Gestão & Tecnologia, [S.l.], v. 16, n. 2, p. 127-152, 2016.

BALDWIN, C. K.; MOTTER, A. E. Autoethnographic dance and transformative learning: exploring self-reflexive identity work and change. Journal of Transformative Education, [S.l.], n. 1. 2020. DOI: 10.1177/1541344620943681

BURRELL, G.; MORGAN, G. Sociological Paradigms and Organisational Analysis: elements of the Sociology of Corporate Life. New York: Heinemann Educational Books, 1979.

CLOSS, L. Q.; ANTONELLO, C. S. Teoria da aprendizagem transformadora: contribuições para uma educação gerencial voltada para a sustentabilidade. Revista Adm. Mackenzie, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 223-252, 2014. DOI: 10.1590/1678-69712014/administracao.v15n3p221-252

COSTA, A. S. M. et al. Impactos da covid-19 nas organizações. RAE. [S.l.],v. 60. n. 6. p. 385-387, 2020. DOI: 10.1590/s0034-759020200602

COSTA, L. F.; GOMES, J. O. Os impactos da pandemia de Covid-19 e a resposta dos periódicos científicos. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 10, n. 3, p. 1-2, 2020.

CRANTON, P. Understanding and promoting transformative learning: a guide for educators of adults. 2nd ed. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 2006.

CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FERREIRA, H. C. H.; FONSECA FILHO, A. S. Dilemas, expectativas e perspectivas sobre o ensino superior de turismo e hospitalidade em tempos de Covid-19. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, [S.l.],v. 14, n. especial, p. 29-49, 2020. DOI: 10.17648/raoit.v14n4.6658

FONSECA, C. G. R.; MELO, D. R.; OLIVEIRA, I. M. S. Análise das ferramentas avaliativas dos cursos de ensino superior nos ambientes virtuais de aprendizagem: Moodle (UESPI) e Sigaa (UFPI). São Carlos, SP: CIED: ENPED, 2016.

FRANCISCATO, F. T. et al. Avaliação dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem Moodle, TelEduc e Tidia – Ae: um estudo comparativo. Revista Renote, [S.l.] v. 6, n. 2, p. 1-10, 2008. DOI: 10.22456/1679-1916.14509

FREIRE, M. M. “The tablet is on the table!”: the need for a teachers’ self-hetero-eco technological formation program. The International Journal of Information and Learning Technology, [S.l.], v. 32 n. 4., p. 209-220, 2015. DOI: 10.1108/IJILT-10-2014-0022

GALVÃO, M. C. B; RICARTE, I. L. M. Revisão Sistemática da Literatura: Conceituação, Produção e Publicação. LOGEION: Filosofia da informação, [S.l.], v. 6 n. 1, p.57-73, 2020. DOI: 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73

GREENER, S. L. Plasticity: The online learning environment’s potential to support varied learning styles and approaches. Campus-Wide Information Systems, [S.l.], v. 27 n. 4. p. 254-262, 2010. DOI: 10.1108/10650741011073798

GRILO, A.; DIAS, L. A prática docente e a usabilidade em ambientes virtuais de aprendizagem no ensino superior: estudos na Turma Virtual do SIGAA. Revista Tecnologias na Educação, [S.l.], v. 17, n.8, p. 01-13, 2016.

HOGGAN, C. Editor’s Note: Transformative Education Throughout the Life Span. Journal of Transformative Education, [S.l.], v. 19, n. 1, p.03-06, 2021. DOI: 10.1177/1541344620976547

ILLERIS, K. Transformative Learning and Identity. Journal of Transformative Education, [S.l.], v. 12, n. 2, p. 148-163, 2014. DOI: 10.1177/1541344614548423

KING, K. P.; HEUER, B. P. Transformative learning in adult basic education. In: MEZIROW, J.; TAYLOR, E. W. & ASSOCIATES. Transformative Learning in Practice: Insights from community, workplace and higher education. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2009.

KITCHENHAM, B. et al. Systematic literature reviews in software engineering – A tertiary study. Information & Software Technology, [S.l.], v. 52, n. 8, p. 792-805, 2010. DOI: 10.1016/j.infsof.2010.03.006

KLERING, L. R; SCHROEDER, C. S. Desenvolvimento de um Ambiente Virtual de Aprendizagem à luz do Enfoque Sistêmico. EnANPAD, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 42-54, 2011. DOI: 10.21714/2236-02632011v1n2tac05

KNOWLES, M. S. Self-directed learning. New York: Association Press, 1975.

LIMA, J. O.; SILVA, A. B. O significado de “ser servidor público” à luz da aprendizagem transformadora. RACE, [S.l.], v. 13, n. 1, p. 97-122. 2014.

LIMA, T. B. Fatores Facilitadores e Limitantes da Aprendizagem Autodirecionada Para o Ensino em Administração. Gestão.Org, [S.l.], v. 14, n. 1, p. 125-135, 2016.

LIMA, T. B.; MELO, G. S. Relação entre Formação e Atuação Profissional de Egressos de um Curso de Hotelaria sob a Perspectiva da Aprendizagem Transformadora. Revista facear, [S.l.], v. 3, n. 8, p. 01-15, 2019.

LIMA, T. B.; SANTOS, G. T.; HELAL, D. H. As experiências de um ex-detento à luz da aprendizagem transformadora. Revista Desenvolve Unilasalle, n. 30, p.105-124, 2015. DOI: 10.18316/2238-9024.15.17

LIMA, T. B.; SILVA, A. B. Como os mestrandos aprendem? Significados e transformações em um programa de pós-graduação em administração. Reunir, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 36-55, 2018.

MENDONÇA, H. Escalada do coronavírus no Brasil põe demissões e recessão à vista. El Pais, São Paulo, 2020. Disponível em: Link. Acesso em: 15 de novembro de 2020.

MERRIAM, S. B.; CAFFARELLA, R. S. Learning Adulthood: a comprehensive guide. San Francisco: Jossey-Bass, 1991.

MOURA JÚNIOR, J. A. F. Análise e obtenção de boas práticas de usabilidade em ambientes virtual de ensino. 2008. 95 f. (Dissertação de Mestrado em Ciência da Informação) Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.

MOZZAQUATRO, P. M.; MEDINA, R. D. Avaliação do Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle sob diferentes visões: aspectos a considerar. CINTED-UFRGS, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 1-10, 2008. DOI: 10.22456/1679-1916.14508

PITTMAN, J.; SEVERINO, L.; DECARLO-TECCE, M. J.; KIOSOGLOUS, C. An action research case study: digital equity and educational inclusion during an emergent COVID-19 divide. Journal for Multicultural Education, [S.l.],v. 1, p. 68-84, jan. 2021. DOI: 10.1108/JME-09-2020-0099

SILVA, A. B. Como os gerentes aprendem? São Paulo: Saraiva, 2009.

SILVA, A. B. et al. Dimensões de um sistema de aprendizagem em ação para o ensino em administração. Administração: Ensino e Pesquisa, [S.l.], v. 13, n. 1, p. 9-41, 2012. DOI: 10.13058/raep.2012.v13n1.97

SILVA, A. L. C. Ambientes Virtuais de Aprendizagem: uma experiência no ensino presencial de graduação. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação de Ciências Humanas e da Comunicação, Itajaí, 2003.

SILVA, A. V. G.; LIMA, C. J; CALLOU, G. Análise de Desempenho do Ambiente Virtual de Aprendizagem na Nuvem Privada Apache CloudStack. Revista Gestão.Org, [S.l.], v. 17, n. especial, p. 120-133, 2019.

SILVA, M. G. C.; KRUTA-BISPO, A.C.A.; SILVA, M. D. S. Aprender em Tempos de Pandemia: a autorregulação da aprendizagem de mestrandos profissionais em Administração. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 23., 2020, São Paulo. Anais […]. São Paulo: SEMEAD, 2020.

TEIXEIRA-DE-CARVALHO, D. L.; DIAS JUNIOR, J. J.; KRUTA-BISPO, A. C. A. Nosso calendário parou! A mudança organizacional na UFPB devido à covid 19. Revista de Administração Contemporânea, [S.l.],v. 25, n. especial, p. 1-15, 2021.

TESTA, M. G.; FRONZA, P.; LUCIANO, E. M. A Influência do Perfil do Estudante em Relação às Preferências por Contato Social em um Curso Baseado em Ambiente Virtual de Aprendizagem na Internet. Revista Gestão.Org, [S.l.], v. 6, n. 3, p. 414-434, 2008.

Published

2022-04-25

How to Cite

AMORIM, S. K. P. de; LIMA, T. B. de; KRUTA-BISPO, A. C. Self-directed and Transformative Learning Perspectives in Virtual Learning Environments: New Needs in Times of the Covid-19 Pandemic. Journal of Administrative Sciences, [S. l.], v. 28, p. e12309, 2022. DOI: 10.5020/2318-0722.2022.28.Esp.e12309. Disponível em: https://ojs.unifor.br/rca/article/view/12309. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Conduzindo Pesquisas em Administração durante a Pandemia de Covid-19