Care for diabetes patients using the Staged Diabetes Management protocol: an experience report - doi:10.5020/18061230.2006.p253

Authors

  • Maria Lúcia Zanetti Universidade de São Paulo
  • Liudmila Miyar Otero Universidade São Paulo
  • Maria Cristina Foss Freitas Universidade de São Paulo
  • Manoel Antônio dos Santos Universidade de São Paulo
  • Fernanda Pontin de Mattos Guimarães Universidade de São Paulo
  • Carlos Eduardo Barra Couri Universidade de São Paulo
  • Denise Siqueira Peres Universidade Jose do Rosario Velhano
  • Antonio Augusto Ferronato
  • Karina Dal Sasso Universidade de São Paulo
  • Anelise Siman Barbieri

DOI:

https://doi.org/10.5020/991

Keywords:

Diabetes mellitus, Educação, Educação em enfermagem, Equipe de assistência ao paciente.

Abstract

The work in multi professional health team has been acknowledged as important for the diabetic patient education. This study aimed at describing the implementation of a care assistance program using the Staged Diabetes Management (SDM) protocol; also, characterizing the activities performed by the multi professional health team of the Nurse Education Center for Adults and Elderly, from Ribeirão Preto, in the treatment of diabetic patients. The study was developed from April, 2004 to April, 2005 through weakly meetings, combining individual and group activities coordinated by nurses, physicians, nutritionists, psychologists and physical educators. The results showed that the use of the SDM protocol contributed to improve diabetic patient’s metabolic control and consequently, drug cover up for diabetes mellitus, arterial hypertension and dislipidemia; also, increased the adherence to the nutrition program, to physical activity and the knowledge about the disease; and yet, reduced the signs and symptoms referred by the patients. This experience, showed the viability of implanting the referred protocol. The authors believe that the disclosure of this type of study might contribute to the guides commended by World Health Organization for the care of diabetic patients, specially the disease’s self-managed care.

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Author Biographies

Maria Lúcia Zanetti, Universidade de São Paulo

Professor Associado da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Centro Colaborador da OMS para o Desenvolvimento de Pesquisa em Enfermagem

Liudmila Miyar Otero, Universidade São Paulo

Enfermeira, Mestre em Enfermagem, Doutoranda do Programa de Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

Maria Cristina Foss Freitas, Universidade de São Paulo

Médica, Professora Doutora da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Manoel Antônio dos Santos, Universidade de São Paulo

Psicólogo, Professor Doutor da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo;

Fernanda Pontin de Mattos Guimarães, Universidade de São Paulo

Nutricionista, Mestre em Enfermagem em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

Carlos Eduardo Barra Couri, Universidade de São Paulo

Médico, Doutorando da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Denise Siqueira Peres, Universidade Jose do Rosario Velhano

Psicóloga, Professora Mestre da Universidade Jose do Rosario Velhano, UNIFENAS

Antonio Augusto Ferronato

Psicólogo. Colaborador

Karina Dal Sasso, Universidade de São Paulo

Enfermeira, Especialista em Laboratório da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Anelise Siman Barbieri

Nutricionista

Published

2012-01-04

How to Cite

Zanetti, M. L., Otero, L. M., Freitas, M. C. F., Santos, M. A. dos, Guimarães, F. P. de M., Couri, C. E. B., Peres, D. S., Ferronato, A. A., Sasso, K. D., & Barbieri, A. S. (2012). Care for diabetes patients using the Staged Diabetes Management protocol: an experience report - doi:10.5020/18061230.2006.p253. Brazilian Journal in Health Promotion, 19(4), 253–260. https://doi.org/10.5020/991

Issue

Section

Description or Evaluation of Experiences, Methods, Techniques, Procedures and Instruments