Development of Managerial Skills and Franchising: Management Models and Pandemic Context
DOI:
https://doi.org/10.5020/2318-0722.2023.29.e12910Keywords:
management model, managerial skills, franchisingAbstract
The study analyzed managerial skills, within the franchise business model, since such organizations have specificities in their structures, but the literature, on managerial skills, is little explored. We used as a theoretical framework, the model of contrasting values by Quinn et al. (2003). With a qualitative approach of a descriptive character, seven franchised companies from Piripiri-Piauí were researched, through interviews with the managers. The variable Covid-19, recurrent in the interviewees' testimonies, was included in the model as a contribution to interference in the activities of the franchises. The analysis of the results took place using the Atlas.ti software version 8. The results revealed the predominance of two models that reflect in the management of these franchises, these are the Human Relations Model and the Rational Objectives Model. It was found that the pandemic changed the operational functioning of companies and this had repercussions on the managerial skills studied, in which skills related to adaptability were in evidence. In addition, competencies aimed at the company's external environment suffer limitations from the franchisor, evidencing the influence of the organizational structure on the development of competencies. As main competencies, team building, proactivity, planning, and organization were presented. Thus, the contribution of this study, at an academic level, occurs due to the scarcity of works in the literature, and, in a practical way, it contributes by demonstrating how competencies are developed in this business model, and how such organizations acted in the pandemic context.
Downloads
References
PESQUISA DE DESEMPENHO: 3º Trimestre 2022. ABF-Associação Brasileira de Franchising, São Paulo, nov. 2022. Disponível em: https://www.abf.com.br/numeros-do-franchising/. Acesso em: 9 jul. 2020.
ALMEIDA, M. J. F.; LANFRANCHI, A. G.; MELO, P. L. R. Ambiente legal dos mercados de destino das redes de franquias brasileiras internacionalizadas. Internext, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 14-27, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18568/1980-4865.13314-27.
ASGHARIAN, E.; DADFAR, H.; BREGE, S. Franchisees’ activities as entrepreneurship. WEI International Academic Conference Proceedings. The West East Institute. Antalya, Turkey, p. 94-104, 2013. Disponível em: https://www.westeastinstitute.com/wp-content/uploads/2013/02/ANT13-249-Ehsan-Asgharian-Hossein-and-Staffan-Full-Paper.pdf . Acesso em: 12 dez. 2022.
ALVES FILHO,L.C.; SILVA, A.B.; MUZZIO, H. Criatividade e desenvolvimento de competências gerenciais em empresas de base tecnológica. Revista Economia & Gestão, [s. l.], v. 19, jan-abr, n. 52, p. 24-42, 2019. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2019v19n52p24-42.
BARBOSA, M. A. C.; PAIVA, K. C. M.; MENDONÇA, J. R. C. Papel social e competências gerenciais do professor do Ensino Superior: aproximações entre os construtos e perspectivas de pesquisa. Organizações & Sociedade, [s. l.], v. 25, n. 84, p. 100-121, 2018. DOI: 10.1590/1984-9240846.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, C. M. P. et al. As competências gerenciais desenvolvidas pelos secretários executivos. Revista de Gestão e Secretariado, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 25-47, 2013. DOI: 10.7769/gesec.v4i2.131.
BOYATZIS, R. E. The competent manager: a model for effective performance. New York: Wiley, 1982.
BRETAS, V. P.; GALETTI, J. R.; ROCHA, T. V. Fatores relacionados a internacionalização das redes de franquias brasileiras: dispersão geográfica e pertencimento a grupos. Internext, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 1-13, 2019. DOI: 10.18568/internext.v14i1.495.
BUNDCHEN, E.; ROSSETTO, C. R.; SILVA, A. B. Competências gerenciais em ação: o caso do Banco do Brasil. Revista Eletrônica de Administração, [s. l.], v. 69, n. 2, p. 396-423, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/38530. Acesso em: 12 dez. 2022.
RANGO. Direção de Gore Verbinski. Estados Unidos, 2002. 1 vídeo (110 min.). Publicado pelo canal The Filmes. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ps3c3ztpd80 . Acesso em: 11 mai. 2022.
CANTONI, A. D.et al. Estratégias de marketing internacional adotadas no processo de internacionalização de franquias: um estudo de caso múltiplo no setor de vestuário. Revista Brasileira de Marketing, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 19-54, 2019. DOI: DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v18i2.3752.
CARVALHO, N. L. N.; SILVA, A. B.; ZAGO, C. C. Fatores de influência no desenvolvimento de competências gerenciais em hotéis e pousadas. Turismo: visão e ação, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 201-219, 2011. DOI: https://doi.org/10.14210/rtva.v13n2.p201-219.
CASTRO JÚNIOR, D. F. L.C. et al. Competências gerenciais: Estudo das funções da coordenação de curso Superior em Administração. Revista Eletrônica Científica do CRA-PR, [s. l.] v. 6, n. 2, p. 16-29, 2019. Disponível em: http://recc.cra-pr.org.br/index.php/recc/article/view/187 . Acesso em: 12 dez. 2022.
COHEN, M.; SILVA, J. F. O Impacto das decisões estratégicas no desempenho dos franqueados em fast-food: o papel do relacionamento franqueador-franqueado. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba- PR, v. 4, n. 2, p.109-131, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552000000200007.
COSTA, C. et al. Percepção dos gerentes de instituição financeira brasileira sobre a importância e o domínio das competências gerenciais. Revista de Carreiras e Pessoas, [s. l.], v. 10, n. 2, p. 297-316, 2020. DOI: https://doi.org/10.20503/recape.v10i2.44406.
COUGHLAN, A. T. et al. Canais de marketing. 7. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.
DERMONDE, M.; FISCHER, B. B. Brazilian franchise startups and the covid-19 crisis: organizational structure and adaptation capabilities. Revista Alcance, [s. l.], v. 28, n. 3, p. 392-407, ago. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.14210/alcance.v28n3(set/dez).p392-407.
EBERT, P. N. P.; SEIDE FROEMMING, L. M.; JOHANN, D. Franquias Virtuais: uma nova estratégia para os varejistas no e-commerce. Desenvolvimento em Questão, [s. l.], v. 16, n. 45, p. 377–399, 2018. DOI: 10.21527/2237-6453.2018.45.377-399.
FELÍCIO, M. J. R. et al. Competências de gestão: um instrumento de medida para a realidade portuguesa. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, Rio de Janeiro- RJ, v. 6, n. 3, p. 18–30, 2007. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rbpg/article/view/78955 . Acesso em: 9 dez. 2022.
FERNANDES, A. C. B. C.; PAIVA, K. C. M.; MAGESTE, G. S. Competências gerenciais de enfermeiros de um hospital de Belo Horizonte (MG): O Ideal e o Real. Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúde, Belo Horizonte- MG, v. 14, n. 4, p. 73-86, 2017. DOI: https://doi.org/10.21450/rahis.v14i4.4813.
FERREIRA, J. M. P.; PAIVA, K. C. M. Competências gerenciais dos coordenadores de cursos de instituições privadas de ensino superior na cidade de Fortaleza, CE. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, [s. l.], v. 16, n. 2, p. 681–702, 2017. DOI: 10.18593/race.v16i2.13057.
FIGUEIREDO, A. M.; SOUZA, S. R. G. Como elaborar projetos, monografias, dissertações e teses: da redação científica à apresentação do texto final. Rio de Janeiro: Lumen Juris: 2011.
FONSECA, M. R.; ROCHA, T. V. The impact of internationalization in the brand image of brazilian franchises of the food sector. International Journal of Professional Business Review, São Paulo-SP, v. 3, n. 2, p. 264–282, 2018. DOI: 10.26668/businessreview/2018.v3i2.98.
GRABOWSKI, L. et al. Competing values framework application to organizational effectiveness in voluntary organizations: A case study. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, [s. l.], v. 44, n. 5, p. 908-923, 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/0899764014546488.
LAS CASAS, A. L. Marketing de serviços. São Paulo: Atlas, 2007.
MEDEIROS, M. et al. Avaliação de desempenho de franqueados à luz da Resource-Based View (RBV): o caso de uma rede de franquias do setor farmacêutico. Revista Gestão e Planejamento, Salvador, BA, v. 20, p. 475-494, jan./dez. 2019. DOI: 10.21714/2178-8030gep.v20.5764.
OLIVEIRA, A. P. C.; SILVEIRA, V.N.S. Competências gerenciais de empreendedores de startups de Belo Horizonte (MG). Revista Pretexto, [s. l.], v. 20, n. 3, p. 98-117, 2019. DOI: https://doi.org/10.21714/pretexto.v20i3.7134.
QUEIROZ, R. S. B. et al. Modelo Conceitual para Avaliação da Comunicação de Marketing em Franquias de Bens de Consumo . Revista Brasileira de Marketing, [s. l.], v. 17, n. 2, p. 264-277, 2018. DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v17i2.3978.
QUINN, R. E.; ROHRBAUGH, J. A spatial model of effectiveness criteria: Towards a competing values approach to organizational analysis. Management science, [s. l.], v. 29, n. 3, p. 363-377, 1983. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.29.3.363.
QUINN, R. E. et al. Competências gerenciais: princípios e aplicações. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2003.
SOUSA, M. R.; JUNQUEIRA, L. A. P.; LAS CASAS, A. L. O perfil do franqueado divulgado pelos franqueadores na fase de prospecção de candidatos. Revista Organizações em Contexto, São Bernardo do Campo, SP, v. 10, n. 19, jan-jun, p. 213-243, 2014. DOI: https://doi.org/10.15603/1982-8756/roc.v10n19p213-243.
SCHNELL, F. A. et al. Microempreendedor em redes de franquias: comparação de valor entre gêneros. Revista da Micro e Pequena Empresa, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 99-119, 2019. DOI: https://doi.org/10.6034/rmpe.v13i3.1110.
SILVEIRA, F. M. Critérios que balizam a escolha de franquias. Revista Reuna, [s. l.], v. 24, n. 2, p. 44-66, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.21714/2179-8834/2019v24n2p44-66.
SILVEIRA, F. M. Escolha de Franquias considerando decisão multicritério e avaliação de rentabilidade-risco. Revista de Administração IMED, Passo Fundo, MG, v. 8, n. 2, p. 61-89, dez. 2018. ISSN 2237-7956. DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2018.v8i2.2585.
SILVEIRA, J. D. C. A.; OLIVEIRA, M. A. Inovação e desempenho organizacional: um estudo com empresas brasileiras inovadoras. Sociedade, Contabilidade e Gestão, Rio de Janeiro, RJ, v. 8, n. 2, p. 61-89, 2013. DOI: https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v8i2.13291.
SOUZA, M. A. M. de; TEIXEIRA, R. M. Competências Empreendedoras em Franquias: Estudo de Multicasos em Sergipe. Iberoamerican Journal of Entrepreneurship and Small Business, São Paulo, SP, v. 2, n. 2, p. 3–31, 2013. DOI: 10.14211/regepe.v2i2.59.
VIEIRA, Adriane et al. Escala de competências gerenciais na área da saúde. Revista de Administração FACES Journal, Belo Horizonte, MG, v. 18, n. 2, p. 8-27, abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2019V18N2ART6045.
VITORINO, S. L.; ROQUE, A.; OGLOUYAN, B. Z.; et al. Glossário do Sistema Brasileiro de Franquias: Termos Técnicos e Científicos. International Journal of Professional Business Review, São Paulo, SP, v. 3, n. 2, p. 283–323, 2018. DOI: 10.26668/businessreview/2018.v3i2.113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Ciências Administrativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Para publicação de trabalhos, os autores deverão assinar a Carta de Direitos Autorais, cujo modelo será enviado aos autores por e-mail, reservando os direitos, até mesmo de tradução, à RCA.
Para os textos que apresentam imagens (fotografias, retratos, obras de artes plásticas, desenhos fotografados, obras fotográficas em geral, mapas, figuras e outros), os autores devem encaminhar para a RCA carta original de autorização da empresa que detém a concessão e o direito de uso da imagem. A carta deve estar em papel timbrado e assinada pelo responsável da empresa, com autorização para o uso e a reprodução das imagens utilizadas no trabalho. O corpo da carta deve conter que a empresa é detentora dos direitos sobre as imagens e que dá direito de reprodução para a RCA. É importante salientar que os autores são responsáveis por eventuais problemas de direitos de reprodução das imagens que compõem o artigo.
A instituição e/ou qualquer dos organismos editoriais desta publicação NÃO SE RESPONSABILIZAM pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seus autores