The Relationship between Social Media and Student Loyalty to Higher Education Institutions
DOI:
https://doi.org/10.5020/2318-0722.2023.29.e12261Keywords:
social media, higher education institutions, loyaltyAbstract
This research aimed to analyze the relationship between social media, trust, satisfaction, and loyalty of HEI students. Data collection took place through an online questionnaire, which obtained a sample of 239 students. The proposed model was analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). This research contributed to the scientific literature on social media in the educational field by creating and testing a model capable of identifying the relationship between social media, trust, satisfaction, and loyalty of HEI students, which provides a better understanding of the contributions of social media to institutions. The results indicate that students' confidence and satisfaction with HEIs influence their loyalty. They also point out that the use of social media by students and the communication generated by other students in social media influence trust in HEIs, while the communication generated by HEIs in social media influences trust and satisfaction. Finally, the results reveal that social media represent a relevant strategic tool for HEIs, allowing them to build and manage their relationship with the target audience better, generating trust, satisfaction, and loyalty.
Downloads
References
AGNIHOTRI, Raj; DINGUS, Rebecca; HU, Michael Y; KRUSH, Michael T. Social Media: Influencing customer satisfaction in B2B sales. Industrial Marketing Management, v. 53, p. 172-180, 2016.
ALVES, Helena M. B. Uma abordagem de marketing à satisfação do aluno no ensino universitário público: índice, antecedentes e conseqüências. 2003, 286f. Tese de Doutorado (Doutorado em Gestão)–Departamento de Gestão e Economia, Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal, 2003.
ALVES, Helena; RAPOSO, Mário. Conceptual model of student satisfaction in higher education. Total Quality Management, v. 18, n. 5, p. 571-588, 2007.
ARNETT, Dennis B.; GERMAN, Steve D.; HUNT, Shelby D. The identity salience model of relationship marketing success: The case of nonprofit marketing. Journal of marketing, v. 67, n. 2, p. 89-105, 2003.
BALAKRISHNAN, Bamini KPD; DAHNIL, Mohd Irwan; YI, Wong Jiunn. The impact of social media marketing medium toward purchase intention and brand loyalty among generation Y. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 148, p. 177-185, 2014.
BASSO, Kenny; SCHWAB, Elaine Aparecida; ISBERT, Licione Torres Marques; SLONGO, Luiz Antonio. Relações de interdependência entre confiança, comprometimento, qualidade percebida e lealdade em estudantes do ensino superior. Revista Economia & Gestão, v. 15, n. 41, p. 5-32, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Ciências Administrativas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Para publicação de trabalhos, os autores deverão assinar a Carta de Direitos Autorais, cujo modelo será enviado aos autores por e-mail, reservando os direitos, até mesmo de tradução, à RCA.
Para os textos que apresentam imagens (fotografias, retratos, obras de artes plásticas, desenhos fotografados, obras fotográficas em geral, mapas, figuras e outros), os autores devem encaminhar para a RCA carta original de autorização da empresa que detém a concessão e o direito de uso da imagem. A carta deve estar em papel timbrado e assinada pelo responsável da empresa, com autorização para o uso e a reprodução das imagens utilizadas no trabalho. O corpo da carta deve conter que a empresa é detentora dos direitos sobre as imagens e que dá direito de reprodução para a RCA. É importante salientar que os autores são responsáveis por eventuais problemas de direitos de reprodução das imagens que compõem o artigo.
A instituição e/ou qualquer dos organismos editoriais desta publicação NÃO SE RESPONSABILIZAM pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seus autores