Promoting healthy behaviors in preschoolers

Authors

  • Manoel Messias Alves de Souza Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF - Petrolina (PE) - Brasil
  • Sônia Regina Fiorim Enumo Universidade Federal do Espírito Santo - UFES - Vitória (ES) - Brasil
  • Kely Maria Pereira de Paula Universidade Federal do Espírito Santo - UFES - Vitória (ES) - Brasil
  • Rosangela Vieira de Souza Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF - Petrolina (PE) - Brasil
  • Rosyaline da Silva Bezerra Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF - Petrolina (PE) - Brasil
  • Katarina Bezerra Mendes Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF - Petrolina (PE) - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5020/2945

Keywords:

Health promotion, Health Education, Child, Preschool.

Abstract

Objective: To analyze the perception of education professionals regarding self-care behaviors displayed by preschoolers from the implementation of an education extension project as well as understand their difficulties in teaching self-care measures, assess their satisfaction with working conditions and the implementation of the education extension project. Methods: This is a descriptive, qualitative cross-sectional study conducted from September to December 2009 at the day care center “Children’s House” in Petrolina, PE. A semi-structured interview was performed with eight professionals of the day care center. Data were analyzed using content analysis with emerging themes that were interpreted based on the literature concerning the theme. Results: Respondents highlighted the change in children’s behavior relating to nutrition, oral and body hygiene; however, professionals lack skills and competencies to develop such actions. Conclusion: The respondents highlighted the change in children’s behavior regarding self-care measures, evidencing their satisfaction; however, it was verified that they lack skills and competencies doi:10.5020/18061230.2013.p387

Downloads

Download data is not yet available.

References

Corrêa BC. Considerações sobre a qualidade na educação infantil. Cad Pesqui. 2003;119:85-112.

Romani SAM, Lira PIC. Fatores determinantes do crescimento infantil. Rev Bras Saúde Matern Infant.2004;4(1):15-23.

Ministério da Saúde (BR). Guia prático do programa saúde da família. Brasília: Ministério da Saúde; 2002.

Ministério da Educação (BR). Censo escolar 2007. Brasília: MEC; 2008.

Souza MMA. A inserção do lúdico em atividades de educação em saúde na Creche-Escola Casa da Criança,em Petrolina-Pe. Revista Educação do Vale do São Francisco REVASF. 2010;1(1):39-49.

Ministério da Saúde (BR), Instituto Materno-Infantil de Pernambuco, Secretaria Estadual de Saúde de Pernambuco. II Pesquisa estadual de saúde e nutrição: Saúde, nutrição, alimentação e condições socioeconômicas no Estado de Pernambuco. Pernambuco; 1998.

Figueira SACM, Souza ICN, Rios VG, Benguigui Y. Manual para vigilância do desenvolvimento infantil no contexto da AIDPI: módulo II. Washington:Organização Pan-Americana de Saúde; 2005.

Klebanov P, Brooks-Gunn J. Cumulative, human capital, and psychological risk in the context of early intervention: Links with IQ at ages 3, 5, and 8. Annuary of New York Academy of Sciences. 2006;1094:63-82.

Rutter M. Psychosocial influences: Critiques, findings,and research needs. Dev Psychopathol. 2000;12(3):375-405.

Sapienza G, Pedromônico MRM. Proteção e resiliência no desenvolvimento da criança e do adolescente. Psicol Estud. 2005;10(2):209-16.

Weiss H. Growing up in Poverty as a Developmental Risk: Challenges for Early Intervention. Educational Child Psychology. 2004;21(1):8-19.

World Health Organization – WHO. Situação mundial da infância 2008: caderno Brasil. Brasília: UNICEF;2008.

Leavell H, Clark EG, organizadores. Medicina Preventiva. São Paulo: McGraw-Hill; 1976.

Rutter M, Sroufe S. Developmental Psychopathology:concepts and challenges. Dev Psychopathol.2000;12(3):265-96.

Luthar SS, Sawyer JA, Brown PJ. Conceptual issues in studies of resilience Past, present, and future research. Annuary of New York Academy of Sciences. 2006;1094:105-15.

Silva MRS, Elsen I, Lacharité C. Resiliência: concepções, fatores associados e problemas relativos à construção do conhecimento na área. Paidéia.2003;13(26):147-56.

Feliciano KVO, Kovacs MH, Costa IER, Oliveira MG, Araújo AMS. Avaliação continuada da educação permanente na atenção à criança na Estratégia Saúde daFamília. Rev Bras Saúde Matern Infant. 2008;8(1):45-53.

Ministério da Saúde (BR). Escolas promotoras de saúde: experiências do Brasil. Brasília; 2006.

Secretaria Municipal de Educação de Santos-SP.Escola promotora de saúde [acesso em 2009 Jun 14]. Disponível em: http://www.santos.sp.gov.br/comunicacao/escola/escola.html.

Oliveira MK. Algumas contribuições da Psicologia Cognitiva [acesso em 2009 Abr 14]. Disponível em:http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_06_p047-051_c.pdf,

Oliveira MK. Vygostky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione; 1997.

Meltzoff J. Critical thinking about research Psychology and related fields. Washington: American Psychological Association; 2001.

Vélez MB. Vínculos entre famílias e profissionais na construção do Projeto Educativo. Rev Pátio Educação infantil. 2008;6(17):14-7.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70;1979.

Fernandes MH, Rocha VM, Souza DB. A concepção sobre saúde do escolar entre professores do ensino fundamental (1ª a 4ª séries). Hist Ciênc Saúde Manguinhos. 2005;12(2):283-91.

Temporini ER. Percepção de professores do sistema de ensino do Estado de São Paulo sobre o seu preparo em saúde do escolar. Rev Saúde Pública. 1988;22(5):411-21.

Rizzetti DA, Trevisan CM. Rastreamento dos programas de saúde voltados para a criança elaborados pelas três esferas de governo. Saúde Santa Maria. 2008;34(1-2):27-31.

Vellozo RCADM, Queluz DP, Mialhe FL, Pereira AC.Associação entre as características do profissional do Ensino Fundamental e seus conhecimentos em saúde bucal. Ciênc Cog. 2008;13(3):70-81.

World Health Organization - WHO. Improving health through schools: national and international strategies.Geneva: WHO; 1999.

Nobre MRC, Domingues RZL, Silva AR, Taddei JA.Prevalências de sobrepeso, obesidade e hábitos de vida associados ao risco cardiovascular em alunos do Ensino Fundamental. Rev Assoc Méd Bras. 2006;52(2):118-24.

Halpern Z. Fórum nacional sobre promoção da alimentação saudável e prevenção da obesidade na idade escolar [acesso em 2009 Jul 29]. 2003. Disponível em: http://www.abeso.org.br/ revista/ revista15/forum.htm

Gonçalves FD, Catrib AMF, Vieira NFC, Vieira LJES.A promoção da saúde na educação infantil. Interface Comunic Saúde Educ. 2008;12(24):181-92.

Hoffman JA, Franco DL, Thompson DR, Power TJ, Stallings VA. Longitudinal behavioral effects of a school-based fruit and vegetable promotion program. J Pediatr Psychol. 2010;35(1):61–71.

Institute of Medicine. Nutrition standards for foods in schools: leading the way toward healthier youth. Washington: The National Academies Press; 2007.

Ministério da Saúde (BR). Política nacional de alimentação e nutrição. 2ª ed. Brasília; 2003.

Recine E, coordenador. Educação nutricional para alunos do Ensino Fundamental [acesso em 2009 Abr 11]. Brasília; 2001. Disponível em: http://dtr2004. saude.gov.br/nutrição/documentos/plano_aula.pdf

Bernardoni R, Silva JRM, Cardoso GT, Monteiro RA, Amorim NFA, Schmitz, BAS, Rodrigues MLCF. Construção de metodologia de capacitação. em alimentação e nutrição para educadores. Rev Nutr.2009;22(3):389-98.

Published

2014-05-08

How to Cite

Souza, M. M. A. de, Enumo, S. R. F., Pereira de Paula, K. M., Souza, R. V. de, Bezerra, R. da S., & Mendes, K. B. (2014). Promoting healthy behaviors in preschoolers. Brazilian Journal in Health Promotion, 26(3), 387–395. https://doi.org/10.5020/2945

Issue

Section

Original Articles