The teaching of self-care to ostomy patients and their families: an integrative review

Authors

  • Nariman de Felício Bortucan Lenza Universidade de São Paulo - USP
  • Helena Megumi Sonobe Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP-USP
  • Luciana Scatralhe Buetto Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP-USP
  • Marco Gimenes dos Santos Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP-USP
  • Mariza Silva de Lima Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP-USP

DOI:

https://doi.org/10.5020/2644

Keywords:

Teaching, Ostomates, Nursing.

Abstract

Objectives: To characterize the national and international literature on the teaching of selfcare to bowel ostomates and their relatives. Methods: It is an integrative review, in LILACS and MEDLINE electronic databases, in the period from 1996 to 2006, with the keywords ‘teaching’, ‘ostomates’ and ‘nursing’. Results: The sample was composed of eight articles, which reported the importance of teaching strategies applied with patients and their families regarding self-care and management of the stoma and collectors, however, no study has brought specific and systematized teaching strategies. Conclusion: The analyzed literature has demonstrated the importance of teaching strategies addressing the issue of self-care for the ostomates, but expressed the lack of researches and publications on the implementation of contextualized actions and with appropriate language for these patients and their families.

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Author Biographies

Nariman de Felício Bortucan Lenza, Universidade de São Paulo - USP

tualmente é Doutoranda em Enfermagem Fundamental pela EERP-USP, Mestre em Ciências da Saúde pela EERP-USP e possui Especialização em Formação de Docentes para o Ensino Profissional em Enfermagem; foi Enfermeira da Unidade de Cuidados Intermediários Neonatal do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - FMRP-USP, foi Responsável Técnica do Ambulatório de Especialidades do Núcleo de Gestão Assistêncial da Prefeitura Municipal de Franca; Professora e Supervisora de estágios da Escola Técnica Ceprosaúde de Franca e foi Enfermeira Trainee do Hospital e Maternidade São Lucas de Ribeirão Preto

Helena Megumi Sonobe, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP-USP

Enfermeira, Estomaterapeuta-TiSobest, Professor Doutor da EERP-USP

Luciana Scatralhe Buetto, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP-USP

Enfermeira, Especialista em Oncologia. Doutoranda do Programa de Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP.

Marco Gimenes dos Santos, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP-USP

Enfermeiro, Especialista em Prevenção e Controle de Infecções em Serviços de Saúde

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Published

2013-08-19

How to Cite

Lenza, N. de F. B., Sonobe, H. M., Buetto, L. S., Santos, M. G. dos, & Lima, M. S. de. (2013). The teaching of self-care to ostomy patients and their families: an integrative review. Brazilian Journal in Health Promotion, 26(1), 138–144. https://doi.org/10.5020/2644

Issue

Section

Articles for review