Postural education in children: comic strip versus puppet theatre
DOI:
https://doi.org/10.5020/2577Keywords:
Health Education, Posture, Primary Prevention.Abstract
Objective: To compare the effectiveness of comic strips and puppet theatre in postural education in school-age children. Methods: Field study of longitudinal and quantitative approach, carried out in a private school located in the city of Caucaia, Ceará, Brazil, in the period from February to November 2012. The students were equally divided, at random, into two groups: Group A, in which the children received information with use of comic strips; and Group B, in which the children received information through a puppet theatre presentation. The evaluation occurred at two moments: prior to and two months after the educational interventions. The studied variables were the body posture assessment and the knowledge of correct postural habits. Results: The study comprised 52 children of both genders. It was observed that children of both group A and group B learned about the correct postural habits. In Group A, only 23% (n=6) had some difficulty in understanding the images and 58% (n=15) said they improved their way of walking and sitting. In group B, 12% (n=3) reported some difficulty in understanding the language and 50% (n=13) stated they improved their way of walking and sitting. Conclusion: The findings of this study revealed that the two forms of strategies were effective for teaching and retaining concepts on correct postural habits. doi: 10.5020/18061230.2014.p319Downloads
References
Contri DE, Petrucell A, Perea DCBNM. Incidência de desvios posturais em escolares do 2º ao 5º ano do Ensino Fundamental. Conscientiae Saúde. 2009;8(2):219-24
Cabral LTB, Filho ESV, Ueno FH, Yonezaki AM, Rodrigues LMR. Avaliação da qualidade de vida em pacientes com escoliose idiopática do adolescente após tratamento cirúrgico pelo questionário SF-36. Coluna/Columna. 2009;8(3):315-22.
Souza Junior JV, Sampaio RMM, Aguiar JB, Pinto FJM. Perfil dos desvios posturais da coluna vertebral em adolescentes de escolas públicas do município de Juazeiro do Norte - CE. Fisioter Pesqui. 2011;18(4):311-6.
Heisler EV, Vargas MD, Ghedini QP, Nogueira QD, Rodrigues MS, Cosentino SF. Teatro de fantoches: uma estratégia para educação em saúde de escolares [acesso em 2012 Abr 1]. Disponível em: http:// ebookbrowse.com/teatro-de-fantoches-uma-estrategia-para-educacaoem- saude-de-escolares-pdf-d25691465.
Bizzo MLG, Leder L. Educação Nutricional nos parâmetros curriculares nacionais para o ensino fundamental. Rev Nutr. 2005;18(5):661-7.
Pan American Health Organization. Carmen: an initiative for integrated prevention of noncommunicable diseases in the Americas [Internet]. Washington: PAHO; 2003 [acesso em 2014 Mar 21]. Disponível em: http://www1.paho.org/English/AD/DPC/NC/CARMEN-doc2.pdf.
Rampaso DAL, Doria MAG, Oliveira MCM, Silva GTR. Puppet theatre as teaching strategy: a report of the experience. Rev Bras Enferm. 2011;64(4):783-85.
Luchetti AJ, Moreale VC, Parro MC. Educação em saúde: uma experiência com teatro de fantoches no ensino nutricional de escolares. CuidArte Enferm. 2011;5(2):97-103.
Menezes TV. Estudo comparativo do comportamento postural de bailarinas da dança clássica. [monografia de graduação]. Fortaleza: Faculdade Integrada do Ceará; 2008.
Meliscki GA, Monteiro LZ, Giglio CA. Avaliação postural de nadadores e sua relação com o tipo de respiração. Fisioter Mov. 2011;24(4):721-8.
Silvestrini-Biavati A, Migliorati M, Demarziani E, Tecco S, Silvestrini-Biavati P, Polimeni A, et al.Clinical association between teeth malocclusions, wrong posture and ocular convergence disorders: an epidemiological investigation on primary school children. BMC Pediatrics. 2013;13:12.
Nery LS, Halpern R, Nery PC, Nehme KP, Tetelbom SA. Prevalence of scoliosis among school students in a town in southern Brazil. São Paulo Med J. 2010;128(2):69-73.
Rebolho MCT, Casarotto RA, João SMA. Estratégias para ensino de hábitos posturais em crianças: história em quadrinhos versus experiência prática. Fisioter Pesqui. 2009;16(1):46-51.
Back CMZ, Lima IAX. Fisioterapia na escola: avaliação postural. Fisioter Bras. 2009;10(2):72-7.
Detsch C, Candotti CT. A incidência de desvios posturais em meninas de 6 a 17 anos da cidade de Novo Hamburgo. Rev Movimento. 2001;7(15):43-56.
Nazima TJ, Codo CRB, Paes IADC, Bassinello GAH. Orientação em saúde por meio do teatro: relato de experiência. Rev Gaúch Enferm. 2008;29(1):147-51.
Silva JR. A Eficácia do lúdico como método de ensino na educação infantil? [acesso em 2014 Mar 22]. Disponível em: http://www.portaleducacao.com.br/educacao/artigos/21308/a-eficacia-do-ludico-como-metodo-de-ensino-na-educacao-infantil#ixzz3E0rsYIny.
Braga MS, Rodrigues DCGA. A avaliação da acuidade visual do escolar no programa saúde na escola: proposta de vídeo para orientação docente. Rev Ensino Saúde Ambiente. 2014;7 (1):1-11.
Miranda JL, Elias RC, Faria RM, Silva VL, Felício WAS. Teatro e a escola: funções, importâncias e práticas. Rev CEPPG CESUC. 2009;11(20):172-81.
Carneiro FR, Vasconcelos TB, Silva JHF, Josino JB, Arcanjo GN. Análise dos hábitos posturais de crianças após a conscientização educativa. In: Anais do V Congresso Internacional de Terapia Manual. Rev Inspirar. 2012;(2 Sup 1):48.
Benini J, Karolczak APB. Benefícios de um programa de educação postural para alunos de uma escola municipal de Garibaldi, RS. Fisioter Pesqui. 2010;17(4):346-51.
Caminha BJL, Vasconcelos TB, Carneiro FR, Siqueira RJB, Cardoso KVV, Nogueira MM, et al. Análise postural de alunos da 5ª série do ensino fundamental em uma escola pública de Fortaleza/CE. Rev Saúde Diálogo. 2013;4(1):6-19.