Postural education in children: comic strip versus puppet theatre

Authors

  • Ana Richelly Nunes Rocha Cardoso Centro Universitário Estácio do Ceará.
  • Thiago Brasileiro de Vasconcelos Universidade Federal do Ceará.
  • Jeanne Batista Josino Centro Universitário Estácio do Ceará.
  • Giselle Notini Arcanjo Centro Universitário Estácio do Ceará.

DOI:

https://doi.org/10.5020/2577

Keywords:

Health Education, Posture, Primary Prevention.

Abstract

Objective: To compare the effectiveness of comic strips and puppet theatre in postural education in school-age children. Methods: Field study of longitudinal and quantitative approach, carried out in a private school located in the city of Caucaia, Ceará, Brazil, in the period from February to November 2012. The students were equally divided, at random, into two groups: Group A, in which the children received information with use of comic strips; and Group B, in which the children received information through a puppet theatre presentation. The evaluation occurred at two moments: prior to and two months after the educational interventions. The studied variables were the body posture assessment and the knowledge of correct postural habits. Results: The study comprised 52 children of both genders. It was observed that children of both group A and group B learned about the correct postural habits. In Group A, only 23% (n=6) had some difficulty in understanding the images and 58% (n=15) said they improved their way of walking and sitting. In group B, 12% (n=3) reported some difficulty in understanding the language and 50% (n=13) stated they improved their way of walking and sitting. Conclusion: The findings of this study revealed that the two forms of strategies were effective for teaching and retaining concepts on correct postural habits. doi: 10.5020/18061230.2014.p319

Downloads

Download data is not yet available.

References

Contri DE, Petrucell A, Perea DCBNM. Incidência de desvios posturais em escolares do 2º ao 5º ano do Ensino Fundamental. Conscientiae Saúde. 2009;8(2):219-24

Cabral LTB, Filho ESV, Ueno FH, Yonezaki AM, Rodrigues LMR. Avaliação da qualidade de vida em pacientes com escoliose idiopática do adolescente após tratamento cirúrgico pelo questionário SF-36. Coluna/Columna. 2009;8(3):315-22.

Souza Junior JV, Sampaio RMM, Aguiar JB, Pinto FJM. Perfil dos desvios posturais da coluna vertebral em adolescentes de escolas públicas do município de Juazeiro do Norte - CE. Fisioter Pesqui. 2011;18(4):311-6.

Heisler EV, Vargas MD, Ghedini QP, Nogueira QD, Rodrigues MS, Cosentino SF. Teatro de fantoches: uma estratégia para educação em saúde de escolares [acesso em 2012 Abr 1]. Disponível em: http:// ebookbrowse.com/teatro-de-fantoches-uma-estrategia-para-educacaoem- saude-de-escolares-pdf-d25691465.

Bizzo MLG, Leder L. Educação Nutricional nos parâmetros curriculares nacionais para o ensino fundamental. Rev Nutr. 2005;18(5):661-7.

Pan American Health Organization. Carmen: an initiative for integrated prevention of noncommunicable diseases in the Americas [Internet]. Washington: PAHO; 2003 [acesso em 2014 Mar 21]. Disponível em: http://www1.paho.org/English/AD/DPC/NC/CARMEN-doc2.pdf.

Rampaso DAL, Doria MAG, Oliveira MCM, Silva GTR. Puppet theatre as teaching strategy: a report of the experience. Rev Bras Enferm. 2011;64(4):783-85.

Luchetti AJ, Moreale VC, Parro MC. Educação em saúde: uma experiência com teatro de fantoches no ensino nutricional de escolares. CuidArte Enferm. 2011;5(2):97-103.

Menezes TV. Estudo comparativo do comportamento postural de bailarinas da dança clássica. [monografia de graduação]. Fortaleza: Faculdade Integrada do Ceará; 2008.

Meliscki GA, Monteiro LZ, Giglio CA. Avaliação postural de nadadores e sua relação com o tipo de respiração. Fisioter Mov. 2011;24(4):721-8.

Silvestrini-Biavati A, Migliorati M, Demarziani E, Tecco S, Silvestrini-Biavati P, Polimeni A, et al.Clinical association between teeth malocclusions, wrong posture and ocular convergence disorders: an epidemiological investigation on primary school children. BMC Pediatrics. 2013;13:12.

Nery LS, Halpern R, Nery PC, Nehme KP, Tetelbom SA. Prevalence of scoliosis among school students in a town in southern Brazil. São Paulo Med J. 2010;128(2):69-73.

Rebolho MCT, Casarotto RA, João SMA. Estratégias para ensino de hábitos posturais em crianças: história em quadrinhos versus experiência prática. Fisioter Pesqui. 2009;16(1):46-51.

Back CMZ, Lima IAX. Fisioterapia na escola: avaliação postural. Fisioter Bras. 2009;10(2):72-7.

Detsch C, Candotti CT. A incidência de desvios posturais em meninas de 6 a 17 anos da cidade de Novo Hamburgo. Rev Movimento. 2001;7(15):43-56.

Nazima TJ, Codo CRB, Paes IADC, Bassinello GAH. Orientação em saúde por meio do teatro: relato de experiência. Rev Gaúch Enferm. 2008;29(1):147-51.

Silva JR. A Eficácia do lúdico como método de ensino na educação infantil? [acesso em 2014 Mar 22]. Disponível em: http://www.portaleducacao.com.br/educacao/artigos/21308/a-eficacia-do-ludico-como-metodo-de-ensino-na-educacao-infantil#ixzz3E0rsYIny.

Braga MS, Rodrigues DCGA. A avaliação da acuidade visual do escolar no programa saúde na escola: proposta de vídeo para orientação docente. Rev Ensino Saúde Ambiente. 2014;7 (1):1-11.

Miranda JL, Elias RC, Faria RM, Silva VL, Felício WAS. Teatro e a escola: funções, importâncias e práticas. Rev CEPPG CESUC. 2009;11(20):172-81.

Carneiro FR, Vasconcelos TB, Silva JHF, Josino JB, Arcanjo GN. Análise dos hábitos posturais de crianças após a conscientização educativa. In: Anais do V Congresso Internacional de Terapia Manual. Rev Inspirar. 2012;(2 Sup 1):48.

Benini J, Karolczak APB. Benefícios de um programa de educação postural para alunos de uma escola municipal de Garibaldi, RS. Fisioter Pesqui. 2010;17(4):346-51.

Caminha BJL, Vasconcelos TB, Carneiro FR, Siqueira RJB, Cardoso KVV, Nogueira MM, et al. Análise postural de alunos da 5ª série do ensino fundamental em uma escola pública de Fortaleza/CE. Rev Saúde Diálogo. 2013;4(1):6-19.

Published

2014-12-22

How to Cite

Cardoso, A. R. N. R., de Vasconcelos, T. B., Josino, J. B., & Arcanjo, G. N. (2014). Postural education in children: comic strip versus puppet theatre. Brazilian Journal in Health Promotion, 27(3), 319–326. https://doi.org/10.5020/2577

Issue

Section

Original Articles