Political-Economic Awareness for Equity in Oral Health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2025.15246

Keywords:

Dentistry Education, Health Equity, Dentistry, Professional Practice, Oral Health, Social Vulnerability

Abstract

Objective: The research explored the political-economic awareness of Dentistry undergraduate students and graduates towards vulnerable populations and social inequities in dental care. Method: The method used was an online survey comprised of a questionnaire with 24 multiple-choice questions and 7 open-ended questions. Sociodemographic data and answers to objective questions were analyzed using descriptive statistics measuring variability, and responses to open-ended questions were compiled and coded using the content analysis method. Results: The questionnaire was accessed by 99 individuals, however, only 38 provided full answers. The study’s sociodemographic profile is made up of recent graduate young adult women who work in the state of São Paulo. The perception of the job market is influenced by personal experiences and level of education. Respondents are aware of the social determinants of oral health, value community outreach projects, and are willing to serve vulnerable populations, expressing thus a critical attitude and commitment to community social wellness. Conclusion: The interrelationship between undergraduate students and those who graduated with Brazil’s Unified Health System points to awareness of equal access to dental care and the need that health professional and community work in collaboration, articulating praxis to the social context. Since learning is fragmented, changes in the curriculum are necessary in order to achieve multidisciplinary and multidimensional integration in oral health promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margareth Santos Zanchetta, Toronto Metropolitan University, Toronto, Ontário, Canadá

Graduação em Enfermagem e Obstetricia pela Universidade Gama Filho (1980), aperfeiçoamento em Licenciatura Plena pela Universidade Gama Filho (1980) e aperfeiçoamento em Habililtação em Enfermagem Médico-Cirúrgica pela Universidade Gama Filho (1980), especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Estácio de Sá (1982), especialização em Administração e Gerência Hospitalar pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1982), especialização em Residência em Enfermagem pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1982), especialização em Enfermagem do Trabalho pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), especialização em Metodologia do Ensino e da Assistencia Enfermagem pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1987). Co-fundadora da Sociedade Brasileira de Enfermagem Oncológica -SBEO (1988). Tem mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990) e doutorado em Enfermagem pela Université de Montreal (2002). Atualmente é Professora Titular da Daphne Cockwell School of Nursing, Toronto Metropolitan University, Faculty of Community Services, no Canadá. 

Alessandra Marcondes Arenga, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brasil

Graduação em Odontologia na Faculdade de Odontologia do Campus de Araçatuba (FOA) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (1995), mestrado (1999) e doutorado (2001) em Cirurgia e Traumatologia Buco-maxilo-facial pela FOA- UNESP, Especialista em Cirurgia e Traumatologia Buco-Maxilo-Faciais (2008). Desde novembro de 2003 é professora assistente doutora da FOA-UNESP, atuando em nível de graduação e pós-graduação com ênfase em Cirurgia e Traumatologia Bucomaxilofacial. Na atividade de pesquisa teve histórico de abordar os seguintes temas: Assistência cirúrgico-odontológica a pacientes com alterações sistêmicas, pesquisa em animal de laboratório, ratos diabéticos, processo de reparo alveolar, reimplante dental, transplante autólogo e homólogo e regeneração óssea.

Wilson Galhego Garcia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brasil

Mestrado em Lingüística pela Universidade de São Paulo (1979) e doutorado em Ciências Sociais (Antropologia Social) pela Universidade de São Paulo (1985) Livre-docente e titular na FOA-UNESP.Pró-reitor de graduação da UNESP(2001-2004).Visiting Scholar e Visiting Professor na Faculty of Medicine da University of Toronto.Estágios no Museu de Arqueologia e Etnologia da USP, no Royal Kew Gardens ( Londres), na Ulm Universitat e em Giessen ( Alemanha). Atualmente é professor sêniorr de Ciências Humanas e Sociais da FOA-UNESP. Participou do Working Group on Indigenous Populations que elaborou a Declaração Universal dos Direitos dos povos Indígenas ( Genebra-ONU ).

Vitória Lopes Pizzolato, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brasil

Graduanda em Odontologia pela Faculdade de Odontologia de Araçatuba FOA/UNESP. É membro bolsista integrante do grupo Programa de Educação Tutorial PET Odonto FOA (2021- presente).

Published

2025-08-29

How to Cite

Zanchetta, M. S., Arenga, A. M., Garcia, W. G., & Pizzolato, V. L. (2025). Political-Economic Awareness for Equity in Oral Health. Brazilian Journal in Health Promotion, 38, 1–13. https://doi.org/10.5020/18061230.2025.15246

Issue

Section

Original Articles