Vulnerability of adolescents and young student from public school to HIV in an administrative region of the Distrito Federal

Vulnerability of adolescents and young to HIV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2024.14355

Keywords:

adolescent , HIV infections , health vulnerability, health risk behaviors

Abstract

Objective: To analyze the vulnerability to HIV among adolescents and young high school students in public schools. Method: This descriptive, cross-sectional study was conducted in Ceilândia (Distrito Federal, Brazil). The study evaluated individuals of both sexes from 11 public high schools. To be included, volunteers needed to be aged 15 to 24 years old and enrolled in a public school. Those with cognitive impairments that hindered their understanding of the survey instrument were excluded. A self-administered questionnaire with 11 objective questions related to behaviors and knowledge about STIs/HIV was used. The findings were compared with regional data, using secondary data from the Brazilian Unified Health System on HIV/AIDS notifications. Results: Most individuals (n=3,706, 96.1%) were in the medium or high vulnerability categories, with a positive correlation between age and higher vulnerability (p<0.001). Males were the majority (n=896, 23.30%) within the high susceptibility group. Although most exposures were heterosexual (n=2,874), among homosexual relationships (n=121), the majority (n=71; 58.68%) were in the high vulnerability category. Nine schools had a higher frequency of individuals in the medium vulnerability category (n=1,945; 50.57%), while two schools had a higher frequency of individuals with high vulnerability (n=342; 8.9%). Conclusion: Data suggest adolescents and young adults face challenges in acquiring and applying knowledge about healthy sexual behaviors, indicating a need for better integration between health services, schools, and communities.

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Author Biographies

Isabella Viana Silva, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Enfermeira pela Universidade de Brasília- Fce. Tem com interesse nas temáticas de urgência e emergência e prática avançada de enfermagem. Realização de trabalhos de iniciação científica, projetos de extensão acadêmica e grupos de pesquisa. Conhecimentos básicos em pacote office, nível de inglês intermediário.

Marina Costa Tolentino Ferreira, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Enfermeira graduada pela Universidade de Brasília - Faculdade Ceilândia. 

Ana Clara Alcântara Mendes Pereira, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduanda em Enfermagem pela Universidade de Brasília (UnB). Bolsista nos anos de 2018 a 2020 em Iniciação Científica pela UnB e diretora acadêmica no ano de 2021 da Liga Acadêmica de Farmacologia Aplicada à Enfermagem (LAFAE) da UnB. 

Yanna Thainá Soares Carvalho, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Acadêmica do 10º semestre de Enfermagem na Universidade de Brasília (UnB). Desenvolveu iniciação científica na área de Ciências da Saúde, com ênfase em unidade terapia intensiva (UTI) e, também, realizou iniciação cientifica com ênfase em saúde pública. Integrante do Centro Acadêmico de Enfermagem UNB/FCE durante 4 semestres, na qualidade de representante discente. Realizou, durante a graduação, dois estágios extracurriculares na área de atenção à saúde em clínicas particulares. Atualmente almeja o ingresso em residência na área de Atenção Básica em Saúde.

Fernanda Helena Nunes Lacerda, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Enfermeira pela Universidade de Brasília - 2022, Pós graduanda em estética avançada 2022/2023.

Jamila Reis de Oliveira, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Professora Adjunta da Universidade de Brasília (UnB) onde leciona atualmente as disciplinas de Processos Patológicos e Fundamentos de Cancerologia. Exerceu, na mesma instituição, o cargo de Coordenadora de Bases Biológicas da Saúde e foi representante dos docentes da FCE no CONSUNI. Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Uberlândia (1996), mestrado em Estomatologia pela Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Doutorado em Patologia (Área de concentração: Patologia Bucal) pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (2005) e realizou Estágio de Pós-Doutorado no curso de Pós-graduação em Ciências Genômicas e Biotecnologia da Universidade Católica de Brasília (2014). Coordenadora da Liga Acadêmica Integrada de Patologia da UnB/FCE (LAIPAT) e Vice-coordenadora da Liga de Fononcologia da Unb/FCE (LAFO). Desenvolve atualmente atividades de pesquisa nos temas: Biologia molecular do câncer e fisiopatologia de doenças infecciosas. Site do grupo de pesquisa: https://www.patomolfce.com/.

Elaine Cristina Leite Pereira, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Fisioterapeuta pela Universidade Federal de São Carlos (1997), Doutora em Biologia Celular e Estrutural na área de Anatomia pela Universidade Estadual de Campinas (2005) e Mestre em Biologia Celular e Estrutural na área de Anatomia pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Especialista em Formação em Educação à Distância. Atualmente é professora Associada na Faculdade de Ceilândia da Universidade de Brasília (UnB). Credenciada no Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Ciências da Reabilitação da FCE/UnB. Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis. É revisora das revistas Frontiers in Physiology, Clinics, Oxidants and Antioxidants in Medical Science e da Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Desenvolve pesquisas na área de Plasticidade dos Músculos Esqueléticos. Tem experiência acadêmica na área de morfologia, saúde coletiva, biomecânica, cinesioterapia, terapias manuais. 

Published

2024-08-02

How to Cite

Silva, I. V., Ferreira, M. C. T., Pereira, A. C. A. M., Carvalho, Y. T. S., Lacerda, F. H. N., Oliveira, J. R. de, & Pereira, E. C. L. (2024). Vulnerability of adolescents and young student from public school to HIV in an administrative region of the Distrito Federal: Vulnerability of adolescents and young to HIV. Brazilian Journal in Health Promotion, 37, 1–11. https://doi.org/10.5020/18061230.2024.14355

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