Reliability of a sedentary behavior questionnaire in students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2018.7332

Keywords:

Reproducibility of Results, Surveys and Questionnaires, Sedentary Lifestyle, Students.

Abstract

Objective: To evaluate the reliability of a sedentary behavior questionnaire. Methods: Cross-sectional study with 1,119 students from 9 to 15 years old from seven public schools in Curitiba, Paraná, Brazil, between March and December 2015. The questionnaire consists of 13 items divided into five aspects (screen time, educational, cultural, social and transportation) in which the participants reported time spent in sedentary activities (hours and/or minutes) in a typical week. For the reliability analysis, two applications of the questionnaire were performed and the intraclass correlation coefficient evaluated the reproducibility, Bland–Altman scatter plot assessed the concordance between the two test-retest measurements, and Cronbach's alpha, the internal consistency of the questionnaire, adopting 5% as significance level. Results: The intraclass correlation coefficient and Cronbach's alpha presented values greater than 0.70, being higher on weekdays than on weekends. The two applications of the questionnaire presented a mean difference of 228.27 minutes/week, with 95% confidence interval of 175.86 to 280.68. The limits of agreement ranged from 2,015.33 to -1,558.79 minutes/week. Conclusion: The questionnaire presented satisfactory reliability and can be used to measure sedentary behavior in students from 9 to 15 years old of public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Denise Araújo Bacil, Universidade Federal do Paraná UNIVERSIDADE POSITIVO

Possui Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (1999), Especialização em Educação Física na área de Atividade Física e Saúde pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Mestrado em Saúde Pública na área de Epidemiologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) e Doutorado em Educação Física, Área de Atividade Física e Saúde pela Universidade Federal do Paraná (2017). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Atividade Física e Saúde, Epidemiologia da Atividade Física, Crescimento e Desenvolvimento e Medidas e Avaliação, atuando principalmente nos seguintes temas: estilo de Vida, maturação biológica, sobrepeso/obesidade, atividade física e comportamento sedentário em crianças e adolescentes escolares.

Thiago Silva Piola, Universidade Federal do Paraná CLARETIANO CENTRO UNIVERSITÁRIO

Possui graduação em Educação Física (licenciatura e bacharelado), Especialização em Fisiologia do Exercício e Mestrado em Educação Física (Atividade Física e Saúde) pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente cursando Doutorado em Educação Física (Atividade Física e Saúde) na Universidade Federal do Paraná. Atua como Professor de Educação Física na Secretaria de Educação do Estado do Paraná, Tutor e Coordenador Pedagógico do curso de graduação em Educação Física (licenciatura e bacharelado) no Claretiano Centro Universitário, Polo de Curitiba.

Priscila Iumi Watanabe, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Educação Física (bacharelado) pela Universidade Federal do Paraná (2013) e Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (2016).

Michael Pereira da Silva, Universidade Federal do Paraná CLARETIANO CENTRO UNIVERSITÁRIO

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação Física da UFPR, Mestre em Educação Física (UFPR), Especialista em Fisiologia do Exercício (UENP - 2008), membro do Centro de Estudos em Atividade Física e Saúde (CEAFS) , do Physical Activity and Health Promotion Lab (Iowa State University) e do Grupo de Pesquisa Educação Física e Saúde (UNIOESTE). Possui experiência na área de Atividade Física e Saúde com ênfase na saúde da criança e do adolescente, medidas de atividade física, avaliação, prescrição de exercícios físicos e metodologia de pesquisa.

Rosimeide Francisco Santos Legnani, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (2015). Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (2009). Especialista em Fisiologia do Exercício pela Universidade Federal do Paraná (2004). Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade de Passo Fundo/RS (1998) e Faculdades Reunidas de Admin. Ciências Contábeis e Econômicas de Palmas/PR (2000). Membro do Centro de Estudos Atividade Física e Saúde (CEAFS- UFPR). Membro do GEPAFE-tec (UTFPR - Curitiba). A ênfase do trabalho está pautada em Saúde e Qualidade de Vida, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamentos de crianças e adolescentes em relação ao estilo de vida e saúde, ritmo e dança, ginástica de academia e atividade física de forma geral.

Wagner de Campos, Universidade Federal do Paraná

Possui licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (1978-1981); Mestrado e Doutorado (1988-1993) e Estágio Pós-Doutoral (2005) na área do Desenvolvimento Motor e Estudos dos Esportes, realizados na Universidade de Pittsburgh, EUA. Professor titular na Universidade Federal do Paraná, atuando com as disciplinas de Desenvolvimento Motor na Graduação e Metodologia da Pesquisa e Atividade Física e Saúde na Pós-Graduação "Stricto-Sensu". Com foco na infância e adolescência, orienta nas seguintes linhas de pesquisa: atividade física e fatores de risco a saúde; atividade física e comportamentos de risco a saúde; correlatos da atividade física e do comportamento sedentário

References

Barnes J, Behrens TK, Benden ME, Biddle S, Bond D, Brassard P, et al. Letter to the editor: standardized use of the terms” sedentary” and” sedentary behaviours”. Appl Physiol Nutr Metab. 2012;37(3):540-2.

Van Ekris E, Altenburg TM, Singh AS, Proper KI, Heymans MW, Chinapaw MJM. An evidence-update on the prospective relationship between childhood sedentary behaviour and biomedical health indicators: a systematic review and meta-analysis. Obes Rev. 2016;17(9):833-49.

Biddle SJ, Garcia Bengoechea E, Wiesner G. Sedentary behaviour and adiposity in youth: a systematic review of reviews and analysis of causality. Int J Behav Nutr Phys Act. 2017;14(43):1-21.

Cliff DP, Hesketh KD, Vella SA, Hinkley T, Tsiros MD, Ridgers ND, et al. Objectively measured sedentary behaviour and health and development in children and adolescents: systematic review and meta-analysis. Obes Rev.2016;17(4):330-44.

Rezende LFM, Sá TH, Mielke GI, Viscondi JYK, Rey-López JP, Garcia LMT. All-cause mortality attributable to sitting time: analysis of 54 countries worldwide. Am J Prev Med. 2016;51(2):253-63.

American Academy of Pediatrics, Committee on Public Education. American Academy of Pediatrics: children, adolescents, and television. Pediatrics. 2001;107(2):423-6.

World Health Organization. Growing up unequal: gender and socioeconomic differences in young people’s health and well-being. Health Behaviour in School-aged children (HBSC) Study. Geneva: WHO; 2016 [acesso em 2017Nov 11]. Disponível em: http://aventurasocial.com/arquivo/1458134965_HSBC-No.7-Growing-up-unequal-FULLREPORT.pdf

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015. Rio de Janeiro:IBGE; 2016 [acesso em 2017 Maio 22]. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf

Ishii K, Shibata A, Adachi M, Nonoue K, Oka K. Gender and grade differences in objectively measured physical activity and sedentary behavior patterns among japanese children and adolescents: a cross-sectional study.BMC Public Health. 2015;15(1254):1-9.

Ferreira RW, Rombaldi AJ, Ricardo LI, Hallal PC, Azevedo MR. Prevalence of sedentary behavior and its correlates among primary and secondary school students. Rev Paul Pediatr. 2016;34(1):56-63.

Lucena JM, Cheng LA, Cavalcante TL, Silva VA, Farias JC Junior. Prevalence of excessive screen time and associated factors in adolescents. Rev Paul Pediatr. 2015;33(4):407-14.

Hidding LM, Altenburg TM, Mokkink LB, Terwee CB, Chinapaw MJ. Systematic Review of Childhood Sedentary Behavior Questionnaires: what do we know and what is next? Sports Med. 2017;47(4):677-99.

Hardy LL, Booth ML, Okely AD. The reliability of the Adolescent Sedentary Activity Questionnaire (ASAQ). Prev Med. 2007;45(1):71-4.

Guimarães RF, Silva MPD, Legnani E, Mazzardo O, Campos W. Reproducibility of adolescent sedentary activity questionnaire (ASAQ) in Brazilian adolescents. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2013;15(3):276-85.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2015. 2016 [acesso em 2016 Mar 03]. Disponível em: http://matricula.educacenso.inep.gov.br/controller.php

Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Critério de classificação econômica Brasil. 2015 [acesso em 2015 Jun 05]. Disponível em: http://www.abep.org/criterio-brasil.

Ekelund U, Luan J, Sherar LB, Esliger DW, Griew P, Cooper A. Moderate to vigorous physical activity and sedentary time and cardiometabolic risk factors in children and adolescents. JAMA. 2012;307(7):704-12.

Carson V, Hunter S, Kuzik N, Gray CE, Poitras VJ, Chaput JP, et al. Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth: an update. Appl Physiol Nutr Metab. 2016;41(6 Suppl 3):S240-65.

Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics. 1977;33(1):159-74.

Kozey Keadle S, Lyden K, Hickey A, Ray EL, Fowke JH, Freedson PS, et al. Validation of a previous day recall for measuring the location and purpose of active and sedentary behaviors compared to direct observation. Int J Behav Nutr Phys Act. 2014;11(12):1-11.

Cabanas-Sanchez V, Martinez-Gomez D, Esteban-Cornejo I, Castro-Pinero J, Conde-Caveda J, Veiga OL. Reliability and validity of the Youth Leisure-time Sedentary Behavior Questionnaire (YLSBQ). J Sci Med Sport.2018;21(1):69-74.

Farias JC Júnior, Loch MR, Lima AJ Neto, Sales JM, Ferreira FELL. Reprodutibilidade, consistência interna e validade de construto do KIDSCREEN-27 em adolescentes brasileiros. Cad Saude Publica. 2017;33(9):1-14.

Jago R, Anderson CB, Baranowski T, Watson K. Adolescent patterns of physical activity: differences by gender,day, and time of day. Am J Prev Med. 2005;28(5):447-52.

Han H, Gabriel KP, Kohl HW. Evaluations of validity and reliability of a transtheoretical model for sedentary behavior among college students. Am J Health Behav. 2015;39(5):601-9.

Huang YJ, Wong SH, Salmon J, Hui SS. Reliability and validity of psychosocial and environmental correlates measures of physical activity and screen-based behaviors among Chinese children in Hong Kong. Int J Behav Nutr Phys Act. 2011;8:16.

Field A. Descobrindo a estatística usando SPSS. Porto Alegre: Artmed; 2009.

Kohl HW, Fulton JE, Caspersen CJ. Assessment of physical activity among children and adolescents: a review and synthesis. Prev Med. 2000;31(2):54-76.

Corder K, Ekelund U, Steele RM, Wareham NJ, Brage S. Assessment of physical activity in youth. J Appl Physiol.2008;105(3):977-87.

Published

2018-10-31

How to Cite

Bacil, E. D. A., Piola, T. S., Watanabe, P. I., da Silva, M. P., Legnani, R. F. S., & Campos, W. de. (2018). Reliability of a sedentary behavior questionnaire in students. Brazilian Journal in Health Promotion, 31(3). https://doi.org/10.5020/18061230.2018.7332

Issue

Section

Original Articles