Strategies implemented in hemotherapy services to increase blood donation

Authors

  • Leticia Carlesso Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
  • Cristiane Ferreira dos Santos Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
  • Rosane de Fátima da Silva Guimarães Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
  • Suzel Lima da Silva Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
  • Viviani Viero Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
  • Silvani Vargas Vieira Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
  • Nara Marilene Oliveira Girardon-Perlini Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2017.p213

Keywords:

Hemotherapy Service, Blood, Blood Donors, Blood Banks.

Abstract

Objective: To assess the effectiveness of social marketing and user embracement strategies developed in a hemotherapy service and to assess the restrained demand for blood and blood components in a reference hospital before and after the actions. Methods: This is a quantitative comparative study carried out in a hemotherapy service and in a hemotherapy service of a reference hospital in the city of Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil, between September and December of 2015. The strategies included social marketing through the sending of letters and e-mails and phone calls to people who could give blood again. User embracement consisted in welcoming users by showing them an information booklet. Data obtained from the database, particularly records of transfusions requested and performed, were used to compare the number of donations performed before and after the actions with data of the previous year using descriptive statistics and Student’s t test. Results: The overall number of donations increased, especially in the last month when the interventions were performed (p=0.0397). The average number of voluntary blood donations decreased from 237 donations/month in 2014 to 222 donations/month in 2015. The average number of voluntary apheresis donations of platelets increased from 11 donations/month in 2014 to 17 donations/month in 2015. Conclusion: The strategies implemented during the research period were effective in increasing apheresis donation of platelets, but had no positive effects on whole-blood donation.

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Author Biographies

Leticia Carlesso, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Nutricionista, Mestranda em Ciências da Saúde, Especialista em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúde com ênfase em Hemato-Oncologia.

Cristiane Ferreira dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Enfermeira, Especialista em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúde com ênfase em Hematologia-Oncologia.

Rosane de Fátima da Silva Guimarães, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Assistente Social, Especialista em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúde com ênfase em Hematologia-Oncologia.

Suzel Lima da Silva, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Terapeuta Ocupacional, Especialista em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúde com ênfase em Hemato-Oncologia.

Viviani Viero, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Mestre, Enfermeira do Hospital Universitário de Santa Maria - HUSM

Silvani Vargas Vieira, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Terapeuta Ocupacional, Professora Assistente do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Santa Maria.

Nara Marilene Oliveira Girardon-Perlini, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Enfermeira, Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPGEnf).

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Published

2017-06-06

How to Cite

Carlesso, L., Santos, C. F. dos, Guimarães, R. de F. da S., Silva, S. L. da, Viero, V., Vieira, S. V., & Girardon-Perlini, N. M. O. (2017). Strategies implemented in hemotherapy services to increase blood donation. Brazilian Journal in Health Promotion, 30(2). https://doi.org/10.5020/18061230.2017.p213

Issue

Section

Original Articles