Analysis of health education activities performed by oral health teams

Authors

  • Janice Davila Rodrigues Mendes Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Cibelly Aliny Siqueira Lima Freitas Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Maria Socorro Araújo Dias Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Mirna Marques Bezerra Universidade Federal do Ceará
  • José Jeová Mourão Netto Hospital Regional Norte
  • Daniel Rodrigues Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2017.p13

Keywords:

Health Education, Family Health Strategy, Oral Health, Health Education Dental.

Abstract

Objective: To analyze the health education activities carried out by the oral health teams comprised in the Family Health Strategy (FHS). Methods: The research was classified as exploratory and descriptive, with a qualitative approach. Popular Education was adopted as the theoretical framework of Health Education. The study was performed at Family Health Centers, the Reference Center on Social Assistance (Centro de Referência em Assistência Social - CRAS) and schools in the municipality of Sobral, Ceará, Brazil, between November 2013 and January 2014. Seventeen professionals working in the oral health teams took part in the study. Data was collected through an interview with guiding questions and simple observation, and was processed through Discourse Analysis. Results: The conception of Health Education mostly referred to by the professionals is related to the traditional model. The educational activities carried out are not systematized for the whole municipality and are subject to ministerial programs. The integration between the oral health teams and the family health teams, with regard to activities for schoolchildren, is a process still under construction, not yet consolidated in the FHS. Conclusion: The development of more intensive policies for the training of health professionals, which consider Popular Education and the use of active teaching methodologies as method in their formation, is necessary. This study may contribute to a reflection regarding the theme in practice, thus enabling the construction of a new approach to Health Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Petersen PE, Bourgeois D, Ogawa H, Estupinan-Day S, Ndiaye C. The global burden of oral diseases and risks to oral health. Bull World Health Organ. 2005;83(9):661-9.

Giovanella L, Escorel S, Lobato LVC, Noronha JC, Carvalho AI. Políticas e Sistema de Saúde no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2012.

Malmö University. Oral Health Country / Area Profile Project [Internet]. Malmö; 2011 [acesso em 2016 Maio 22]. Disponível em: http://www.mah.se/CAPP/

Relwani AH, Kiran S, Bhatt R, Patel M. Impact of dental health education on “Specific Learning Needs” Children. Int J Clin Pediatr Dent [Internet]. 2016 [acesso em 2016 Maio 27];9(1):31-4. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890059/

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Coordenação Nacional de Saúde Bucal. Diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal. Brasília: Ministério da Saúde; 2004.

Machado MFAS, Vieira NFC. Educação em Saúde: O olhar da Equipe de Saúde da Família e a participação do usuário. Rev Latinoam Enferm. 2009;17(2):174-9.

Angulo EL, Cabrera LG, Fernández CG, Gross SC, Lugo FS. La cultura en salud bucal como problema actual de la sociedade. MEDISAN. 2013;17(4):677-85.

Matos CV, Gondinho BVC, Ferreira DLA. A Educação em Saúde Bucal e suas representações na Atenção Primária á Saúde. Rev Elet Gestão & Saúde [Internet]. 2015 [acesso em 2016 Maio 27];6 (1):845-55. Disponível em: http://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/1246

Almeida GCM, Ferreira MAF. Saúde Bucal no contexto do Programa Saúde da Família: práticas de prevenção orientadas ao individual e ao coletivo. Cad Saúde Publica. 2008;24(9):2131-40.

Freire P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1987.

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Caderno de Educação Popular em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2014.

Governo do Estado do Ceará, Secretaria da Saúde. Coordenadorias Regionais de Saúde [Internet]. Fortaleza; 2010 [acesso em 2016 Jun 02]. Disponível em: http://www.saude.ce.gov.br/index.php/regionalizacao

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde, DATASUS- Departamento de Informática do SUS. CNES Net- Cadastro Nacional de Estabelecimentos de Saúde. 2013 [acesso em 2013 Ago 03]. Disponível em: http://cnes2.datasus.gov.br/Lista_Es_Nome.asp?VTipo=0

Mendes FIR, Viana RS. A Percepção dos gerentes das unidades básicas de saúde sobre a inserção da equipe de saúde bucal na Estratégia de Saúde da Família em Sobral-CE. Sanare (Sobral). 2005;6(1):19-28.

Melo CNM, Chagas MIO, Feijão JRP, Dias MSA. Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família de Sobral: uma avaliação de egressos a partir da inserção no mercado de trabalho. Sanare (Sobral). 2012;11(1):18-25.

Paresque MAC, Aragão DS, Fernandes MBL, Santos MLMF, Mendes JDR, Pereira PM. A atenção em saúde bucal e a operacionalização das suas práticas na Estratégia em Saúde da Família a partir da Residência Multiprofissional no município de Sobral- CE. Sanare (Sobral). 2009;8(2):73-82.

Paresque MAC, Taboza Z, Dias C, Francelino R. Ressignificando as práticas na atenção em saúde bucal aos escolares. Sanare (Sobral). 2011;10(1):49-53.

Luckesi CC. Filosofia da Educação. 3ª ed. São Paulo: Cortez; 2011.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13ª ed. São Paulo: Hucitec; 2013.

Ministério da Saúde (BR), Conselho Nacional de Saúde, Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Resolução nº 196/96- versão 2012. Brasília: Ministério da Saúde; 2012.

Cervera DPP, Parreira BDM, Goulart BF. Educação em saúde: percepção dos enfermeiros da atenção básica em Uberaba (MG). Ciênc Saúde Coletiva. 2011;16(Supl 1):1547-54.

Mialhe FL, Lefèvre F, Lefèvre AMC. O agente comunitário de saúde e suas práticas educativas em saúde bucal: uma avaliação qualiquantitativa. Ciênc Saúde Coletiva. 2011;16(11):4425-32.

Figueira MCS, Leite TMC, Silva EM. Educação em saúde no trabalho de enfermeiras em Santarém do Pará, Brasil. Rev Bras Enferm. 2012;65(3):414-9.

Vernon LT, Howard AR. Advancing Health Promotion in Dentistry: Articulating an Integrative Approach to Coaching Oral Health Behavior Change in the Dental Setting. Curr Oral Health Rep [Internet]. 2015 [acesso em 2016 Jun 02];2(3):111-2. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4596064/

Lemkuhl I, Souza MVC, Cascaes AM, Bastos JL. A efetividade das intervenções educativas em saúde bucal: revisão de literatura. Cad Saúde Colet (Rio J). 2015;23(3):336-46.

Inocente-Díaz ME, Pachas-Barrionuevo F. Educación para la Salud em Odontología. Rev Estomatol Hered. 2012;22(4):232-41.

Mendes EV. O cuidado das condições crônicas na atenção primária à saúde: o imperativo da consolidação da estratégia da saúde da família. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde; 2012.

Vangipuram S, Jha A, Raju R, Bashyam M. Effectiveness of peer group and conventional method (dentist) of oral health education programme among 12-15 year old school children - a randomized controlled trial. J Clin Diagn Res [Internet]. 2016 [acesso em 2016 Jun 02];10 (5):152-9. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4948521/

Silva CP, Dias MAS, Rodrigues AB. Práxis educativa em saúde dos enfermeiros da Estratégia Saúde da Família. Ciênc Saúde Coletiva. 2009;14(Supl 1):1453-62.

Pinafo E, Nunes EFPA, González AD, Garanhani ML. Relações entre concepções e práticas de educação em saúde na visão de uma equipe de saúde da família. Trab Educ Saúde. 2011;9(2):201-21.

Alves GG, Aerts D. As práticas educativas em saúde e a Estratégia Saúde da Família. Ciênc Saúde Coletiva. 2011;16(1):319-25.

Mialhe FL, Silva CMC. A educação em saúde e suas representações entre alunos de um curso de odontologia. Ciênc Saúde Coletiva. 2011;16 (Supl 1):1555-61.

Ministério da Saúde (BR), Ministério da Educação. Passo a Passo- PSE- Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade. Brasília: Ministério da Saúde; 2011.

Silva CT, Terra MG, Kruse MHL, Camponogara S, Xavier MS. Residência Multiprofissional como espaço intercessor para a Educação Permanente em Saúde. Texto & Contexto Enferm. 2016;25(1):1-9.

Pimentel FC, Martelli PJL, Araújo JLAC Júnior, Acioli RML, Macedo CLSV. Análise da atenção à saúde bucal na Estratégia de Saúde da Família do Distrito Sanitário VI, Recife (PE). Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15(4):2189-96.

Souza TMS, Roncalli AG. Saúde bucal no Programa Saúde da Família: uma avaliação do modelo assistencial. Cad Saúde Publica. 2007;23(11):2727-39.

Cohen LA. Expanding the physician’s role in addressing the oral health of adults. Am J Public Health. 2013;103(3):408-12.

Park SE, Donoff RB, Saldana F. The impact of integrating oral health education into a medical curriculum. Med Princ Pract [Internet]. 2017 [acesso em 2016 Ago 03];26:61-5. Disponível em: https://www.karger.com/Article/FullText/452275#

Published

2017-03-29

How to Cite

Rodrigues Mendes, J. D., Freitas, C. A. S. L., Dias, M. S. A., Bezerra, M. M., Netto, J. J. M., & Fernandes, D. R. (2017). Analysis of health education activities performed by oral health teams. Brazilian Journal in Health Promotion, 30(1). https://doi.org/10.5020/18061230.2017.p13

Issue

Section

Original Articles