Psychomotor Performance of preschool children

Authors

  • Arleciane Emilia de Azevêdo Borges UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (UFPB)
  • Luciana Moura Mendes UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (UFPB)
  • Adriana Carla Costa Ribeiro Clementino UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.5020/3038

Keywords:

Motor Activity, Health Evaluation, Child Development.

Abstract

Objective: This study aims to evaluate the psychomotor performance of 5 years old preschool children using a validated scale. Methods: Prospective and observational study that used a deductive approach with descriptive and statistical procedures, which performed a psychomotor evaluation in 30 children who are enrolled in a Reference Center for Early Childhood Education (CREI) in João Pessoa - PB in 2011 using an adapted and validated development scale. Data were analyzed using SPSS 16.0 software. Results: It has been observed in the acquisition areas that the evaluated children have reached 21 (89.4%) in a score of 24 for motor skills, 10 (84.7%) in a score of 12 for socio-emotional development, 16 (75.3%) in a score of 21 for visual-motor skills and 11 (71.3%) in a score of 15 for hearing and speaking skills, featuring the most affected area of psychomotor development. Conclusion: This study have shown deficits in all evaluated psychomotor perspectives, indicating an unsatisfactory psychomotor development regarding the age, highlighting the difficulties in the acquisition of hearing and speaking skills, in the defined lateralization exercises and in the performance of socialization activities. doi: 10.5020/18061230.2014.p439

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fonseca V. Desenvolvimento psicomotor e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed; 2008.

Aguiar JS. Educação inclusiva: jogos para o ensino de conceitos. 5ª ed. Campinas: Papirus; 2009.

Ferreira TL, Martinez AB, Ciasca SM. Avaliação psicomotora de escolares do 1º ano do ensino fundamental. Psicopedagogia. 2010;27(83):223-35.

Rezende JCG, Gorla JI, Araújo PF, Carminato RA. Bateria psicomotora de Fonseca: uma análise com o portador de deficiência mental. Lecturas Educación Física Deportes, Rev Digital [periódico na Internet]. 2003 [acesso em 2015 Abr 9];9(62):1. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd62/fonseca.htm

Haywood KM, Getchell N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. 5ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2010.

Rosa Neto F, Santos APM, Xavier RFC, Amaro KN. A importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da escala de desenvolvimento motor. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum.2010;12(6):422-7.

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde [Internet]. 3ª ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2010 [acesso em 2014 Nov 30]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_3ed.pdf

Santos AAGS, Silva RM, Machado MFAS, Vieira LJES, Catrib AMF, Jorge HMF. Sentidos atribuídos por profissionais à promoção da saúde do adolescente. Ciênc Saúde Coletiva. 2012;17(5):1275-84.

Silva RD, Catrib AMF, Collares PMC, Cunha ST. Mais que educar: ações promotoras de saúde e ambientes saudáveis na percepção do professor da escola pública. Rev Bras Promoç Saúde. 2011;24(1):63-72.

Venâncio DR, Gibilini C, Batista MJ, Gonçalo CS, Sousa MLR. Promoção da saúde bucal: desenvolvendo material lúdico para crianças na faixa etária pré-escolar. J Health Sci Inst. 2011;29(3):153-6.

Lakatos EM, Marconi MA. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7ª ed. rev. e amp. São Paulo: Atlas; 2011.

Rosa Neto F, Amaro KN, Prestes DB, Arab C. O esquema corporal de crianças com dificuldade de aprendizagem. Psicol Esc Educ. 2011;15(1):15-22.

Lucena NMG, Soares DA, Soares LMMM, Aragão POR, Ravagni E. Lateralidade manual, ocular e dos membros inferiores e sua relação com déficit de organização espacial em escolares. Estud Psicol (Campinas) 2010;27(1):3-11.

Sousa AP, José Filho M. A importância da parceria entre família e escola no desenvolvimento educacional. Rev Iberoamericana Educación. 2008;44(7):1-8.

Medina-Papst J, Marques I. Avaliação do desenvolvimento motor de crianças com dificuldades de aprendizagem. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2010;12(1):36-42.

Sampaio S, Freitas IB (Org). Transtornos e Dificuldades de Aprendizagem: Atendendo Melhor os Alunos Com Necessidades Educativas. Rio de Janeiro (RJ): Editora WAK; 2011. 288 p.

Le Boulch J. O desenvolvimento psicomotor do nascimento aos 6 anos: a psicocinética na idade préescolar.7ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 1992.

Coste JC. A psicomotricidade. 2. ed. Rio de Janeiro:Zahar, 1981. 96 p.

Motta JA, Silva PO, Marta CB, Araújo BBM, Francisco MTR, Seabra Junior HC. O cuidado à criança na creche: integração entre saúde e educação. Rev Enferm UERJ. 2012;20(2):771-6.

Roecker S, Marcon SS, Decesaro MN, Waidman MAP.Binômio mãe-filho sustentado na teoria do apego: significados e percepções sobre centro de educação infantil. Rev Enferm UERJ. 2012;20(1):27-32.

Published

2015-05-27

How to Cite

Borges, A. E. de A., Mendes, L. M., & Clementino, A. C. C. R. (2015). Psychomotor Performance of preschool children. Brazilian Journal in Health Promotion, 27(4), 439–444. https://doi.org/10.5020/3038

Issue

Section

Original Articles