Theater as a therapeutic resource for the prevention ofsubstance abuse: teenagers’ perception

Authors

  • Edyr Marcelo Costa Hermeto Universidade de Fortaleza - UNIFOR - Fortaleza (CE) - Brasil
  • Lidiane Luzia de Araújo Fernandes Centro de Atenção Psicossocial Álcool e Drogas (CAPS-Ad) - Iguatu (CE) – Brasil
  • Nágela Maria da Silva Universidade de Fortaleza - UNIFOR - Fortaleza (CE) - Brasil
  • Isabel Cristina Luck Coelho de Holanda Universidade de Fortaleza - UNIFOR - Fortaleza (CE) - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5020/2935

Keywords:

Street Drugs, Adolescent, Occupational Therapy.

Abstract

Objective: To understand the importance of theater as an occupational therapy resource for the prevention of substance abuse by teens enrolled in a community-based psychosocial project. Methods: A qualitative, descriptive study with a critical reflection approach held at a community center in the Community of Dendê, Fortaleza-Ceará, Data were collected from March to May 2009 in a group of ten (10) teenagers of both sexes, aged 12 to 18 years, who lived in socially vulnerable situations and participated in the GESTTO group (Group of Socio-theatrical Expressions in Occupational Therapy). A structured interview was used with a simple observation of groups of theatrical activities and a field book. The analysis of the empirical material was based on Orlandi’s discourse analysis. Results: It was found that theatrical activities used as an occupational therapy resource constitute a powerful tool for the prevention of substance abuse, promoting increased self-esteem, the restructuring of the model of social identity, and the discovery of potentialities and abilities by teenagers so that they can become peer educators for the prevention of substance abuse in the community. Conclusion: The theatrical activity provided teenagers with a clear understanding of the use and abuse of illicit drugs, making them more sensitive to prevention and self-identity, making a significant change in their lives. doi:10.5020/18061230.2013.p333

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Author Biography

Edyr Marcelo Costa Hermeto, Universidade de Fortaleza - UNIFOR - Fortaleza (CE) - Brasil

Graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade de Fortaleza (1997). Professor Auxiliar da Universidade de Fortaleza- UNIFOR no curso de Terapia Ocupacional (2002). Especialista em Saúde Mental pela Universidade Estadual do Ceará- UECE, Tem experiência na área de Terapia Ocupacional: com ênfase em Saúde Mental , Deficiência Intelectual, Gerontologia e Dependencia Química. Participa da Rede de Pesquisa sobre Drogas. SENAD ( SECRETARIA NACIONAL DE POLÍTICAS ANTI- DROGAS). Favorecendo o desenvolvimento de projetos em áreas relevantes e convergentes com a Política Nacional sobre Drogas - (PNAD). Mestre em Saúde Pública pela Universidade Estadual do Ceará- UECE( 2008)- Título da dissertação: Abandono do uso de drogas ilícitas por adolescentes: o papel das atividades socioculturais. Orientador Prof. Dr. José Jackson Coelho Sampaio. é Coordenador/ Tutor do projeto de pesquisa Estudo Avaliativo das ações de saúde mental ao enfrentamento da dependencia de crack, alcool e outras drogas vinculado ao Ministério da Saúde(MS) e Secretraria Executiva Regional II (CAPS-ad - SER II).- 2010-2011. Tutor do PRO/PET Saúde Rede de Atenção Psicossocial -2012-2014.

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Published

2014-05-05

How to Cite

Hermeto, E. M. C., Fernandes, L. L. de A., Silva, N. M. da, & Holanda, I. C. L. C. de. (2014). Theater as a therapeutic resource for the prevention ofsubstance abuse: teenagers’ perception. Brazilian Journal in Health Promotion, 26(3), 333–339. https://doi.org/10.5020/2935

Issue

Section

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