Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians

Authors

  • Ludmila Soares Antunes Bernardi Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.
  • Celsilvana Teixeira Gomes Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.
  • Ana Cácia Arcanjo Rocha Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.
  • Maria Fernanda Santos Figueiredo Universidade Estadual de Montes Claros.
  • Luís Paulo Souza e Souza Universidade Federal de Minas Gerais
  • Romerson Brito Messias Universidade Estadual de Montes Claros
  • João Felício Rodrigues Neto Universidade Estadual de Montes Claros

DOI:

https://doi.org/10.5020/2847

Keywords:

Health Education, Drug Utilization, Family Health, Qualitative Research

Abstract

Objective: To understand the perception and utilization of health education for the rational use of medicines (RUM) by physicians working in primary healthcare. Methods: Qualitative, descriptive, and exploratory research, conducted in 2011, with seven physicians of the Family Health Strategy, by means of individual semi-structured interview. Data was analysed through the content analysis technique, emerging three thematic categories and their subcategories: partial perception of the concept of rational medicines use; partial perception of the concept of health education; not valuing the potentiality of employing health education in rational medicines use. Results: The results showed that the physicians’ perception of the concepts are fragmented and divided into concepts related to the professionals, the disease, the drug, and to the patient and community. Conclusion: The use of health education by the physicians prioritizes its traditional model, with emphasis on the transmission of technical-scientific knowledge. 10.5020/18061230.2014.p485

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Author Biographies

Ludmila Soares Antunes Bernardi, Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.

Farmacêutica-Bioquímica, Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Celsilvana Teixeira Gomes, Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.

Enfermeira, Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Ana Cácia Arcanjo Rocha, Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.

Enfermeira, Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Maria Fernanda Santos Figueiredo, Universidade Estadual de Montes Claros.

Enfermeira, Doutoranda em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Luís Paulo Souza e Souza, Universidade Federal de Minas Gerais

Enfermeiro, Mestrando pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Romerson Brito Messias, Universidade Estadual de Montes Claros

Médico, Técnico Universitário do Hospital Universitário Clemente de Faria – HUCF.

João Felício Rodrigues Neto, Universidade Estadual de Montes Claros

Médico, Professor Doutor do Departamento de Clínica Médica da Universidade Estadual de Montes Claros.

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Published

2014-12-30

How to Cite

Bernardi, L. S. A., Gomes, C. T., Rocha, A. C. A., Figueiredo, M. F. S., Souza e Souza, L. P., Messias, R. B., & Rodrigues Neto, J. F. (2014). Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians. Brazilian Journal in Health Promotion, 27(4), 485–494. https://doi.org/10.5020/2847

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Original Articles