Health promoting schools in Latin America: A review of the period 1996-2009

Authors

  • Carmelinda Monteiro Costa Afonso Núcleo de Assistência Farmacêutica NAF. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Fundação Oswaldo Cruz - FIOCRUZ
  • Maria de Fátima Lobato Tavares Departamento de Administração e Planejamento em Saúde, DAPS. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Fundação Oswaldo Cruz
  • Vera Lúcia Luiza Núcleo de Assistência Farmacêutica, NAF. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Fundação Oswaldo Cruz

DOI:

https://doi.org/10.5020/2642

Keywords:

Health Promotion, Review Literature as Topic, Health Education.

Abstract

Objective: To identify and discuss the scientific production on Health-Promoting Schools in Latin America published in indexed databases, by understanding the scope of the health education initiatives reported in the programs or interventions. Methods: This was a scientific literature review study, performed in LILACS, MEDLINE and SCOPUS databases, using as the main search term ‘Health Promoting School’, followed by ‘Latin America’. It covered the period from 1996 to 2009, situating the start point ten years after the publication of the Ottawa Charter and one year after the official launch of the Health-Promoting Schools Regional Initiative (Iniciativa Regional de Escolas Promotoras de Saúde - IREPS) by the Pan-American Health Organization (PAHO). Inclusion criteria were defined, articles were retrieved in English, Portuguese and Spanish, and data was processed in three arrays of analysis. Results: The application of search keys led to 2,429 documents, reduced to 28 after applying the filter for Latin America, on which the inclusion criteria were applied, resulting in eight articles. Most of them stressed the importance of effectiveness studies, and half focused on the reduction of some specific morbidity, without prioritization of the conceptual axes contained in the Ottawa Charter. Conclusion: The publications addressed mainly the effectiveness of the interventions, conceptual coherence between the interventions and the health promotion principles, and the education process of the actors involved. Qualitative approaches, including documentary analysis, semi-structured interviews, focal group and participant observation, were the predominant methodological procedures. Intersectorial coordination was pointed out as the main strategy for sustainability of the experiences.

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Author Biography

Carmelinda Monteiro Costa Afonso, Núcleo de Assistência Farmacêutica NAF. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Fundação Oswaldo Cruz - FIOCRUZ

Possui graduação em Farmácia pela Universidade Federal Fluminense (1983) , Especialização em Homepatia pelo Instituto Homeopático François Lamasson, Ribeirão Preto, São Paulo(1991) , mestrado em Atenção a criança e ao adolescente pela Universidade Federal Fluminense (2007) e Curso de Especialização em Promoção da Saúde e Desenvolvimento Social pela Escola Nacional de Saúde Pública/ Fiocruz (2008). Atualmente é doutoranda em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública (Ensp/Fiocruz), coordenou o curso de Especialização em Homeopatia latu senso do Instituto Hahnemanianno do Brasil (IHB) para farmacêuticos de 2006 a 2011. Tem experiência na área de Farmácia, com ênfase em Farmácia Magistral Homeopática e em docência, com ênfase em metodologia,farmacotécnica e homeopatia. Desenvolveu projeto de pesquisa em educação para saúde com crianças do ensino fundamental, utilizando estratégias lúdicas com principal ferramenta de 2008 a 2010, e atualmente está no último ano de doutorado em Saúde Pública seu objeto de estudo situa-se na interseção dos campos da Promoção da Saúde e dos conceitos de Capital Social e Capital Cultural.

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Published

2013-08-19

How to Cite

Afonso, C. M. C., Tavares, M. de F. L., & Luiza, V. L. (2013). Health promoting schools in Latin America: A review of the period 1996-2009. Brazilian Journal in Health Promotion, 26(1), 116–126. https://doi.org/10.5020/2642

Issue

Section

Articles for review