Teachers’ perceptions of teaching work and repercussions on their health

Authors

  • Thiago Raphael Martins Meira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Jefferson Paixão Cardoso Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Alba Benemérita Alves Vilela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Camila Rego Amorim Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Saulo Vasconcelos Rocha Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Ariane Nepomuceno Andrade Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Daíla Santos Freire Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5020/2595

Keywords:

Faculty, Occupational Health, Perception, Public health.

Abstract

Objective: To analyze teachers’ perceptions of the teaching work and the repercussions on their health. Methods: Qualitative study conducted with twelve teachers from public schools of a municipality of Bahia. Data were collected between October 2011 and January 2012 using focus group. Data were analyzed and interpreted using the Content Analysis Technique resulting into three thematic categories: Needs for changes in the work environment; Factors influencing the teacher’s health; Consequence of the teaching work on their health. Results: It was verified that teachers need assistance for their health and familiar arch with public policies aimed at disease prevention. They reflect that the teaching work is demanding and requires discipline in the classroom but is undervalued, which contributes to the development of musculoskeletal and emotional disorders. Multiple job factors and lifestyle have consequences on teachers’ health, changing their quality of life. Conclusion: This study allowed to assess the teaching scenario, characterized by a high demand of activities, physical and mental overload and professional undervaluation. The development of intervention strategies and the evaluation of its applicability are needed to improve teachers’ the quality of life. doi:10.5020/18061230.2014.p276

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Author Biographies

Thiago Raphael Martins Meira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Núcleo de Estudos em Saúde da População

Jefferson Paixão Cardoso, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Departamento de Saúde Núcleo de Estudos em Saúde da População

Alba Benemérita Alves Vilela, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Departamento de Saúde Núcleo de Estudos em Saúde da População

Camila Rego Amorim, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Departamento de Saúde Núcleo de Estudos em Saúde da População

Saulo Vasconcelos Rocha, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Departamento de Saúde Núcleo de Estudos em Saúde da População

Ariane Nepomuceno Andrade, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Núcleo de Estudos em Saúde da População

Daíla Santos Freire, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Núcleo de Estudos em Saúde da População

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Published

2014-11-11

How to Cite

Meira, T. R. M., Cardoso, J. P., Vilela, A. B. A., Amorim, C. R., Rocha, S. V., Andrade, A. N., & Freire, D. S. (2014). Teachers’ perceptions of teaching work and repercussions on their health. Brazilian Journal in Health Promotion, 27(2), 276–282. https://doi.org/10.5020/2595

Issue

Section

Original Articles