Health education on sexually transmissible infections to Nursing College students
DOI:
https://doi.org/10.5020/18061230.2020.10285Keywords:
Health Education, Sex Education, Nursing, Sexually Transmitted DiseasesAbstract
Objective: To describe the experience of Nursing students in health education practices about sexually transmitted infections (STIs). Data Synthesis: The educational activities of an extension project were developed for first-year students at the Faculty of Nursing of the University of Pará (UFPA), located in the municipality of Belém, Pará, Brazil, from March to December 2019. The practice of health education was divided into three stages: STI: epidemiology, etiologic agent, symptoms and prevention; Good practices for the correct use of male and female condoms; and Sexual transmission mode of STIs / HIV and the importance of being health multipliers, which consisted of a dynamic and dialogue circle on the theme. Conclusion: The extension activity made it possible to discuss the promotion of students' sexual health aiming at the prevention and control of STI transmission. For extension workers, the experience favored the autonomy of health education activities and the understanding of the need to address the topic with young people entering the university and also to establish socialization with students to sensitize them to be health multipliers.Downloads
References
Mon Kyaw Soe N, Bird Y, Schwandt M, Moraros J. Sti health disparities: a systematic review and meta-analysis of the effectiveness of preventive interventions in educational settings. Int J Environ Res Public Health. 2018;15(12):2819.
Pinto VM, Basso CR, Barros CRS, Gutierrez EB. Factors associated with sexually transmitted infections: a population based survey in the city of São Paulo, Brazil. Ciênc Saúde Colet. 2018;23(7):2423-32.
Bhatti AB, Usman M, Kandi V. Current Scenario of HIV E AIDS, treatment options, and major challenges with compliance to antiretroviral therapy. Cureus. 2016;8(3):e515.
Newman L, Rowley J, Hoorn SV, Wijesooriya NS, Unemo M, Low N, et al. Global estimates of the prevalence and incidence of four curable sexually transmitted infections in 2012 based on systematic review and global reporting. Plos One. 2015;10(12):e0143304.
Teixeira LO, Figueiredo VLM, Sassi RAM. Cross-cultural adaptation of Sexually Transmitted Disease Knowledge Questionnaire to Portuguese of Brazil. J Bras Psiquiatr. 2015;64(3):247-56.
Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde, Departamento de Vigilância, Prevenção e Controle das Infecções Sexualmente Transmissíveis, do HIV E AIDS e das Hepatites Virais. Boletim Epidemiológico: HIV E AIDS. Brasília: Ministério da Saúde; 2018.
Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde, Departamento de Vigilância, Prevenção e Controle das Infecções Sexualmente Transmissíveis, do HIV E AIDS e das Hepatites Virais. Boletim Epidemiológico HIV E AIDS, 2017. Brasília: Ministério da Saúde; 2018.
Marschalkó M, Pónyai K, Kárpáti S. Szexuálisan terjedo koinfekciók. HIV koinfekciók. Orv Hetil. 2015;156(1):4-9.
Li C, Cheng Z, Wu T, Liang X, Gaoshan J, Li L, et al. The relationships of school-based sexuality education, sexual knowledge and sexual behaviors-a study of 18,000 Chinese college students. Reprod Health. 2017;14:103.
Valim EMA, Dias FA, Simon CP, Almeida DV, Rodrigues MLP. Condom use among adolescents in public schools of the city of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil: knowledge and attitudes. Cad Saúde Coletiva. 2015;23(1):44–9.
Baldoino LS, Silva SMN, Ribeiro AMN, Ribeiro EKC. Educação em Saúde para Adolescentes no Contexto Escolar: um relato de experiência. Rev Enferm UFPE. 2018;2(4):1161-7.
Pereira FGF, Caetano JÁ, Moreira JF, Ataíde MBC. Health Education Practices In The Training Of Nursing Undergraduates. Cogitare Enferm. 2015;20(2):332-7.
Martins CBG, Ferreira LO, Santos PRM, Sobrinho MWL, Weiss MCV, Souza SPS. Oficina sobre sexualidade na adolescência: uma experiência da equipe saúde da família com adolescentes do ensino médio. Rev Min Enferm. 2011;15(4):573-8.
Freire P. Autonomia da Pedagogia: saberes necessários a prática educativa. 57ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2018.
Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde: Anexo I da Portaria de Consolidação nº 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS. Brasília: Ministério da Saúde; 2018.
Dias ESM, Rodrigues ILA, Miranda HR, Correa JA. Roda de conversa como estratégia de educação em saúde para a enfermagem. Rev Fund Care. 2018;10(2):379-384.
Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. II Caderno de educação popular em saúde. Brasília: Ministério da saúde; 2014.
Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo. Diretrizes para implementação da rede de cuidados em IST/HIV/AIDS: manual de prevenção CRT – DST/AIDS. São Paulo: Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo; 2017.
Widman L, Noar SM, Choukas-Bradley S, Francis DB. Adolescent sexual health communication and condom use: a meta-analysis. Health Psychology. 2014;33(10):1113-24.
Manual do Mundo. A mágica da água que mudar de cor: experiência de química [vídeo] [Internet]. 2010 [acesso em 2019 Mar 11]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ezPSwEug40A&t=98s
Schall VT, Moden CM. As novas tecnologias de informação e comunicação em educação em saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2005. Críticas e Atuantes: ciências sociais e humanas em saúde na América Latina; p. 245-55.
Menezes WN, Araújo MA, Faria N. Projeto de extensão em sexualidade humana na educação [Internet]. In: Anais do 3º Simpósio Internacional de Educação Sexual Corpos, Identidade de Gênero e Heteronormatividade no Espaço Escolar; 2013 Abr 24-26; Maringá. Maringá: SIES; 2013 [acesso em 2019 Mar 11]. Disponível em: http://www.sies.uem.br/anais/pdf/educacao_sexual_escolar/4-18.pdf
Starfield B. Atenção primária: equilíbrio entre necessidades de saúde, serviços e tecnologia. Brasília: UNESCO; 2002.
World Health Organization. Ottawa Charter for Health Promotion: First International Conference on Health Promotion Ottawa [Internet]. 1986 [acesso em 2019 Mar 11]. Disponível em: https://www.healthpromotion.org.au/images/ottawa_charter_hp.pdf
Chow EPF, Tomnay J, Fehler G, Whiley D, Read TRH, Denham I, et al. Substantial Increases in Chlamydia and Gonorrhea Positivity Unexplained by Changes in Individual-Level Sexual Behaviors Among Men Who Have Sex With Men in an Australian Sexual Health Service From 2007 to 2013. Sex Transm Dis. 2015;42(2):81-7.
Ministério da Saúde (BR). Pesquisa de conhecimentos atitudes e práticas da população brasileira. Brasília: Ministério da Saúde; 2011.