Knowledge about epilepsy by students and staff of a school in Fortaleza-CE - doi:10.5020/18061230.2009.p245

Authors

  • Janaiana Lemos Uchoa Universidade Estadual do Ceará
  • Eliane Magalhães de Brito Prefeitura Municipal de Fortaleza
  • Rita Neuma Dantas Cavalcante de Abreu Universidade de Fortaleza
  • Thereza Maria Magalhães Moreira Universidade Estadual do Ceará
  • Lucilane Maria Sales da Silva Universidade Estadual do Ceará
  • Silvânia Maria Mendes Vasconcelos Universidade Federal do Ceará
  • Maria Rocineide Ferreira da Silva Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5020/1044

Keywords:

Epilepsia, Escolas, Ensino.

Abstract

Objective: To assess the knowledge of teachers, students and employees of a school about epilepsy. Methods: A descriptive cross-sectional, quantitative study held in a school in Fortaleza - CE. The universe consisted of all students and staff at the school who met the following inclusion criteria: to be a student or employee of the night shift, to be 18 years old or above. Data collection occurred in September 2007, by applying a structured questionnaire. From 69 questionnaires, 50 were completed by students, 11 by teachers and eight by other school employees. We divided the sample into two groups: staff (employees and teachers) and students. Results: The results show that 22% of staff believed that one of the forms of epilepsy transmission occurred through saliva. It was found that 98% of staff and 94% of students said that epilepsy is a neurological disorder. Concerning the control of the disease, 94% of students and 78% of staff believed that it occurs by taking the medication daily. Among the respondents, 29% of staff and 22% of students felt that people with epilepsy have difficulty in school learning. It was also observed that most participants scored appropriate procedures to be adopted in the seizure. Conclusion: The research determined gaps in the knowledge about epilepsy in the studied sample.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaiana Lemos Uchoa, Universidade Estadual do Ceará

Enfermeira

Eliane Magalhães de Brito, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Enfermeira da Prefeitura de Fortaleza Ceará. Especialista em Saúde da Família.

Rita Neuma Dantas Cavalcante de Abreu, Universidade de Fortaleza

Enfermeira. Professora da Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Especialista em Enfermagem Clínica. Mestre em Cuidados Clínicos em Saúde da UECE. Membro do grupo de Pesquisa, Políticas, Saber e Prática em Saúde Coletiva.

Thereza Maria Magalhães Moreira, Universidade Estadual do Ceará

Enfermeira. Coordenadora da Especialização em Enfermagem Clínica. Doutora em Enfermagem. Docente do Mestrado Acadêmico Cuidados Clínicos em Saúde da UECE. Líder do Grupo de Pesquisa, Políticas, Saber e Prática em Saúde Coletiva.

Lucilane Maria Sales da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Enfermeira. Mestre em Patologia e Doutora em Enfermagem. Docente da Graduação em Enfermagem e do Mestrado Acadêmico Cuidados Clínicos em Saúde da UECE.

Silvânia Maria Mendes Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira. Doutora em Farmacologia. Docente do Doutorado em Farmacologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Doutorado em Biotecnologia na Rede Nordeste em Biotecnologia (RENORBIO).

Maria Rocineide Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Enfermeira. Mestre em Saúde Pública. Docente da UECE. Membro do Grupo de Pesquisa Políticas, Saberes e Práticas em Saúde Coletiva.

Published

2012-01-04

How to Cite

Uchoa, J. L., Brito, E. M. de, Abreu, R. N. D. C. de, Moreira, T. M. M., Silva, L. M. S. da, Vasconcelos, S. M. M., & Silva, M. R. F. da. (2012). Knowledge about epilepsy by students and staff of a school in Fortaleza-CE - doi:10.5020/18061230.2009.p245. Brazilian Journal in Health Promotion, 22(4), 245–250. https://doi.org/10.5020/1044

Issue

Section

Original Articles