Implementation of an online indicator panel for patient safety

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2019.9788

Keywords:

Patient Safety, Quality Management, Quality Indicators, Health Care, Hospital Care, Health Services

Abstract

Objective: To present the process of implementing a patient safety indicators panel (PISP) for benchmarking in a network of Brazilian federal university hospitals (HUF) managed by a public company. Synthesis of data: Description of the experience of creating an electronic tool, responsible for thematic patient safety, which took place between January 2016 and December 2018. The construction of the PISP followed the following steps: definition of 62 health indicators; presentation, qualification, and standardization of the data to be collected; registration of HUF managers on the web platform; and feeding the system, with data input by the 39 HUF. The implementation of the PISP prioritized 23 indicators used by accrediting institutions and recommended by national documents, distributed among process (13%) and result (87%) indicators. The results were the involvement of the 39 HUFs, the exchange of experiences, the sharing of information, and the institutionalization of the Management in Sight Program, which provides opportunities for the continuous monitoring of these indicators in the institution to improve the quality of health services. The experience brought immense learning, allowing those involved to develop skills during the process. The process of implementing a culture of continuous evaluation stands out as difficulty and the availability of the actors involved in adhering to this proposal as ease. Conclusion: The panel of patient safety indicators presents itself as an innovative resource in monitoring the processes and results of the implementation of the Patient Safety Centers, bringing an important characteristic of quality management systems: transparency in the management and dissemination of results.

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Author Biographies

Márcia Amaral Dal Sasso, Empresa Brasileira de Serviços hospitalares- Ebserh

Mestre em Gestão da Qualidade em Serviços de Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Especialista em Enfermagem Hospitalar – Terapia Intensiva pela Universidade Federal de Minas Gerais, Especialista em Gestão da Saúde Publica pela Universidade Federal Fluminense, Bacharel e Licenciada em Enfermagem pela Universidade Federal de Juiz de Fora.

Helaine Carneiro Capucho, Empresa Brasileira de Serviços hospitalares- Ebserh

Doutora em Ciências pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP, Mestre em Ciências Farmacêuticas pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto - USP, MBA em Marketing pela FUNDACE/ FEARP - USP, Especialista em Farmácia Hospitalar e em Farmácia Clínica pela SBRAFH, graduada em Farmácia e Farmácia Industrial pela Universidade Federal de Ouro Preto, com curso de Farmácia Clínica pela Universidade de Chile.

Isaac Newton Machado Bezerra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

Graduando em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN, Bolsista de Iniciação Científica do Laboratório de Estudos Epidemiológicos- LeeP.

Lorena Bezerra Carvalho, Empresa Brasileira de Serviços hospitalares- Ebserh

Possui graduação em Enfermagem pela Escola Superior de Ciências da Saúde, Especialista em Saúde Pública e Saúde da Família.

Diego Souza Silva Almeida, Empresa Brasileira de Serviços hospitalares- Ebserh

MBA em Gestão de TI – Universidade Anhanguera Especialização em Gerenciamento de Projetos - UNIVESP Bacharel em Sistemas de Informação – Universidade Anhanguera

Grasiela Piuvezam, Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

Doutora em Ciências da Saúde. Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Saúde Coletiva. Natal/RN, Brasil.Coordena o grupo de pesquisa do CNPq-UFRN Laboratório de Estudos Epidemiológicos (LEEp) e é Coordenadora adjunto do grupo de pesquisa do CNPq-UFRN Melhoria da Qualidade em Serviços de Saúde (QualiSaúde), que atua em rede com o grupo CalidadSalud na Espanha (Universidad de Murcia) e no México (Instituto Nacional de Salud Pública).

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Published

2019-12-31

How to Cite

Sasso, M. A. D., Capucho, H. C., Bezerra, I. N. M., Carvalho, L. B., Almeida, D. S. S., & Piuvezam, G. (2019). Implementation of an online indicator panel for patient safety. Brazilian Journal in Health Promotion, 32. https://doi.org/10.5020/18061230.2019.9788

Issue

Section

Description of Experiences