Effectiveness of educational interventions with pregnant women on the level of knowledge about breastfeeding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2019.9001

Keywords:

Breastfeeding, Health Education, Pregnancy

Abstract

Objective: To evaluate the level of knowledge about breastfeeding in women in the first half of pregnancy receiving prenatal care through the Unified Health System (Sistema Único de Saúde – SUS) and carry out health education activities on this subject with the aim of improving pregnant women’s level of knowledge. Methods: This longitudinal intervention study was conducted at the Primary Health Care (PHC) centers of Limoeiro do Norte, Ceará, Brazil with 57 women in the first half of pregnancy. Socioeconomic information on education, ethnicity, professional activity, household income, and marital status was collected and knowledge of four breastfeeding-related thematic blocks was evaluated: prenatal breast care, advantages of breastfeeding for the mother-child binomial. child, lactation physiology and appropriate breastfeeding techniques. Subsequently, four educational interventions were carried out on a weekly basis either in the PHC centers or at home focusing on the four approaches described in the form. The knowledge evaluation instrument was then reapplied. Results: Pregnant women’s level of knowledge improved in all the domains of breastfeeding analyzed: from 62.8% to 83.0% of correct answers in thematic block one (range: 20.2%); from 71.6% to 87.5% in block two (15.9%); from 66.9% to 79.7% in block three (12.7%); from 63.6% to 92.6% in block four (29.0%). There was a greater impact on “adequate breastfeeding techniques”. Conclusion: Pregnant women had adequate knowledge about most questions about breastfeeding. Health education was effective in improving such knowledge, which in the future may reflect on the prolongation of exclusive breastfeeding duration. Registration Number (ReBEC): RBR-3rs7sx

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Kathiuze Maia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Limoeiro do Norte

Graduanda do curso de Bacharelado em Nutrição do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará Ceará, campus Limoeiro do Norte.

Bruna Yhang da Costa Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Limoeiro do Norte

Professora Mestre em Saúde Pública, Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará, professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Limoeiro do Norte, do curso de Bacharelado em Nutrição.

Luis Clenio Jário Moreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Limoeiro do Norte

Professor Dr. dos cursos de Bacharelado em Nutrição e Agronomia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Limoeiro do Norte

References

Takushi SAM, Tanaka ACA, Gallo PR, Machado MAMP. Motivação de gestante para o aleitamento materno. Rev Nutr. 2008;21(5):491-502.

Zeleke LB, Gebremichael MW, Adinew YM, Gelaw KA. Appropriate weaning practice and associated factors among infants and young children in northwest Ethiopia. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2017;2017(8):1-7.

Schwarz EB, Nothnagle M. The maternal health benefits of breastfeeding. Am Fam Physician. 2015;91(9):603-4.

Motee A, Jeewon R. Importance of exclusive breast feeding and complementary feeding among infants. Curr Res Nutr Food Sci. 2014;2(2):56-72.

Ministério da Saúde (BR). II Pesquisa prevalência de aleitamento materno nas capitais brasileiras e Distrito Federal. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2009.

Amorim MM, Andrade ER. Atuação do enfermeiro no PSF sobre aleitamento materno. Perspect Online. 2009;3(9):93-110.

Ministério da Saúde (BR). Política nacional de promoção da saúde: anexo I da portaria de consolidação nº 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2018.

Silva JAR, Lemos EC, Hardman CM, Santos SJ, Antunes MBC. Educação em saúde na estratégia de saúde da família: percepção dos profissionais. Rev Bras Promoç Saúde. 2015;28(1):75-81.

Triola MF. Introdução à estatística. 12ª ed. Rio de Janeiro: LTC; 2017.

National Health Service England (UK). Physical activity guidelines for children and young people [Internet]. London: NHS; 2018 [acesso em 2019 Out 03]. Disponível em: https://www.nhs.uk/live-well/exercise/physical-activity-guidelines-children-and-young-people/

Freitas GL, Joventino ES, Aquino PS, Pinheiro AKB, Ximenes LB. Evaluating the knowledge on breastfeeding among pregnant women. REME Rev Min Enferm. 2008;12(4):461-8.

Ministério da Saúde (BR). Saúde da criança: aleitamento materno e alimentação complementar. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2015.

Ministério da Saúde (BR). Estratégia nacional para promoção do aleitamento materno e alimentação complementar saudável no sistema único de saúde. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2015.

Vitolo MR. Nutrição: da gestação ao envelhecimento. 2ª ed. Rio de Janeiro: Rubio; 2015.

Carvalho MR, Tavares LAM. Amamentação: bases científicas. 3ª ed. São Paulo: Guanabara Koogan; 2010.

Ministério da Saúde (BR), Sociedade Brasileira de Pediatria. Amamentação: muito mais que alimentar a criança [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Saúde; c2009 [acesso em 2019 Out 17]. Disponível em: https://www.sbp.com.br/departamentos-cientificos/aleitamento-materno/videos/

World Health Organization. Global strategy for infant and young child feeding. Geneva: WHO; 2002.

Meek JY, Hatcher AJ. The breastfeeding-friendly pediatric office practice. Pediatrics. 2017;139(5):e20170647.

Lima TM, Osório MM. Perfil e fatores associados ao aleitamento materno em crianças menores de 25 meses da Região Nordeste do Brasil. Rev Bras Saúde Mater Infant. 2003;3(3):305-14.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: educação 2018. Rio de Janeiro: IBGE; 2019.

Cavalcante MCV, Lamy F Filho, França AKTC, Lamy ZC. Relação mãe-filho e fatores associados: análise hierarquizada de base populacional em uma capital do Brasil-estudo BRISA. Ciênc Saúde Colet. 2017;22(5)1683-93.

Brito RS, Oliveira EMF. Opinião do pai sobre o aleitamento materno. Rev RENE. 2006;7(1):9-16.

Tella K, Guruvare S, Hebbar S, Adiga P, Rai L. Knowledge, attitude, and practice of techniques of breast-feeding among of postnatal mothers in a coastal district of Karnataka. Int J Med Sci Public Health. 2016;5(1):28-34.

Fastring D, Mayfield-Johnson S, Madison J. Evaluation of a health education intervention to improve knowledge, skills, behavioral intentions and resources associated with preventable determinants of infant mortality. Divers Equal Health Care. 2017;14(6):290-5.

Cascone D, Tomassoni D, Napolitano F, Giuseppe G. Evaluation of knowledge, attitudes, and practices about exclusive breastfeeding among women in Italy. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(1):2118-29.

Bezerra LCA, Fruas PG, Vidal SA, Macedo VC, Vanderlei LC. Breast-feeding: assessment of the implementation of a program at basic healthcare units in Recife, Pernambuco State (2002). Ciênc Saúde Colet. 2007;12(5):1309-17.

Mozetic RM, Silva SDC, Ganen AP. A importância da nutrição nos primeiros mil dias. Rev Eletrônica Acervo Saúde. 2016;8(2):876-84.

Akinyinka MR, Olatona FA, Oluwole EO. Breastfeeding knowledge and practices among mothers of children under 2 years of age living in a military barrack in Southwest Nigeria. Int J MCH AIDS. 2016;5(1):1-13.

Vijayalakshmi P, Susheela T, Mythili D. Knowledge, attitudes, and breast feeding practices of postnatal mothers: a cross sectional survey. Int J Health Sci (Qassim). 2015;9(4):364-74.

Janini JP, Bessler D, Vargas AB. Educação em saúde e promoção da saúde: impacto na qualidade de vida do idoso. Saúde Debate. 2015;39(105):480-90.

Published

2019-12-31

How to Cite

Maia, A. K., da Costa Silva, B. Y., & Jário Moreira, L. C. (2019). Effectiveness of educational interventions with pregnant women on the level of knowledge about breastfeeding. Brazilian Journal in Health Promotion, 32. https://doi.org/10.5020/18061230.2019.9001

Issue

Section

Original Articles