Training for evidence–based practice: experience report

Authors

  • Bruna Dedavid da Rocha Centro Universitário Franciscano
  • Cláudia Zamberlan Centro Universitário Franciscano
  • Dirce Stein Backes Centro Universitário Franciscano

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2018.8648

Keywords:

Obstetric Nursing, Evidence-Based Practice, Decision Making.

Abstract

Objective: To report the experience of a training for residents in obstetrical nursing, on relevant topics in the area, through evidence-based practice. Data synthesis: The data can be summarized as follows: this is a work from an activity developed in the discipline of Innovative Technologies and Entrepreneurship in Nursing and Health, of the Professional Masters in Maternal and Child Health. The care technology that emerged was a training for residents in obstetric nursing of a higher education institution. The work was carried out in the second half of 2016 and followed the steps listed by a theoretical diagram of the discipline, based on action research. We can say that a training was provided in the discipline of Integrated Seminars, with residents in obstetric nursing, from their perception of difficulties in implementing the practice based on evidence in their daily life. Training can be considered a technology of care, since it enables the postgraduate health education and instigates well-designed obstetrical research. Conclusion: After all, there is a great need to value the obstetrical nurse profession in maternity hospitals and its importance in changing the Brazilian obstetric care model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Galvão CM, Sawada NO, Mndes IAC. A busca das melhores evidências. Rev Esc Enferm USP. 2003; 37(4):43-50, 2003.

Ministério da Saúde(BR). Cadernos HumanizaSUS. Humanização do parto e nascimento. Ministério da Saúde. Universidade Federal do Ceará. Brasília (DF):2014.

Leal MC, Pereira APE, Domingues RMSM, Filha MMT, Dias MAB, Pereira MN; et al. Intervenções obstétricas durante o trabalho de parto e parto em mulheres brasileiras de risco habitual. Cad Saúde Pública. 2014; 30 (sup): 17-47.

Côrtes CTC, Santos RCS, Caroci AS, Oliveira SG, Oliveira SMJV, Riesco MLG. Metodologias de implementação de práticas baseadas em evidências científicas na assistência ao parto normal: estudo piloto. Rev Esc Enferm USP.2015; 49(5):716-25.

Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez; 1986.

Thiollent M. Pesquisa-ação nas organizações. São Paulo: Atlas; 1997.

Koerich MG, Backes DS, Sousa FGM, Erdmann AL, Albuquerque GL. Pesquisa-ação: ferramenta metodológica para a pesquisa qualitativa. Rev Eletrônica Enferm. 2009;11(3): 717-23.

Mendes IAC, Ventura CAA, Trevizan MA, Marchi-Alves LM, Souza-Junior VD. Educação, liderança e parcerias: potencialidades da enfermagem para a cobertura universal de saúde. Rev Latinoam Enferm. 2016;24: e2673.

Camacho KG, Progianti JM. A transformação da prática obstétrica das enfermeiras na assistência ao parto humanizado. Rev Eletrônica Enferm.2013; 15(3):648-55.

Rocha JA, Novaes PB. Uma reflexão após 23 anos das recomendações da Organização Mundial da Saúde para parto normal. Femina. 2010;38(3):120-6.

Ministério da Saúde (BR). Diretriz Nacional de Assistência ao Parto Normal. Brasília(DF); 2017.

Backes DS, Erdmann AL, Buscher A. O cuidado de enfermagem como prática empreendedora: oportunidades e possibilidades. Acta Paul Enferm.2010; 23(3):341-7.

Ferreira GE, Dall’Agnol CM, Porto AR. Repercussões da proatividade no gerenciamento do cuidado: percepções de enfermeiros. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2016;20(3):e20160057.

Backes DS, Erdmann AL. Formação do enfermeiro pelo olhar do empreendedorismo social. Rev Gaúch Enferm. 2009; 30(2): 242-8.

Published

2018-11-29

How to Cite

Rocha, B. D. da, Zamberlan, C., & Backes, D. S. (2018). Training for evidence–based practice: experience report. Brazilian Journal in Health Promotion, 31. https://doi.org/10.5020/18061230.2018.8648