Profile of students admitted to health service at university
DOI:
https://doi.org/10.5020/18061230.2017.6218Keywords:
Student Health Service, Health Profile, Health Promotion.Abstract
Objective: To characterize the sociodemographic and clinical profiles of students admitted to a health service. Method: Descriptive and retrospective study based on the analysis of medical records of students enrolled at the Federal University of São Paulo who used the health services between 2011 and 2015. The following variables were used to identify students’ sociodemographic and clinical profiles: sex, gender, age, occupation, type of housing, tobacco consumption, preexisting disease and reason for using the service. Results: a total of 457 medical records were eligible; most participants were women (n=318, 69.6%), aged 20 to 29 years, lived with their families (n=304, 66.5%), were cisgender (n=455, 99.5%) and worked. The reasons for seeking the health service included the need to be referred to aa specialist, admission and assessment, and psychosocial complaints, although 72% (n=330) of the participants did not have preexisting diseases. Conclusion: The students admitted to the health service are mostly women, aged 20 to 29 years old, lived with their families and worked. Although most of the students did not present with preexisting diseases, their health complaints were related to psychosocial issues and chronic and gastrointestinal diseases.Downloads
References
Britto LPL, Silva EO, Castilho KC, Abreu TM. Conhecimento e formação nas IES periféricas perfil do aluno “novo” da educação superior. Avaliação [Internet]. 2008 [acesso em 2016 Dez 10]; 13(3):777–91. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772008000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis - Fonaprace. Perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das universidades federais brasileiras. Brasília: Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Nacionais de Ensino Superior; 2011.
Brasil. Programa Nacional de Assistência Estudantil – Lei 7.234 de 24 de Julho de 2010 [acesso em 2016 Dez 10]. Disponível em: http://www.ufjf.br/proae/files/2008/10/DECRETO-N%C2%BA-7234.pdf
Westphal MF. O movimento de cidades/municípios saudáveis: um compromisso com a qualidade de vida. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2000 [acesso em 2016 Ago 15]; 5(1):39-51. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v5n1/7078.pdf
Ribeiro IM, Patrício ZM, Reis AE, Santos EM. Repercussões do processo ensino-aprendizagem na qualidade de vida-saúde de acadêmicos: entre possibilidades e limitações. REME Rev Min Enferm [Internet]. 2010 [acesso em 2016 Dez 10]; 14(1):96-102. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/93
Heringer R, Honorato GS. Elementos para uma análise dos estudantes cotistas e bolsistas no curso de pedagogia da UFRJ. Caderno CRH [Internet]. 2015 [acesso em 2016 Set 29];28(74):341-8. Disponível em: http://doi.org/10.1590/S0103-49792015000200007
Mello ALSF, Moyses ST, Moyses SJ. A universidade promotora de saúde e as mudanças na formação profissional. Interface Comun Saúde Educ [Internet]. 2010 [acesso em 2016 Out 01];14(34):683-92. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v14n34/aop0210.pdf
Padovani RC, Neufeld CB, Maltoni JB, Leopoldo NF, Souza WF, Cavalcanti HAF, et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Rev Bras Ter Cogn [Internet]. 2014 [acesso em 2016 Dez 10];10(1):2-10. Disponível em: https://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20140002
Cruz FM, Cespedes JG. O perfil socioeconômico e cultural dos estudantes da Universidade Federal de São Paulo. São Paulo: UFSP; 2012.
Peres RS, Santos MA, Coelho HMB. Perfil da clientela de um programa de pronto-atendimento psicológico a estudantes universitários. Psicol Estud [Internet]. 2004 [acesso 2015 Nov 01];9(1):47-54. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v9n1/v9n1a07.pdf.
Moraes CAS, Botelho TM, Fonseca TA, Almeida DO, Bastos JC. O estudante do ensino superior: identificando categorias de análise. Vértices [Internet]. 2011 [acesso em 2016 Nov 01];13(03):205-18. Disponível em: http://dx.doi.org/10.19180/1809-2667.20110034
Ristoff D. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação [Internet]. 2014 [acesso em 2016 Nov 10]; 19(3):723–47. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772014000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
Faria YO, Gandolfi L, Moura LBA. Prevalência de comportamentos de risco em adulto jovem e universitário. Acta Paul Enferm [Internet]. 2014 [acesso em 2016 Nov 10];27(6):591–5. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v27n6/1982-0194-ape-027-006-0591.pdf
Feldman L, Goncalves L, Chacón-Puignau G, Zaragoza J, Bagés N, Pablo J. Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico em estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica [Internet]. 2008 [acesso em 2016 Set 29];7(3):739-51. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64770311
Sousa TF, José HPM, Barbosa AR. Condutas negativas à saúde em estudantes universitários brasileiros. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2013 [acesso em 2017 Jan 02];18(12):3563-75. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232013001200013
Carvalho EA, Bertolini SMMG, Milani RG, Martins MC. Índice de ansiedade em universitários ingressantes e concluintes de uma instituição de ensino superior. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2015 [acesso em 2016 Nov 01];14(3):1290-8. Disponível em: periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/23594
Anéas TV, Ayres JRCM. Significados e sentidos das práticas de saúde: a ontologia fundamental e a reconstrução do cuidado em saúde. Interface Comun Saúde Educ [Internet]. 2011 [acesso em 2015 Dez 10];15(38):651-62. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832011000300003&lng=en
Salci MA, Maceno P, Rozza SG, Silva DMGVS, Boehs AE, Heidemann ITSB. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2013 [acesso em 2015 Ago 10];22(1):224-30. Disponível em: www.scielo.br/pdf/tce/v22n1/pt_27.pdf