The “northeastern male” in formative years - sexuality and gender relations among teenagers

Authors

  • Aline Veras Morais Brilhante Universidade de Fortaleza - UNIFOR
  • Gracyelle Alves Remigio Moreira Universidade de Fortaleza
  • Luiza Jane Eyre de Souza Vieira Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)
  • Raimunda Magalhães da Silva Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)
  • Ana Maria Fontenelle Catrib Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2015.p471

Keywords:

Adolescent, Sexuality, Gender Relations, Vulnerability.

Abstract

Objective: To analyze sexuality and gender relations from the perspective of adolescents. Methods: Qualitative study carried out with ten teenagers from public schools of Fortaleza,CE. Data was collected from May to June 2012, with use of semi-structured interviews and was analyzed through Discourse Analysis. Results: The adolescents brought discursive elements that reflect the taboos that surround them about sexuality and the marked requirement of a stereotyped behavior in accordance with the regional standards. The need for male assertiveness, female submission before the male desires, the woman’s responsibility for the reproduction, and veiled prejudice towards homosexuality were common in the speeches of the participants, as an extension of their family and social realities. Such patterns reflect a hierarchical model of gender relations that exposes men and women to situations of vulnerability perpetuated by sociocultural factors and initiate their affirmation during adolescence. Conclusion: Thus, it is imperative to work on gender issues in this group, through the exposure to new perspectives, with the aim of changing attitudes and beliefs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Veras Morais Brilhante, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Professora do curso de Medicina da Unifor, Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Gracyelle Alves Remigio Moreira, Universidade de Fortaleza

Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Luiza Jane Eyre de Souza Vieira, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Raimunda Magalhães da Silva, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Ana Maria Fontenelle Catrib, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

References

Foucault M. The history of sexuality: the will to knowledge. London: Penguin Books; 2006. p. 176.

Lindau ST, Gavrilova N. Sex, health, and years of sexually active life gained due to good health: evidence from two US populations based cross sectional surveys of ageing. BMJ. 2010;340:c810

Borges ALV. Relações de gênero e iniciação sexual de mulheres adolescentes. Rev Esc Enferm USP. 2007;41(4):597-604.

Feng Y, Lou C, Gao E, Tu X, Cheng Y, Emerson MR et al. Adolescents’ and young adults’ perception of homosexuality and related factors in three Asian cities. J Adolesc Health. 2012;50(3 Suppl):S52-60

Torres CA, Beserra EP, Barroso MGT. Relações de gênero e vulnerabilidade às doenças sexualmente transmissíveis: percepções sobre a sexualidade dos adolescentes. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2007;11(2):296-302.

Scott JW. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação Realidade. 1995;20(2):71-99.

Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos – DIEESE. Anuário das mulheres brasileiras [Internet]. São Paulo: DIEESE, 2011 [acesso em 2015 Abr 10]. Disponível em: http://www.dieese. org.br/anuario/anuarioMulheresBrasileiras2011.pdf.

Garcia LP, Freitas LRS, Silva GDM, Höfelmann DA. Estimativas corrigidas de feminicídios no Brasil, 2009 a 2011. Rev Panam Salud Publica. 2015;37(4/5):251-7.

Foucault M. Microfísica do poder. 13ª ed. Rio de Janeiro: Graal; 1998.

Fontanella BJB, Luchesi BM., Saidel MGB, Ricas J, Turato ER, Melo DG. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cad Saúde Pública. 2011;27(2):389-94.

Veiga-Neto A. Michel Foucault e os estudos culturais. In: Costa MV, organizador. Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema. Porto Alegre: UFRGS; 2000. p. 37-72.

Butler J. Gender trouble: feminism and the subversion of identity. Nova York: Routledge; 1990. p. 172.

Denzin N. Performance ethnography: critical pedagogy and the politics of culture. Thousand Oaks: Sage; 2003.

Hall S. The work of representation. In: Hall S,organização. Representation: cultural representation and cultural signifying practices. London: Sage/Open University; 1997. p. 1-47.

Orlandi E. A análise de discurso e seus entremeios: notas para a sua história no Brasil. Cad Estudos Linguísticos. 2002;42:21-40.

Orlandi E. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em aberto. 1994;61(14):53-9.17. Orlandi E. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes; 2009.

Mussalin F. Análise do discurso. In: Mussalin F, Bentes AC. Introdução à linguística: domínio e fronteiras. 3ª ed. São Paulo: Cortez; 2003. v. 2. p. 13-52.

Pêcheux M. Só há causa daquilo que lhe falha ou o inverno político francês: início de uma retificação. In: Pêcheux M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: UNICAMP; 1988. p.293-307.

Pêcheux M. Análise automática do discurso. In: Gadet F, Hak T. Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 4ª ed. Campinas: UNICAMP; 2010. p. 59-158.

Hindin MJ, Muntifering CJ. Women’s autonomy and timing of most recent sexual intercourse in Sub-Saharan Africa: a multi-country analysis. J Sex Res.2011;48(6):511-9.

Lee-Rife S. Women’s empowerment and reproductive experiences over the life course. Social Soc Sci Med. 2010;71(3):634-42.

Traverso-Yépez MA, Pinheiro VS. Socialização de gênero e adolescência. Estudos Feministas. 2005;13(1):147-62.

Almeida AFF, Hardy E. Vulnerabilidade de gênero para

a paternidade em homens adolescentes. Rev Saúde Pública. 2007;41(4):565-72.

Braz M. A construção da subjetividade masculina e seu impacto sobre a saúde do homem: reflexão bioética sobre justiça distributiva. Ciênc Saúde Coletiva.2005;10(1):97-104.

Beckett MK, Elliott MN, Martino S, Kanouse DE, Corona R, Klein DJ et al. Timing of parent and child communication about sexuality relative to children’s sexual behaviors. Pediatrics. 2010;125(1):34-42.

Deptula DP, Henry DB, Schoeny ME. How can parents make a difference? Longitudinal associations with adolescent sexual behavior. J Fam Psychol. 2010;24(6):731-9.

Denny KE. Gender in context, content and approach comparing gender messages in girl scout and boy scout handbooks. Gend Soc. 2011;25(1):27-47.

Ott MA. Examining the development and sexual behavior of adolescent males. J Adolesc Health. 2010;46(4 Suppl):S3-11.

Taquette SR. Interseccionalidade de gênero, classe e raça e vulnerabilidade de adolescentes negras às DST/ AIDS. Saúde Soc. 2010;19(Supl 2):51-62.

Published

2015-12-30

How to Cite

Brilhante, A. V. M., Moreira, G. A. R., Vieira, L. J. E. de S., da Silva, R. M., & Catrib, A. M. F. (2015). The “northeastern male” in formative years - sexuality and gender relations among teenagers. Brazilian Journal in Health Promotion, 28(4), 471–478. https://doi.org/10.5020/18061230.2015.p471

Issue

Section

Original Articles