Quality of life of basic education teachers of public schools

Authors

  • Debora Dornelas Ferreira Tavares Universidade Federal de Viçosa
  • Renata Aparecida Rodrigues de Oliveira Universidade Federal de Viçosa - UFV
  • Rômulo José Mota Júnior Universidade Federal de Viçosa - UFV
  • Claúdia Eliza Patrocínio Oliveira Universidade Federal de Viçosa - UFV
  • João Carlos Bouzas Marins Universidade Federal de Viçosa - UFV

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2015.p191

Keywords:

Health Promotion, Quality of Life, Education, Faculty

Abstract

Objective: To evaluate the aspects associated with the quality of life (QoL) of basic education teachers of public schools of Viçosa, MG, checking for relationships to the economic class. Methods: This is a descriptive cross-sectional study conducted between March and October 2013 with 156 teachers of the city of Viçosa, MG. We applied the World Health Organization Quality of Life/BREF and the Criterion of Economic Classification questionnaires. We also used a questionnaire on the length of employment and the weekly workload. To compare the QoL domains between economic classes, we used the one-way ANOVA with post-hoc Tukey. For all treatments, significance level was set at p<0.05. Results: The participants had a mean age of 43.88 (+10.61) years, weekly workload of 29.00 (+10.35) hours and length of employment of 16.17 (+8.91) years. The majority of participants belonged to economic class B1/B2, accounting for 60.3%. The mean score of overall QoL was 68.43 (+11.69) points, with higher values for the “social relationships” and “physical” domains. There was a reduction in the mean for the “environment” domain in relation to the lower economic class (p=0.011) was found. There was a weak and inverse correlation between “social relationships” domain and the weekly workload (r=-0.16; p=0.031). Conclusion: The QoL of the study population was considered between regular and good, taking into account the protocol scale. There was an association only between the “environment” domain and the economic class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Damasio BF, Melo RLP, Silva JP. Sentido de vida, bem-estar psicológico e qualidade de vida em professores escolares. Paidéia. 2013;23(54):73-82 .

Tabeleão VP, Tomasi E, Neves SF. Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil. Cad Saúde Pública. 2011;27(12):2401-8.

Pereira ÉF, Teixeira CS, Andrade RD, Bleyer FTS, Lopes AS. Associaçã o entre o perfil de ambiente e condições de trabalho com a percepção de saúde equalidade de vida em professores de educação básica. Cad Saúde Coletiva. 2014;22(2):113-9.

Ceballos AGC, Santos GB. Fatores associados à dor musculoesquelética em professores: Aspectos sociodemográficos, saúde geral e bem-estar no trabalho. Rev Bras Epidemiol. 2015;18(3):702-15.

Fernandes MH, Rocha VM, Fagundes AAR. Impacto da sintomatologia osteomuscular na qualidade de vida de professores. Rev Bras Epidemiol. 2011;14(2):276-84.

World Health Organization (WHO). The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Soc Science Med. 1995;41(10):403-9.

Penteado RZ, Pereira IMTB. Qualidade de vida e saúde vocal de professores. Rev Saúde Pública. 2007;41(2):236-43.

Santos MN, Marques AC. Condições de saúde, estilo de vida e características de trabalho de professores de uma cidade do sul do Brasil. Ciênc Saúde Coletiva. 2013;18(3): 837-46.

Lwanga WK, Lemeshow S. Sample size determination in health studies: a practical munual. Geneva, World Health Organization; 1991.

Pereira ÉF, Teixeira CS, Lopes AS. Qualidade de vida de professores de educação básica do município de Florianópolis, SC, Brasil. Ciênc Saúde Coletiva. 2013;18(7):1963-70.

Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa - ABEP. Dados com base no Levantamento Sócio Econômico 2011–IBOPE. Critério de Classificação Econômica (CCEB). São Paulo: ABEP; 2013.

Fleck MPA, Louzada S, Xavier M, Chachamovich E, Vieira G, Santos L, et al. Aplicação da versão em português do instrumento abreviado de avaliação da qualidade de vida “WHOQOL-bref”. Rev Saúde Pública. 2000;34(2):178-83.

Koetz L, Rempel C, Périco E. Qualidade de vida de professores de Instituições de Ensino Superior Comunitárias do Rio Grande do Sul. Ciênc Saúde Coletiva. 2013;18(4):1019-28.

Silveira RE, Reis NA, Santos ÁS, Borges MR. Qualidade de vida de docentes do ensino fundamental de um município brasileiro. Referência 2011;3(4):115- 23.

Pereira ÉFP, Teixeira CS, Andrade RD, Lopes AS. O trabalho docente e a qualidade de vida dos professores na educação básica. Rev Salud Pública. 2014;16(2):221-31.

Ferreira RC, Silveira AP, Sá MAB, Feres SBL, Souza, JGS, Martins MEBL. Transtorno mental e estressores no trabalho entre professores universitários da área da saúde. Trab Educ Saúde. 2015;13(1):135-55.

Alves T, Pinto JMR. Remuneração e características do trabalho docente no Brasil: um aporte. Cad Pesqui. 2011; 41(143):606-39.

Azevedo GPGC, Friche AAL, Lemos SMA. Autopercepção de saúde e qualidade de vida de usuários de um Ambulatório de Fonoaudiologia. Ver Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(2):119-27.

Costa GLM, Oliveira DA. Trabalho docente no ensino médio no Brasil. Perspectiva. 2011;29(2):727-50.

Nardo EL,Schneider MP. Condições de trabalho docente: novas tessituras das políticas de avaliação para a qualidade. Educação. 2014; 39(1):215-28.

Published

2015-06-29

How to Cite

Tavares, D. D. F., Oliveira, R. A. R. de, Mota Júnior, R. J., Oliveira, C. E. P., & Marins, J. C. B. (2015). Quality of life of basic education teachers of public schools. Brazilian Journal in Health Promotion, 28(2), 191–197. https://doi.org/10.5020/18061230.2015.p191

Issue

Section

Original Articles