Project “Take a look at the label”: the report of an experience in food literacy

Project “Take a look at the label”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2024.14469

Keywords:

Health promotion, Food and nutrition education, Food labeling

Abstract

Objective: To promote food literacy through reading and analysis of labels, in Portuguese children attending middle school. Data synthesis: “Take a look at the label” was a project carried out within the subjects of Physical Education and Citizenship and Development, aiming a new approach for teaching food and nutrition. The diagnostic evaluation data revealed difficulties in reading and analyzing the information of the food labels that the students consume and buy regularly. The project took place over 5 weeks,
between April and May 2022, in a school of Vila Real city, in Portugal. Three teachers and 18 students participated in the activities. Initially, a pre-test was applied to assess the students’ knowledge about food labeling and, at the end, a post-test was applied to retest the students’ knowledge. The activities were diversified: inside/outside the classroom; individual presentations versus group presentations; theoretical and practical activities of label analysis, ending with a peddy-paper to apply the knowledge acquired during the project. Conclusion: The results indicate that the students were able to understand and apply the knowledge. The “Take a look at the label” project helped to increase food literacy and can be used in several curricular units as a good strategy to promote healthy eating. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rui Miguel Lameirão Morais, Agrupamento de Escolas Diogo Cão, Vila Real, Portugal

Professor de Educação Física no Agrupamento de Escolas Diogo Cão, Vila Real, Portugal. Mestre em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD), Vila Real, Portugal.

Maria Isabel Martins Mourão Carvalhal, Centro de Investigação em Desporto, Saúde e Desenvolvimento Humano - CIDESD, Vila Real, Portugal

Doutorada em Ciências da Motricidade (Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro - UTAD (2000), Mestre em Ciências da Educação, Metodologia do Ensino da Educação Física, Faculdade Motricidade Humana, Lisboa (1995) e Licenciada em Educação Física, (INEF). (1977). Professora Associada, aposentada do Departamento de Ciências do Desporto Exercício e Saúde da ECVA da UTAD, investigadora do Centro de Investigação em Desporto, Saúde e Desenvolvimento Humano (CIDESD), Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro.. Tem experiência na área de Ciências do Desporto e Educação Física com ênfase em Desenvolvimento Motor. As linhas de pesquisa centram-se na área do desenvolvimento da criança especificamente: inter-relação entre obesidade, actividade física, competência motora e cognição.

Sandra Celina Fernandes Fonseca, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD), Vila Real, Portugal

Mestre em Promoção/Educação para a Saúde e Doutora em Ciências da Saúde. Professora Auxiliar no Departamento de Ciências do Desporto, Exercício e Saúde, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD). Investigadora do Centro de Investigação em Desporto, Saúde e Desenvolvimento Humano (CIDESD).

Published

2024-06-01

How to Cite

Morais, R. M. L., Carvalhal, M. I. M. M., & Fonseca, S. C. . F. (2024). Project “Take a look at the label”: the report of an experience in food literacy: Project “Take a look at the label”. Brazilian Journal in Health Promotion, 37, 1–11. https://doi.org/10.5020/18061230.2024.14469

Issue

Section

Description of Experiences