Sports health education of socially vulnerable children and youth
DOI:
https://doi.org/10.5020/18061230.2021.10960Keywords:
Health Education, Health Promotion, Sports, Social VulnerabilityAbstract
Objective: To report the experience of university students in conducting sports health education activities with socially vulnerable children and youth. Data Synthesis: This is an experience report based on health education activities carried out by university students with children and youth aged 7 to 23 years participating in the Areninha project, located in a peripheral neighborhood in the city of Fortaleza, Ceará, Brazil. The activities began in May 2018 and ended in November 2019. A total of 11 meetings were held, three of which were carried out by the preceptor and students of the public health internship of a nutrition school of a private university. The subjects addressed were: Bullying: a game for everyone; Healthy eating; The sugar in processed foods. Conclusion: In view of what has been presented herein, it is concluded that the playful way of addressing health education themes allowed achieving the goals of the activities in a broad way, with an excellent interaction with the participants, which facilitated understanding due to the simple nature of the explanation.Downloads
References
Tubino M. O que é esporte? São Paulo: Brasiliense; 1999.
Biernat E, Buchholtz S. The regularities in insufficient leisure-time physical activity in Poland. Int J Environ Re Public Health [Internet]. 2016 [acesso em 2019 Jun 25];13(8):798. Disponível em: www.mdpi.com/1660-4601/13/8/798
Ministério da Cidadania (BR). Diesporte: diagnóstico nacional do esporte: o perfil do sujeito praticante ou não de esportes e atividades físicas da população brasileira [Internet]. Brasília: Ministério do Esporte; 2016 [acesso em 2019 Dez 29]. Disponível em: http://www.esporte.gov.br/diesporte/diesporte_revista_2016.pdf
Monteiro SRRP. O marco conceitual da vulnerabilidade social. Soc Debate [Internet]. 2011 [acesso em 2020 Ago 16];17(2):29-40. Disponível em: http://www.rle.ucpel.edu.br/index.php/rsd/article/view/695
Tolazzi T. Área de vulnerabilidade social: o futebol como uma possibilidade de transformação [trabalho de conclusão de curso] [Internet]. Santa Rosa: Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul; 2015 [acesso em 2020 Jan 06]. Disponível em: http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/3383
Pontes SS, Silva AM, Santos LMS, Sousa BVN, Oliveira EF. Práticas de atividade física e esporte no Brasil. Rev Bras Promoç Saúde [Internet]. 2019 [acesso em 2019 Set 23];32:8406. Disponível em: http://www.periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/8406
Silva AS, Zampier JELC. Efeito da prática esportiva sistematizada no desempenho coordenativo com bola de escolares. Rev Bras Ciênc Mov [Internet]. 2018 [acesso em 2019 Out 02];26(3):134-40. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/7783
Castro CM, Cadete MMM. Da origem e história do futebol no Brasil ao futebol amador em comunidade de vulnerabilidade social: uma incursão na literatura. Caribeña Cienc Soc [Internet]. 2019 [acesso em 2020 Jan 06]. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/04/origem-futebol-brasil.html
Teixeira FC, Kravhychyn C, Barbosa-Rinalde IP, Oliveira AAB. Desenvolvimento de um projeto social esportivo: um relato de experiência no âmbito do Programa Segundo Tempo. Rev Corpoconsciência [Internet]. 2015 [acesso em 2019 Maio 26];19(1):22-32. Disponível: http://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/3794
Guimarães CGM, Silva SA, Zampier JELC. Visão dos pais sobre a participação de seus filhos em um programa esportivo social. Cad Educ Fis Esp [Internet]. 2019 [acesso em 2020 Jan 10];17(2):133-41. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/16182
Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde [Internet]. 2ª ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2012 [acesso em 2020 Maio 20]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/glossario_tematico_gestao_trabalho_educacao_saude_2ed.pdf
Machado MFAS, Monteiro EMLM, Queiroz DT, Vieira NFC, Barroso MGT. Integralidade, formação de saúde, educação em saúde e as propostas do SUS: uma revisão conceitual. Ciênc Saude Colet [Internet]. 2007 [acesso em 2019 Jun 11];12(2):335-42. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2007.v12n2/335-342/
Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc Saude Colet [Internet]. 2014 [acesso em 2020 Jan 27];19:847-52. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2014.v19n3/847-852
Ministério da Saúde (BR). Política Nacional de Promoção da Saúde: PNPS: Anexo I da Portaria de Consolidação nº 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde, 2018 [acesso em 2020 Ago 16]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude.pdf
Governo do Estado do Ceará. STDS expõe projeto das Areninhas a 31 prefeituras municipais [Internet]. Fortaleza: Governo do Estado; 2017 [acesso em 02 Dez 2019]. Disponível em: https://www.ceara.gov.br/2017/03/23/stds-expoe-projeto-das-areninhas-31-prefeituras-municipais/
Del Vecchio F, Calonego C, Ribeiro Y. O futebol como meio de educação em saúde e atividade física para Jovens escolares [Internet]. In: Anais do 31ª Seminário de Extensão Universidade da Região Sul; 2014 Jun 1-21; Florianopólis. Florianopólis: UFSC; 2014 [acesso em 2020 Jan 02]. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/117272
Smith PK, Cowie H, Olafsson R F, Liefooghe AP. Definitions of bullying: a comparison of terms used, and age and gender differences, in a Fourteen–Country international comparison. Child Dev [Internet]. 2002 [acesso em 2019 Fev 15];73(4):1119-33. Disponível em: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-8624.00461
Olweus D. Annotation: bullying at school: basic facts and effects of a school- based intervention program. J Child Psychol Psychiatry [Internet]. 1994 [acesso em 2019 Fev 25];35(7):1171-90. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01229.x
Sullivan K. The anti-bullying handbook. Oxford: Oxford University Press; 2015.
Silva ABB. Bullying: mentes perigosas nas escolas. Rio de Janeiro: Fontanar; 2018.
Borges AKS, Dellazzana-Zanon LL. Bullying e inclusão no ensino fundamental I: ações de professores. Rev Educ Espec Santa Maria [Internet]. 2019 [acesso em 2019 Maio 22];32:1-18. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/31773
Araújo KH, Nepomuceno KR. A responsabilidade civil das instituições de ensino privadas nos casos de bullying entre alunos. Rev Fac Dir [Internet]. 2015 [acesso em 2019 Fev 24];36(2):53-9. Disponível em: http://www.revistadireito.ufc.br/index.php/revdir/article/view/46
Presidência da República (BR). Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília: Presidência da República; 2015 [acesso em 2020 Jan 02]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2 018/2015/lei/l13185.html
Castro ECVMD. Concepções e práticas de professores frente a situações de bullying contra crianças com deficiência intelectual: um estudo exploratório [dissertação] [Internet]. Brasília: Universidade Católica de Brasília; 2012 [acesso em 2020 Jan 06]. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/692
Borsa JC, Petrucci GW, Koller SH. Parent participation in researches on school bullying. Psicol Esc Educ [Internet]. 2015 [acesso em 2020 Jan 16];19(1):41-8. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572015000100041&script=sci_arttext
Hockey J, Allen-Collinson J. Grasping the phenomenology of sporting bodies. Int Rev Sociol Sport [Internet]. 2007 [acesso em 2020 Fev 20];42(2):115-31. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1012690207084747
Melo CH, Almeida JL Neto, Maranhão T, Souza F. Os desafios da inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho: um estudo multicaso no segmento atacadista alimentício na cidade de Barbalha-CE. Rev Psicol [Internet]. 2017 [acesso em 2019 Dez 19];11(37):572-98. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/861
Borges AKS. Bullying e inclusão no ensino fundamental I: concepções de professores [dissertação] [Internet]. Campinas: PUC; 2018 [acesso em 2020 Maio 20]. Disponível em: http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/bitstream/tede/1091/2/ANNA%20KAROLINA%20SANTORO%20BORGES.pdf
Matos MG, Gonçalves A, Gaspar T. Adolescentes estrangeiros em Portugal: uma questões de Saúde. Psicol Saúde Doenças [Internet]. 2004 [acesso em 2020 Maio 20];5(1):75-85. Disponível em: http://www.scielo.oces.mctes.pt/pdf/psd/v5n1/v5n1a05.pdf
Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome (BR). Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas [Internet]. Brasília: Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional; 2012 [acesso em 2020 Mai 20]. Disponível em: https://www.cfn.org.br/wp-content/uploads/2017/03/marco_EAN.pdf
Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2014 [acesso em 2019 dez 22]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_alimentar_populacao_brasileira_2ed.pdf
Silva IMG. Promoção de hábitos alimentares saudáveis no ambiente escolar: fortalecimento das ações de educação alimentar e nutricional e do programa de alimentação escolar [trabalho de conclusão de curso] [Internet]. Vitória de Santo Antão: Universidade Federal de Pernambuco; 2018 [acesso em 2020 Maio 20]. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/23919
Souza SMFC, Lima KC, Alves MSCF. A rotulagem nutricional para escolhas alimentares mais saudáveis: estudo de intervenção, Natal-RN. Rev. Vigil Sanit Debate [Internet]. 2014 [acesso em: 2020 Maio 20];2(1):64-8. Disponível em: https://visaemdebate.incqs.fiocruz.br/index.php/visaemdebate/article/view/102
Marins BR, Jacob SC, Peres F. Avaliação qualitativa do hábito de leitura e entendimento: recepção das informações de produtos alimentícios. Ciênc Tecnol Aliment Campinas [Internet]. 2008 [acesso em 2020 Jan 20];28(3):579-85. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-20612008000300012&script=sci_arttext
Pelly FE, Thurecht R. Evaluation of athletes’ food choices during Competition with Use of Digital Images. Nutrients [Internet]. 2019 [Acesso em 2020 Maio 20];11(7):1627. Disponível em: https://www.mdpi.com/2072- 6643/11/7/1627/htm
Burkhart SJ, Pelly FE. Dietary intake of athletes seeking nutrition advice at a major international competition. Nutrients [Internet]. 2016 [acesso em 2020 Maio 20];8(10):638. Disponível em: https://www.mdpi.com/2072-6643/8/10/638/htm
Philippi ST. Pirâmide dos alimentos: fundamentos básicos da nutrição. Barueri: Manole; 2008.
Lustosa VM, Araújo FKC, Morais HMS, Sampaio FA. Nível de conhecimento e desidratação de jogadores juniores de futebol. Rev Bras Med Esporte [Internet]. 2017 [acesso em 2019 Jun 06];23(3):204-07. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-86922017000300204&script=sci_abstract&tlng=es
Fortes LS, Nascimento-Júnior JRA, Mortatti AL, Lima-Júnior DRAA, Ferreira MEC. Effect of dehydration on passing decision making in soccer athletes. Res Q Exerc Sport [Internet]. 2018 [acesso em 2019 Jul 15];89(3):332-39 Disponível em: https://shapeamerica.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02701367.2018.1488026?scroll=top&needAccess=true#.XsW5zkRKjIU
Drumond MG, Carvalho FR, Guimarães EMA. Hidratação em atletas adolescentes: hábitos e nível de conhecimento. Rev Bras Nutr Sport [Internet]. 2007 [acesso em 2019 Dez 06];1(2):76-3. Disponível em: http://www.rbne.com.br/index.php/rbne/article/view/20
Organização Mundial da Saúde. Diretriz: ingestão de açúcares para adultos e crianças [Internet]. Genebra: Organização Mundial da Saúde; 2015 [acesso em 2020 Jan 2]. Disponível em: http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sugars_intake/en/
Sociedade Brasileira de Pediatria, Departamento Científico de Nutrologia. Obesidade na infância e adolescência: manual de orientação [Internet]. 3ª ed. São Paulo: SBP; 2019 [acesso em 2020 Ago 16]. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/Manual_de_Obesidade_-_3a_Ed_web_compressed.pdf
Cunha CML, Miraglia F. O impacto da educação alimentar sobre o consumo de açúcar em alunos de escola pública da região metropolitana de Porto Alegre. Cinergis [Internet]. 2017 [acesso em 2020 Maio 20];18(4):290-5. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/view/10436