Application of an interactive 3D kit for the inclusion of students with visual and hearing impairments in Morphology education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23180730.2024.15546

Abstract

The Salamanca Statement and the UN Conference on the Rights of Persons with Disabilities were significant milestones for ensuring the educational rights of children and young people with disabilities. Despite the progress made, discriminatory barriers still persist, indicating the need for measures to promote the transformation of social values, especially within the educational context. This article aims to analyze the perception of visually and hearing-impaired students regarding the use of a 3D biological educational kit, developed to support inclusive and accessible morphology teaching. The kit consists of a human heart model in PLA, equipped with an embedded system that includes videos with audio description and translation in Brazilian Sign Language (Libras). The qualitative research was based on a pedagogical intervention and employed focus group discussions and direct observations as data collection techniques. Data analysis was conducted using Yin’s thematic categorization and interpretation method. The results indicate that the use of the kit contributed to students' autonomy and progress in learning. The kit will be promoted in schools, events, and museums, enhancing access to inclusive education.

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Author Biographies

Maria Isabel Giusti Moreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduação em Ciência da Computação pela Universidade Católica de Pelotas (2004), mestrado em Ciência da Computação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Ciência da Computação pela Universidade do Rio Grande do Sul (2017). 

Anderson Ferreira Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil

Especialista em Educação Profissional e Tecnológica, Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas, Técnico em Eletrônica e atualmente está cursando Engenharia Eletrônica pela UFPEL. Colaborador em Projetos da Universidade Federal de Pelotas. Entre as experiências profissionais é englobado as áreas de Automação Bancária, Automação Residencial, Automação Industrial, Automação Comercial, Instrumentação Industrial, Teleinformática, Eletrônica e Elétrica. Conhecimento avançado nas ramificações da Tecnologia da Informação, em várias linguagens de programação e desenvolvimento de projetos eletroeletrônicos. Tendo como principal linha de pesquisa o uso da tecnologia para Automação e para Educação.

João Ladislau Barbará Lopes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2016). Possui mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel, 2008). Possui especialização em Planejamento e Administração em Informática pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel, 1997) e Gestão Empresarial pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG, 2000). Possui graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel, 1992) e graduação em Tecnologia em Processamento de Dados pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel, 1992).

Published

2024-12-23

How to Cite

Moreira, M. I. G., Rodrigues, A. F., & Lopes, J. L. B. (2024). Application of an interactive 3D kit for the inclusion of students with visual and hearing impairments in Morphology education. Revista Tecnologia, 45, 1–22. https://doi.org/10.5020/23180730.2024.15546

Issue

Section

Artigos