Fictional stories as a support in the crossing from childhood to teenage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14032

Keywords:

Psychoanalysis, childhood , adolescence, fiction stories, fantasy

Abstract

This article aims to investigate the use of fictional stories, reported by the subject under analysis, as a resource to establish a rectification of the time of teen aging in search of a certain subjective stabilization. In order this a theoretical path was carried out, based on psychoanalytic research, on puberty and teenage, to understand the processes and impasses that teenagers subjects present at that moment. Linked to these investigations, we used the analysis of fragments of a clinical case, trying to demonstrate how the use of fictional stories reported in the analysis can be an organizer of the reality experienced by the teenager and reveals to be an important phantasmatic resource for the subject cover up the unbearable of the real that the entry into puberty reveals.

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Author Biographies

Daniela Marras Dias de Souza, Universidade Federal de São João Del Rei, São João Del Rei, Minas Gerais, Brasil

Discente de Psicologia da Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ). Estagiária do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Psicanálise – NUPEP, no Serviço de Psicologia Aplicada da UFSJ. Bolsista de Extensão do Programa Pintando o Setting: clínica do autismo; Integra a equipe de alunos que fazem atendimento clínico e Participa dos Grupos de Estudos sobre a temática do autismo. São João Del Rei - Minas Gerais - Brasil

Maria Gláucia Pires Calzavara, Universidade Federal de São João Del Rei, São João Del Rei, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FAE/UFMG) com pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFMG. Professora Associada do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São João del Rei.Integrante do Núcleo de Pesquisa: Práxis da Clínica Psicanalítica vinculado ao PPGPSI/UFSJ.

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Published

2024-11-01

How to Cite

Souza, D. M. D. de, & Calzavara, M. G. P. (2024). Fictional stories as a support in the crossing from childhood to teenage. Revista Subjetividades, 24(3), 1–10. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14032

Issue

Section

Estudos Teóricos

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