Evaluation of educational materials targeted at the psychomotor development of the child
DOI:
https://doi.org/10.5020/18061230.2017.6358Keywords:
Material Resources in Health, Child, Child Development, Health Promotion.Abstract
Objective: To evaluate in the literature the educational materials developed on printed or online versions that are targeted at the promotion, prevention or intervention regarding the psychomotor development of the child. Methods: The study consisted in an integrative review, where articles were searched in Portuguese and English languages, in the databases: Scientific Electronic Library Online (SciELO), Google academic, Regional Library of Medicine (Bireme), Physiotherapy evidence database (Pedro) e PubMed, between January and March 2017, using booklet (cartilha), children (criança) and motor development (desenvolvimento motor) as search terms. After reading the titles and abstracts, and based on the principles of an integrative review, 7,224 studies were excluded for not meeting the requested criteria, remaining a sample of 8 articles. Results: The studies that conducted the evaluation and analysis of educational booklets showed that these materials led to positive responses as an appropriate instrument to assist parents, families, students and health professionals in health education activities. It was observed that the early intervention performed by family members had positive results concerning the evolution of the child, influencing on their language and motor development in the cases studied. Conclusion: Scientific evidence points out that health education materials designed for guidance of parents and health professionals on the stimulation of child development are considered clear, objective and efficient.Downloads
References
Medina-Papst J, Marques I. Avaliação do desenvolvimento motor de crianças com dificuldades de aprendizagem. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2010;12(1):36-42.
Rosa F Neto, Santos APM, Xavier RFC, Asmaro KN. A Importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da Escala de Desenvolvimento Motor. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2010;12(6):422-7.
Freitas AAS, Cabral IE. O cuidado à pessoa traqueostomizada: análise de um folheto educativo. Esc Anna Nery Rev Enferm 2008;12(1):84-9.
Moreira MF, Nóbrega MML, Silva MIT. Comunicação escrita: contribuição para a elaboração de material educativo em saúde. Rev Bras Enferm. 2003;56(2):184-8.
Protheroe J, Estacio EV, Saidy-Khan S. Patient information materials in general practices and promotion of health literacy: an observational study of their effectiveness. Br J Gen Pract. 2015;65(632):e192-7.
Moult B, Franck LS, Brady H. Ensuring Quality Information for patients: development and preliminary validation of a new instrument to improve the quality of written health care information. Health Expect. 2004;7(2):165-75.
Armstrong AW, Idriss NZ, Kim RH. Effects of video-based, online education on behavioral and knowledge outcomes in sunscreen use: A randomized controlled trial. Patient Educ Couns. 2011;83(2):273-7.
Grippo MLVS, Fracolli LA. Avaliação de uma cartilha educativa de promoção ao cuidado da criança a partir da percepção da família sobre tema de saúde e cidadania. Rev Esc Enferm USP 2008;42(3):430-6.
Guimarães FAB, Assis CD, Vieira MEB, Formiga CKMR. Avaliação de material didático elaborado para orientação de cuidadores e professores de creches sobre o desenvolvimento infantil.Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2015;25(1):27-40.
Pichine FS, Rodrigues NGS, Ambrós TMB, Souza APR. Percepção da família e do terapeuta sobre a evolução de crianças em uma abordagem interdisciplinar de intervenção precoce. Rev CEFAC 2016;18(1):55-66.
Fonseca LMM, Leite AM, Vasconcelos MGL, Castral TC, Scochi CGS. Cartilha educativa on line sobre os cuidados com o bebê prétermo: aceitação dos usuários. Ciênc Cuid Saúde. 2007;6(2):238-44.
Ferecini GM, Fonseca LMM, Leite AM, Daré MF, Assis CS, Scochi CGS. Percepções de mães de prematuros acerca da vivencia em um programa educativo. Acta Paul Enferm. 2009;22(3):250-6.
Fracolli LA, Chiesa AM. A percepção das famílias sobre a cartilha “toda hora é hora de cuidar”. Mundo Saúde. 2010;34(1):36-42.
Couto ff, Praça NS. Recém-nascido prematuro: suporte materno domiciliar para o cuidado. Rev Bras Enferm. 2012;65(1):19-26.
Farris JR, Bert SSC, Nicholson JS, Glass K, Borkowski JG. Effective Intervention Programming: Improving Maternal Adjustment Through Parent Education. Adm Policy Ment Health. 2013;40(3):211-23.
Reberte LM, Hoga LAK, Gomes ALZ. O processo de construção de material educativo para a promoção da saúde da gestante. Rev Latinoam Enferm [Internet]. 2012 [acesso em 2017 Fev 16]; 20(1):1-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n1/pt_14
Defilipo ÉC, Frônio JS, Teixeira MTB, Leite ICG, Bastos RR, Vieira MT, et al. Oportunidades do ambiente domiciliar para o desenvolvimento motor. Rev Saúde Pública. 2012;46(4):633-41.
Silva GRF, Cardoso MVLML. Percepção de mães sobre um manual educativo sobre estimulação visual da criança. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2009 [acesso em 2017 Fev 16]; 11(4):847-57. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fen/article/view/3324