(Lack of) Knowledge of brazilian psychologists about laws that protect children from suffering physical violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i1.e14117

Keywords:

psychologists, legislation, Child and adolescent statute, punishment, violence in children

Abstract

National and international studies have shown that corporal punishment is ineffective and harmful to children's development. Although progress has been made worldwide in banning such violence, there is still strong resistance to the complete extinction of this deeply rooted tradition. In this sense, psychologists are important protagonists in the search for the eradication of this practice, working with parents and/or in other educational contexts. Therefore, the aim of this qualitative study was to investigate the knowledge of a group of Brazilian psychologists about child protection legislation. Participants were 13 psychologists, aged between 25 and 42, who completed a socio-demographic questionnaire and an online interview. After a qualitative content analysis, four categories and two subcategories were identified and the results showed that the participants were predominantly aware of the Statute of the Child and Adolescent (ECA), although this knowledge was not detailed. The majority were found to be unaware of the Menino Bernardo Law. Furthermore, most of the participants had experience with cases of corporal punishment in their professional practice and had the perception that the protective education of the child must be based on affection and clear limits. We concluded that there is a worrying predominance of a lack of depth in psychologists' knowledge of legislation aimed at protecting children. Therefore, there is a need for national initiatives aimed at providing psychologists with information about legislation and its effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane França, Atitus Educação, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil

Psicóloga e Mestra em Psicologia. Professora da Graduação em Psicologia da Atitus Educação, Passo Fundo (RS). Psicanalista e docente da Instituição Psicanalítica Constructo em Porto Alegre (RS). Supervisora clínica psicanalítica. 

Ana Claudia Pinto Silva, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Mestra e Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e membro do Núcleo de Estudo em Contextos de Desenvolvimento Humano: Família e Escola (NEDEFE/UFSM). Graduada em Psicologia pela Universidade Franciscana (UFN). 

Carlos Costa, Atitus Educação, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil

Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Atitus Educação, Passo Fundo (RS). Ph.D. em Plant Science pela McGill University, Canadá, MBA em Gestão Empresarial pela Fundação Getúlio Vargas (FGV).D (InovaEdu). 

Jean Von Hohendorff, Atitus Educação, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia. Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Atitus Educação. Coordenador do grupo de pesquisa VIA Redes (Violência, Infância, Adolescência e atuação das Redes de proteção e de atendimento). Bolsista produtividade do CNPq. Editor associado da revista Psicologia: Teoria e Pesquisa (UnB). Desenvolve atividades de pesquisa e de extensão com foco nos seguintes temas: situações de risco envolvendo crianças e adolescentes, políticas públicas e diversidade humana. 

References

Afifi, T. O., Ford, D., Gershoff, E. T., Merrick, M., Grogan-Kaylor, A., Ports, K. A., MacMillan, H. L., Holden, G. W., Taylor, C. A., Lee, S. J., & Peters Bennett, R. (2017). Spanking and adult mental health impairment: the case for the designation of spanking as an adverse childhood experience. Child Abuse & Neglect: The International Journal, 71, 24-31. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.01.014

Altschul, I., Lee, S. J., & Gershoff, E. T. (2016). Hugs, not hits. Warmth and spanking as predictors of child social competence. Journal of Marriage and Family, 78, 695-714. https://doi.org/10.1111/jomf.12306

Associação Americana de Psicologia. (2019). Resolution on Physical Discipline of Children By Parents. https://www.apa.org/about/policy/physical-discipline.pdf

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.

Baumrind, D., Larzelere, R. E., & Cowan, P. A. (2002). Castigo físico comum: É prejudicial? Comentário sobre Gershoff. Psychological

Bulletin, 128(4), 580–589. https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.4.580

Brambilla, B. B., & Avoglia, H. R. C. (2010). O Estatuto da criança e do adolescente e a atuação do psicólogo. Psicologo informacao, 14(14), 102-121. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1415-88092010000100007&script=sci_abstract

Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. (1990, 16 de julho). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm

Lei da Palmada - Projeto de Lei nº 7.672, de 16 de julho de 2010. (2010, 16 de julho). Altera a Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990, que dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, para estabelecer o direito da criança e do adolescente de serem educados e cuidados sem o uso de castigos corporais ou de tratamento cruel ou degradante. Presidência da República. https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/discursos-e-notas-taquigraficas/discursos-em-destaque/lei-da-palmada

Lei nº 13.010, de 26 de junho de 2014. (2014, 26 de junho). Altera a Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 (Estatuto da Criança e do Adolescente), para estabelecer o direito da criança e do adolescente de serem educados e cuidados sem o uso de castigos físicos ou de tratamento cruel ou degradante, e altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13010.htm

Conselho Federal de Psicologia. (2005). Código de Ética Profissional do Psicólogo. CFP. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo-de-etica-psicologia.pdf

Convenção sobre os Direitos da Criança. (1989). Instrumento de direitos humanos mais aceito na história universal. Foi ratificado por 196 países. Unicef. https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca

Cuartas, J., Ward, K. P., Ma, J., & Grogan-Kaylor, A. (2020). Physical punishment and Colombian children and adolescents’ cognitive and behavioral outcomes. Journal of Applied Developmental Psychology, 68(101140). https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101140

Cuartas, J., Weissman, D. G., Sheridan, M. A., Lengua, L., & McLaughlin, K. A. (2021). Corporal punishment and elevated neural response to threat in children. Child development, 92(3), 821-832. https://doi.org/10.1111/cdev.13565

Dias, D. S. (2011). Tapa na Bunda: Como impor limites e estabelecer um relacionamento sadio com as crianças em tempos politicamente corretos. Urbana.

Durrant, J. E., & Ensom, R. (2017). Twenty-five years of physical punishment research: What have we learned? Journal of Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 28(1), 20-24. https://doi.org/10.5765/jkacap.2017.28.1.20

Fréchette, S., & Romano, E. (2017). How do parents label their physical disciplinary practices? A focus on the definition of corporal punishment. Child Abuse & Neglect, 71, 92-103. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.02.003

Gershoff, E. T., & Grogan-Kaylor, A. (2016). Spanking and Child Outcomes: Old Controversies and New Meta-Analyses. Journal of Family Psychology, 30(4), 453–469. https://doi.org/10.1037/fam0000191

Heilmann, A., Mehay, A., Watt, R. G., Kelly, Y., Durrant, J. E., Turnhout, J. V, & Gershoff, E. T. (2021). Physical punishment and child outcomes: a narrative review of prospective studies. The Lancet, 398(10297), 355-364.

https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)00582-1

Jun, M., Lee, S. Y., Shim, T. E. (2023) A study on the subjectivity of South Korean parents regarding corporal punishment in early childhood. Child Abuse & Neglect, 140, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2023.106193

Larzelere, R. E., & Kuhn, B. R. (2005). Comparing child outcomes of physical punishment and alternative disciplinary tactics: a meta-analysis. Clinical child and family psychology review, 8(1), 1–37. 10.1007/s10567-005-2340-z

Lee, S. J., Grogan-Kaylor, A., & Berger, L. M. (2014). Parental spanking of 1-year-old children and subsequent child protective services involvement. Child Abuse & Neglect, 38(5), 875–883. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2014.01.018

Lilienfeld, S. O., Ritschel, L. A., Lynn, S. J., Cautin, R. L., & Latzman, R. D. (2013). Why many clinical psychologists are resistant to evidence-based practice: Root causes and constructive remedies. Clinical Psychology Review, 33(7), 883-900. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.09.008

Ma, J., Grogan-Kaylor, A. C., Pace, G. T., Ward, K. P., & Lee, S. J. (2022). The association between spanking and physical abuse of young children in 56 low-and middle-income countries. Child Abuse & Neglect, 129, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105662

Miller-Perrin, C., & Rush, R. (2018). Attitudes, knowledge, practices, and ethical beliefs of psychologists related to spanking: a survey of American Psychological Association division members. Psychology Public Policy and Law, 24(4), 405–417. https://doi.org/10.1037/law0000184

Paiva, T., Pimentel, C., Lima, K., & Santos, M. (2017). Construção e validação da escala de atitudes frente à punição corporal em crianças. Revista E-Psi, 7(1), 39-59. https://revistaepsi.com/wp-content/uploads/artigos/2017/Ano7-Volume1-Artigo3.pdf

Patias, N., Siqueira, A., & Dias, A. (2013). Práticas educativas e intervenção com pais: A educação como proteção ao desenvolvimento dos filhos. Mudanças - Psicologia da Saúde, 21(1), 29-40. https://doi.org/10.15603/2176-1019/mud.v21n1p29-40

Pinto, L. A. P A., & Colossi, P. M. (2017). Percepção materna acerca das práticas educativas coercitivas e a transmissão de modelos familiares. Contextos Clínicos, 10(2), 157-171. https://doi.org/10.4013/ctc.2017.102.02

Santos, R. M. D. (2021). O debate sobre a “Lei da Palmada” na Câmara dos Deputados. Revista Brasileira de Ciência Política, (36), 1-34. https://doi.org/10.1590/0103-3352.2021.36.247860

Sidman, M. (2009). Coerção e suas implicações. Livro Pleno.

Skinner, B. F. (2003). Ciência e comportamento humano (11a ed.). Martins Fontes.

Trindade, A. D. A., & Hohendorff, J. V. (2020). Efetivação da Lei Menino Bernardo pelas redes de proteção e de atendimento a crianças e adolescentes. Cadernos de Saúde Pública, 36(10), 1-11. https://doi.org/10.1590/0102-311X00193919

Weber, L. (2012). Eduque com carinho: Equilíbrio entre amor e limites: para pais (4a ed.). Juruá.

Published

2024-01-15

How to Cite

França, T., Silva, A. C. P., Costa, C., & Hohendorff, J. V. (2024). (Lack of) Knowledge of brazilian psychologists about laws that protect children from suffering physical violence. Revista Subjetividades, 24(1), 1–13. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i1.e14117

Issue

Section

Relatos de Pesquisa

Most read articles by the same author(s)