Monitoring of curricular components with a philosophical focus in Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v23i3.e13200

Keywords:

monitoria, ensino, psicologia, filosofia da psicologia, epistemologia

Abstract

Monitoring in psychology courses has been a relevant experience for improving the quality of undergraduate teaching. The philosophical disciplines present in these courses could benefit from this kind of teaching program. The present study aims to analyze an experience of implementing monitoring in theoretical-philosophical curricular components in the psychology course. These components are present in the first year of the course, a phase marked by the adaptation of newcomers. Therefore, in the experience construction, the prediction was that students could present adversities when coming into contact with these themes, such as the complexity of debates and new academic language. Monitoring was used as a tool in educational practices to facilitate the communication process of students and teachers. The work was organized by two professors from a psychology course at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN/FACISA), offering four voluntary scholarships over two years. The development of activities aimed to minimize students' difficulties, as well as incite and introduce historical and philosophical debates. During the intervention, autonomous teaching-learning was enabled for students, also providing teaching experience for monitors. With the conclusion of the activities, monitoring was consolidated as an effective mediation to achieve horizontality in academic relationships, with pedagogical gains for the participants, enabling the creation of subsequent initiatives in the study of psychology, epistemology, and other related areas. The current report demonstrates how similar practices can improve and improve the processes of student and professional training in Psychology courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo de Sousa Seixas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e professor adjunto do Departamento de Psicologia da mesma universidade. Membro da coordenação do Grupo de Pesquisas Marxismo & Educação (GPME) e do Núcleo de Estudos e Práticas em Marxismo, Ciência, Psicologia e Educação (EMANCIPE).

Sergio Eduardo de Lima Prudente, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil

Psicanalista, professor adjunto do curso de psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN/FACISA).

Gilsivan Castro de Mendonça Junior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil

Psicólogo formado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN/FACISA). Atualmente trabalhando no Sistema Único de Assistência Social.

Marina Ayara Nogueira Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil

Psicóloga formada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN/FACISA). Atualmente trabalhando no Sistema Único de Assistência Social.

References

Bonfá-Araujo, B. & Farias, E. L. (2020). Avaliação psicológica: A monitoria como estratégia de ensino-aprendizagem.

Psicologia Escolar e Educacional, 24(53), 1-3. https://doi.org/10.1590/2175-35392020208998

Castañon, G. A. (2009). Psicologia como ciência moderna: Vetos históricos e status atual. Temas em Psicologia, 17(1), 21-36. https://www.redalyc.org/pdf/5137/513751433004.pdf

Conselho Federal de Psicologia [CFP]. (2005). Código de Ética Profissional do Psicólogo. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo-de-etica-psicologia.pdf

Freitas, M., & Pereira, E. R. (2018). O diário de campo e suas possibilidades. Quaderns de Psicologia, 20(3), 235-244. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1461

Frison, L. M. B. (2016). Monitoria: Uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, 27(1), 133–153. https://doi.org/10.1590/0103-7307201607908

Fontes, F. F., & Falcão, J. T. R. (2015). A psicologia teórica e filosófica como uma área de pesquisa acadêmica. Psicologia em Pesquisa, 9(1), 72-79. https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/23324

Guareschi, N. M. F., Wendt, G. W., & Dhein, G. (2011). As atividades de pesquisa, extensão e monitoria na formação em psicologia. Avaliação Psicológica, 10(3), 387-403. https://www.redalyc.org/pdf/3350/335027287009.pdf

Holanda, A. F. O. (2019). O que é psicologia? Dilemas epistemológicos e repercussões contemporâneas. Revista de Psicologia, 10(1), 8-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8085877

Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Mano, G. C. M., & Carlos, S. A. (2010). Prática de monitoria e construção de território. Psico, 41(4), 473-478. https://

revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistapsico/article/view/6978

Miotto, M. L. (2018). A psicologia entre o ‘longo passado’ e a ‘curta história’. Revista Dissertatio de Filosofia, 47, 95-134. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/dissertatio/article/view/9996

Moura, G. C., Rabelo, I. D. M., Rabelo, I. D. M., Santos, A. M. R., Santos, A. M. R., Cattaruzza, M. N., & Cattaruzza, M. N.

(2017). Monitoria em Psicologia: Uma experiência acadêmica. Caderno De Graduação - Ciências Humanas e Sociais,

(3), 157-168. https://periodicos.set.edu.br/fitshumanas/article/view/3570

Nascimento, F. B., & Barletta, J. B. (2011). O olhar do docente sobre a monitoria como instrumento de preparação para a função de professor. Revista Cereus, 3(1). http://ojs.unirg.edu.br/index.php/1/article/view/57

Natário, E. G., & Santos, A. A. A. (2010). Programa de monitores para o ensino superior. Estudos de Psicologia, 27(3), 355-364. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000300007

Resolução n. 597, de 13 de setembro de 2018. (2018). Dispõe sobre as recomendações do Conselho Nacional de Saúde à proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Psicologia. Ministério da Saúde. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2018/Reso597.pdf

Russell, B. (2008). Os problemas da filosofia. Edições 70.

Silva Filho, R. L. L., Motejunas, P. R., Hipólito, O., & Lobo, M. B. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro.

Cadernos de Pesquisa, 37(132), 641-659. https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300007

Silveira, L. (2018). A psicologia é sua própria crise? Sobre o sentido epistemológico da presença da filosofia no cerne da psicologia moderna. Fractal: Revista de Psicologia, 30(1), 12-21. https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i1/1454

Sousa-Santos, B. (1987). Um discurso sobre a ciência. Cortez.

Souza, F. M. S., & Barboza, L. C. (2014). A prática de monitoria no ensino de psicologia: Ciência e profissão. Interbio, 8(1),17-23. https://silo.tips/download/a-pratica-de-monitoria-no-ensino-de-psicologia-ciencia-e-profissao-the-practice

Souza, F. M. S., & Gomide, L. B. (2014). Experiência de monitoria no ensino de psicologia da aprendizagem. Revista on Line de Extensão e Cultura - RealizAção, 1(1), 67–78. https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/realizacao/article/view/2184

Souza, M. P. R., Bastos, A. V., & Barbosa, D. R. (2011). Formação básica e profissional do psicólogo: Análise do desempenho dos estudantes no ENADE-2006. Avaliação Psicológica, 10(3), 295-312. https://www.redalyc.org/pdf/3350/335027287005.pdf

Souza, P. R. A. (2009). A importância da monitoria na formação de futuros professores universitários. Âmbito Jurídico, 61,1-8. https://ambitojuridico.com.br/edicoes/revista-61/a-importancia-da-monitoria-na-formacao-de-futuros-professoresuniversitarios/

Souza, R. O., & Gomes, A. R. (2015). A eficácia da monitoria no processo de aprendizagem visando a permanência do aluno na IES. Revista Interdisciplinar Pensamento Científico, 1(2), 230-238. http://reinpec.cc/index.php/reinpec/article/view/91

Teixeira, M. A. P., Dias, A. C. G., Wottrich, S. H., & Oliveira, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros.

Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 185-202. https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100013

Zaccarelli, L. M., & Godoy, A. S. (2010). Perspectivas do uso de diários nas pesquisas em organizações. Cadernos EBAPE. BR, 8(3), 550-563. https://doi.org/10.1590/S1679-39512010000300011

Published

2023-10-10

How to Cite

Seixas, P. de S., Prudente, S. E. de L., Mendonça Junior, G. C. de, & Gomes, M. A. N. (2023). Monitoring of curricular components with a philosophical focus in Psychology. Revista Subjetividades, 23(3), 1–11. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v23i3.e13200

Issue

Section

Relatos de Experiências

Most read articles by the same author(s)