Migration in the Life Cycle of Migrant Families: A Latin American Integrative Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v23i2.e12940

Keywords:

family, international migration, life cycle, integrative review

Abstract

The objective of this article was to carry out an integrative review aiming to characterize the repercussions of international migration on the life cycle of migrant families residing in Latin American countries. The combination of the keywords family, migration, life cycle, and their corresponding words in Spanish from 2015 to 2020 was used in the database survey (Scopus, PsycINFO, Web of Science, Lilacs, and Medline). Of the 3,128 articles found, nine met the established inclusion and exclusion criteria. The organization and analysis of the data were based on content analysis with the help of the qualitative software Atlas.ti, version 9.0.7. The results showed a lack of studies on the thematic interface of family, migration, and family life cycle and that the migratory process has repercussions on the migrant family, from the decision-making process for migration to the reorganization of family dynamics, suffering the crossing of gender and generation; and, feminization was observed in migratory processes. There was a need for studies that deepen and explain the transformations in the family life cycle as a context for the individuals and families development in light of the migratory process. 

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Author Biographies

Ana Paula Risson, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicóloga; Doutora em Psicologia (Linha de concentração: Saúde e contextos de desenvolvimento psicológico), pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC; Mestra em Ciências da Saúde (Linha de concentração: Formação e Trabalho em Saúde), pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. Possui Formação Plena em Terapia Relacional Sistêmica, no Familiare - Instituto Sistêmico. Possui experiência como Professora Universitária (em cursos de graduação e pós-graduação), Professora Conteudista (em cursos de graduação e pós-graduação) e Psicóloga (no contexto clínico e social).

Carmen Leontina Ojeda Ocampo Moré, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

rofessora Titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Graduada em Psicologia pela Universidade de Federal de Santa Catarina - UFSC, com especialização em Psicodrama Terapêutico pelo Instituo Sedes Sapientae de São Paulo. Tem Mestrado e Doutorado em Psicologia (Psicologia Clínica), pela PUC-SP, com estágio Sandwich na Universidade de Los Angeles ? (Programa de Doutorado em Família) e no Mental Research Institute. California-EU. Pós-Doutorado pela Universidade Autônoma de Barcelona, no Programa de Pós-graduação em Psicologia Social. Pós-doutorado pela Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa- Portugal. Docente do Programa de Pós-Graduação e e do Curso de Psicologia na UFSC. 

Lídia Mariane Kácser, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Graduada pelo curso de Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente, realiza Licenciatura no mesmo curso e é estagiária no NUAPE/FAED/UDESC (Núcleo de Apoio Pedagógico e Estudantil). Possui experiência de atuação com gênero, sexualidade e violências, Acompanhamento Terapêutico (AT) e clínica ampliada, e práticas grupais. Áreas de interesse: estudos de gênero e da deficiência, teoria queer e crip, Psicologia Social Comunitária, imigração, arte, saúde mental e luta antimanicomial. 

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Published

2023-06-20

How to Cite

Risson, A. P., Moré, C. L. O. O., & Kácser, L. M. (2023). Migration in the Life Cycle of Migrant Families: A Latin American Integrative Review. Revista Subjetividades, 23(2), 1–15. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v23i2.e12940

Issue

Section

Dossiê: Psicologia do Desenvolvimento no Brasil

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