O uso de figuras retóricas na propaganda política

Authors

  • Sérgio Roberto Trein

DOI:

https://doi.org/10.5020/23180714.2005.20.2.%25p

Abstract

The objective of this article isto interpret and to understand the use of rhetoric devices in Brazil´s political propaganda and finding out in what ways the use of these symbolic elements became a tool for persuasion in order to provoke behavioral changes in voters. Based on Depth Hermeneutics, proposed by John B. Thompson, and with the support of important categories, such as political propaganda, persuasive communication and rhetoric, it was analyzed Luiz Inácio Lula da Silva´s last political spot, broadcasted on television during the Brazilian electoral propaganda free air time on the last day of the second round of the election, in 2002. Keywords: Political propaganda. Persuasion. Rhetoric.

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Author Biography

Sérgio Roberto Trein

Publicitário, com atuação em marketing político. Professor do Curso de Publicidade e Propaganda da Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS (RS). Trabalhou em agências de marketing político, como Duda Mendonça e Pública Comunicação. Atualmente, presta consultoria em campanhas eleitorais. Autor de artigos na PUCRS; na Intercom, em Belo Horizonte; na Felafacs, em Porto Rico; na Lusocom, em Portugal; na Folkcomunicação, em Lajeado (RS); na Universidade Católica de Pelotas; e na Universidade Metodista de São Paulo.

Published

2010-02-01

How to Cite

Trein, S. R. (2010). O uso de figuras retóricas na propaganda política. Revista De Humanidades (Descontinuada), 20(2). https://doi.org/10.5020/23180714.2005.20.2.%p

Issue

Section

Artigos