Mediation practices toward public schools violences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14155

Keywords:

violence, school violence, mediation

Abstract

This article aims to analyze the mediation practices implemented by public schools forward to situations of violence. It was written based on intervention-research conducted in six public schools of Chapecó/SC, through interviews with directors, deputy directors and pedagogic coordinators, documentary research and observations registered on a field journal. The analysis of the information was substantiated in the Foucault’s genealogy conception. The results indicate a variety of actions that seek to minimize situations of violence still based on an individualistic and essentialist perspective. However, there is the emergence of some inventive and collaborative practices that make school a place of meetings and construction of other possibilities founded in dialogue and respect for the differences.

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Author Biographies

Celso Francisco Tondin, Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, Minas Gerais, Brasil

Graduado em Psicologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professor do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São João del-Rei.

Irme Salete Bonamigo, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, Santa Catarina, Brasil

Pós-doutorado na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com estágio na Vrije Universiteit Brussel (VUB) como professora visitante (2016 -2017), doutorado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), com período sanduíche na Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (FR) (2007), mestrado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Caroline Chiodelli, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, Santa Catarina, Brasil

Bacharel em Psicologia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó).

Géssica Letícia Oltramari, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, Santa Catarina, Brasil

Bacharel em Psicologia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó).

Angelica Caroline Franz, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, Santa Catarina, Brasil

Bacharel em Psicologia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó).

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Published

2024-11-29

How to Cite

Tondin, C. F., Bonamigo, I. S., Chiodelli, C., Oltramari, G. L., & Franz, A. C. (2024). Mediation practices toward public schools violences. Revista Subjetividades, 24(3), 1–14. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14155

Issue

Section

Relatos de Pesquisa

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