Is time the master of all social representations?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14102

Keywords:

theory of social representations, time, theory of relativity

Abstract

Time is a phenomenon that intrigues humanity and all fields of science, culture, and the arts. Time has been theorized by different strands of social psychology, including the Theory of Social Representations. In this, time is usually understood as one of the axes that make up the representational process. Based on this thesis, our essay aims to deepen reflections on the construct of “time” in the Theory of Social Representations. We raise a provocation: after all is it not time for the master of all social representations? To this end, we address the Theory of Social Representations, conceptualize the Toblerone and Wind Rose Models, return to the historical construction of time, point to the paradigmatic rupture in the understanding of time represented by the Theory of Relativity, and present time in the digital age. Finally, we suggest that time not only constitutes an axis of the process of constructing the social representation but can be understood as a social representation.

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Author Biographies

Caroline Matos Romio, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Psicóloga. Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), possui título de mestre pela mesma instituição. Integrante do Núcleo de Pesquisa VIDAS – Núcleo de pesquisa, ensino e extensão em Psicologia Clínica-Social. Psicóloga vinculada a Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis da UFSM.

Adriane Roso, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Professora Associada na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Pós-doutorado na Harvard University, Departamento de Psicologia, com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). É pós-doutora em Comunicação (UFSM). Doutora em Psicologia (PUCRS), com doutorado sanduíche na Columbia University (bolsa da Fulbright). Mestre em Psicologia Social e da Personalidade (PUCRS). Especialista em Saúde Pública (UFRGS/ FIOCRUZ/ESP/RS) e em Gestão em Saúde (UFRGS). Certificada em Aconselhamento em Álcool/Drogas (University of California - UCLA). Graduada em Psicologia (UNISINOS).

Alexsandra Matos Romio, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Cursa o doutorado em Administração desde 2019, na área de Tecnologias da Informação e Decisão na Universidade Federal de Santa Maria. É bacharel e licenciada em Engenharia Mecânica pela mesma universidade (2009 e 2013), e é Mestre em Engenharia de Produção na área de Gerência da Produção (UFSM/2012). Atua como Professora na área de mecânica no Colégio Técnico Industrial de Santa Maria desde 2013.

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Published

2024-11-29

How to Cite

Romio, C. M., Roso, A., & Romio, A. M. (2024). Is time the master of all social representations?. Revista Subjetividades, 24(3), 1–12. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14102

Issue

Section

Estudos Teóricos

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