Parents' perception of the use of the ACT Program during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14098

Keywords:

violence, intervention, parenting skills training, prevention

Abstract

Parenting skills improvement programs have been used as a strategy to prevent violence against children, helping parents acquire knowledge and forms of education through positive parenting. The ACT Program was developed by the American Psychological Association for parents and caregivers of children ages 0 to 8, and it seeks to empower families to improve their parenting skills. This qualitative study aimed to understand the perception of parents participating in the ACT Program, carried out in 2019, regarding the program's learning use during the COVID-19 pandemic. Semi-structured online interviews were conducted with 15 parents who participated in the ACT Program in 2021. The data were analyzed qualitatively, and the results indicated that parents used strategies of emotional regulation, positive discipline, and monitoring of the use of electronic media. Learning about the quality, content, and time children spend with electronic media was cited as crucial when screen time increased due to the pandemic. Based on the participants' reports, it is considered that the ACT Program helped manage the situations faced during the pandemic since the strategies used by parents were aligned with the objectives of the ACT Program. The results also give the ACT Program external validity since learning was maintained after two years of intervention and in a natural environment. Therefore, it becomes necessary to offer violence prevention programs to parents and caregivers.

 

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Author Biographies

Fabiana Halberstadt Garcia , Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Psicóloga, formada pela Universidade Federal de Santa Maria (2022), pós-graduanda em Neurociência do Comportamento pela faculdade FaCiencia. Atua como psicóloga clínica, 100% online, através da Terapia Cognitivo Comportamental.

Suane Pastoriza Faraj, Palotti – Colégio Antônio Alvez Ramos, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduada em Psicologia pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA - Campus Santa Maria (2007). Doutorado em Psicologia pelo Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria (2021). Mestrado em Psicologia pelo Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria (2014). Pós- Graduação lato sensu, na modalidade a distância, em Especialização em MBA em Gestão de Recursos Humanos junto a FATEC Internacional (2008). Pós-Graduação em Criança e Adolescente em Situação de Risco junto ao Centro Universitário Franciscano - UNIFRA (2011). Tem formação em Psicologia Escolar. Atua em Instituição Escolar e no Centro de Reabilitação Física e Intelectual.

Aline Cardoso Siqueira , Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Psicóloga, graduada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Psicologia com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFRGS e Doutora em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFRGS, com estágio sanduíche na University of Connecticut. É membro da equipe de pesquisadores do Laboratório de Análise e Prevenção da Violência (Laprev/UFSCar), realizando pesquisas relacionadas à maternidade, adoção, institucionalização de crianças e práticas educativas parentais. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano e Psicologia Social e Comunitária, atuando principalmente nos seguintes temas: institucionalização, adolescência, parentalidade e maternidade. Atualmente, atua como docente do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria/RS e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia/UFSM.

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Published

2024-11-29

How to Cite

Garcia , F. H., Faraj, S. P., & Siqueira , A. C. (2024). Parents’ perception of the use of the ACT Program during the COVID-19 pandemic. Revista Subjetividades, 24(3), 1–13. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i3.e14098

Issue

Section

Relatos de Pesquisa

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