Future expectations of undergraduate and graduate students after the COVID-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i2.e13995

Keywords:

future expectations, undergraduate students, postgraduate students, COVID-19, life project

Abstract

The COVID-19 pandemic has brought insecurities and uncertainties related to the future of university students, impacting their life projects, especially academic and professional projects. A descriptive, cross-sectional, exploratory study was carried out based on an epidemiological survey of the mental health conditions of a university community during the COVID-19 pandemic. This specific study focused on the perception of undergraduate and graduate students about the prospects for the post-pandemic future. A questionnaire adapted from Fiocruz, already used in previous studies on this topic, was used and was self-administered using the Google Forms platform. 652 responses from undergraduate and graduate students were analyzed regarding the following open question: " If you wish, write about your expectations for the post-pandemic future”. Simple descriptive statistics were used for sociodemographic data, using JAMOVI software version 1.8. For qualitative data, the software Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires (IRaMuTeQ) was used in two types of analysis: Descending Hierarchical Classification (DHC) and Similarity Analysis. The results obtained presented five classes, related to themes such as expectations regarding a) the future (pessimism and optimism); b) recovery of economic, personal, and social conditions; c) return to in-person teaching, aspects related to project execution and remote teaching; d) contingencies for overcoming the pandemic; e) uncertainties, feelings and attitudes regarding employment, career, income, and professional prospects. It can be noted that the COVID-19 pandemic has brought a scenario of uncertainty, lack of perspectives, and concern about the future among university students, increasing the conditions of psychosocial vulnerability for this category.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Cantele, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicóloga. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Área: Saúde e Desenvolvimento Psicológico; Linha de Pesquisa: Atenção Psicossocial, cultura e ambiente. Membro do Grupo de Pesquisa do CNPQ "Clínica da Atenção Psicossocial e Uso de Álcool e outras Drogas". Mestre em Psicologia da Saúde em nível de Mestrado Acadêmico pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Área de concentração: Psicologia da Saúde. 

Adria de Lima Sousa , Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicóloga e Doutora no Programa de Pós-graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Charlene Fernanda Thurow, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

 Psicóloga, Mestre e Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Claudia Daiana Borges, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicóloga e Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Leila Gracieli da Silva , Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicóloga, Mestre e Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Douglas Garcia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicólogo, Mestre e Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Carlos Alexandre da Silva Rodrigues, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

 Psicólogo, Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Gabriela Rodrigues , Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicóloga, Mestre e Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Daniela Ribeiro Schneider, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Psicóloga e Professora Titular do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

Almeida, W. da S. de, Szwarcwald, C. L., Malta, D. C., Barros, M. B. D. A., Souza, P. R. B. de, Jr., Azevedo, L. O., Romero, D., Lima, M. G., Damacena, G. N., Machado, I. E., Gomes, C. S., Pina, , de F., Gracie, R., Werneck, A. O., & Silva, D. R. P. da. (2021). Mudanças nas condições socioeconômicas e de saúde dos brasileiros durante a pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Epidemiologia, 23, 1-14. https://doi.org/10.1590/1980-549720200105

Anjos, E. C., Silva, C. S., Santos, E. S., & Cajé, R. O. (2019). O impacto do isolamento social durante a pandemia do novo coronavírus em universitários e a prática da atenção plena mindfulness para o bem-estar mental. SEMPESq - Semana de Pesquisa do Centro Universitário Tiradentes, (8), 1-3. https://eventos.set.edu.br/al_sempesq/article/view/13944

Anjos, I. C. B., Paula, A. V. M. O. de, Araújo, F. M. da S., Silva, M. A. S. da, Gurgel, M. J. P., & Melo, T. Q. de. (2020, 27 a 31 de julho). Saúde mental e pandemia de COVID-19: Impacto na saúde dos acadêmicos. [Apresentação de trabalho]. 2° Congresso de Saúde Coletiva da UFPR, Curitiba, Paraná, Brasil. https://eventos.ufpr.br/csc/csc20/paper/view/4096

Antonio, M. F., Lima, H. de P., Matos, H. F. de, Brito, A. C. S., Santos, E. G. P. dos, Lopes, S. G. R., Arruda, G. O. de, & Souza, V. S. de. (2021). Grupos virtuais como espaço de expressão para estudantes universitários na pandemia de COVID-19: Relato de experiência. In Soares, S. S. S. (Org.), Gestão de serviços de enfermagem (Cap. 7, pp. 69-75). Atena. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.0532123047

Assis, A. D. de, & Oliveira, A. G. B. de. (2010). Vida universitária e saúde mental: Atendimento às demandas de saúde e saúde mental de estudantes de uma universidade brasileira. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, 2(4-5), 163-182. https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/68464

Barros, M. B. de A., Lima, M. G., Malta, D. C., Szwarcwald, C. L., Azevedo, R. C. S. de, Romero, D., Souza, P. R. B. de, Jr., Azevedo, L. O., Machado, I. E., Damacena, G. N., Werneck, A. de O., Silva, D. R. P. da, Pina, M. de F., & Gracie, R. (2020). Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 29(4), 1-12. https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400018

Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. Lancet, 395(10227), 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513-518. https://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287,1-5. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934

Castro, F. G., & Ehrlich, I. F. (2016). Introdução à Psicanálise Existencial: Existencialismo, Fenomenologia e Projeto de Ser. Juruá Editora.

Coelho, A P. S., Oliveira, D. S., Fernandes, E. T. B. S., Santos, A. L. de S., Rios, M. O., Fernandes, E. S. F., Novaes, C. P., Pereira, T. B., & Fernandes, T. S. S. (2020). Saúde mental e qualidade do sono entre estudantes universitários em tempos de pandemia da COVID-19: Experiência de um programa de assistência estudantil. Research, Society and Development, 9(9), 1-14. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8074

Costa, E. G. da, & Nebel, L. (2018). O quanto vale a dor? Estudo sobre a saúde mental de estudantes de pós-graduação no Brasil. Polis, 17(50), 207-227. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682018000200207

Crepaldi, M. A., Schmidt, B., Noal, D. da S., Bolze, S. D. A., & Gabarra, L. M. (2020). Terminality, Death and Grief in the COVID-19 Pandemic: Emerging Psychological Demands and Practical Implications. Estud. psicol., 37, 1-12. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200090

Danzmann, P. S., Silva, A. C. P. da, & Guazina, F. M. N. (2020). Atuação do psicólogo na saúde mental da população diante da pandemia. Journal of Nursing and Health, 10(4), 1-14. https://doi.org/10.15210/jonah.v10I4.18945

Dimenstein, M., Simoni, A. C. R., & Londero, M. F. P. (2020). Encruzilhadas da Democracia e da Saúde Mental em Tempos de Pandemia. Psicologia: Ciência e Profissão, 40, 1-16. https://doi.org/10.1590/1982-3703003242817

Fundação Oswaldo Cruz. (2020, 12 julho). Questionário ConVid: Pesquisa de Comportamentos. https://convid.fiocruz.br/index.php?pag=questionario_adulto

Freire, P. (1997). Pedagogia da Esperança. Paz e Terra.

Gundim, V. A., Encarnação, J. P. da, Santos, F. C., Santos, J. E. dos, Vasconcellos, E. A., & Souza, R. C. de. (2021). Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de Covid-19. Revista Baiana de Enfermagem, 35, e37293.‎ http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v35.37293

Gusso, H. L., Archer, A. B., Luiz, F. B., Sahão, F. T., Luca, G. G. de, Henklain, M. H. O., Panosso, M. G., Kienen, N., Beltramello, O., & Gonçalves, V. M. (2020). Ensino Superior em tempos de pandemia: Diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 41(1), 1-27. https://doi.org/10.1590/ES.238957

Hurtado, D. H. (2012). Projetos de vida e projetos vitais: Um estudo sobre projetos de jovens estudantes em condição de vulnerabilidade social da cidade de São Paulo. [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/D.48.2012.tde-05022013-104615

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2010). Censo Demográfico 2010. https://censo2010.ibge.gov.br/

Lima, R. C. (2020). Distanciamento e isolamento sociais pela Covid-19 no Brasil: Impactos na saúde mental. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 30(2), 1-10. https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300214

Maia, B. R., & Dias, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: O impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, 37, 1-8. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067

Malta, D. C., Gomes, C. S., Szwarcwald, C. L., Barros, M. B. de A., Silva, A. G. da, Prates, E. J. S., Machado, I. E., Souza, P. R. B. de S., Jr., Romero, D. E., Lima, M. G., Damacena, G. N., Azevedo, L. O., Pina, M. de F., Werneck, A. O., & Silva, D. R. P. da. (2020). Distanciamento social, sentimento de tristeza e estilos de vida da população brasileira durante a pandemia de COVID-19. Saúde em Debate, 1-22. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/1371/2147

Marin, G. A., Caetano, I. R. de A., Bianchin, J. M., & Cavicchioli, F. L. (2021). Depressão e efeitos da COVID-19 em universitários. InterAmerican Journal of Medicine and Health, 4, 1-9. https://doi.org/10.31005/iajmh.v4i.187

Menezes, J. de A., Botelho, S. S., Silva, R. A. da, Santos, A. C. de H., Leão, D. S. de S., Canales, V. F., Silva, H. L. da, Silva, I. N. F. da, & Santos, B. V. dos. (2020). A contação de histórias no instagram como tecnologia leve em tempos pesados de pandemia. Psicologia & Sociedade, 32, 1-20. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2020v32240330

Moretti, S. A., Guedes, M. de L., Neta, & Batista, E. C. (2020). Nossas Vidas em Meio à Pandemia da COVID-19: Incertezas e Medos Sociais. Revista Enfermagem e Saúde Coletiva-REVESC, 5(1), 32-41. http://www.revesc.org/index.php/revesc/article/view/57

Pereira, R. M. da S., Selvati, F. de S., Ramos, K. de S., Teixeira, L. G. F., & Conceição, M. V. da. (2020). Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do Covid-19. Revista Práxis, 12(1), 47-56. https://doi.org/10.47385/praxis.v12.n1sup.3458

Pereira, M. D., Oliveira, L. C. de, Costa, C. F. T., Bezerra, C. M. de O., Pereira, M. D., Santos, C. K. A. dos, & Dantas, E. H. M. (2020). A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: Uma revisão integrativa. Research, Society and Development, 9(7), 1-35. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4548

Pinzón, J. H., Sanchez, G. M., Machado, W. de L., & Oliveira, M. Z. de. (2020). Barreiras à Carreira e Saúde Mental de Estudantes de Pós-graduação. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 21(2), 189-201. https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902020000200007

Oliveira, R. M. de, Prates, M. L. S., Prates, E. J. S., Santos, T. C. C., & Reinaldo, A. M. dos S. (2021). Saúde mental e a covid-19: Intervenções virtuais de educação em saúde para o enfrentamento da pandemia. Expressa Extensão, 26(1), 675-696. https://doi.org/10.15210/ee.v26I1.19686

Sartre, J. P. (1979). Questão de método. Difusão Editorial.

Sartre, J. P. (1997). O Ser e o Nada: Ensaio de Ontologia Fenomenológica. Editora Vozes.

Schneider, D. R. (2011). Sartre e a Psicologia Clínica. UFSC.

Schneider, D. R., Garcia, D., Silva, L. G., Cantele, J., & Cruz, R. (2022). Relatório Técnico sobre a Pesquisa “Estilos de Vida e Saúde Mental da População da UFSC em Tempos de Covid-19. UFSC.

Silva, A. G. da, Miranda, D. M., Diaz, A. P., Teles, A. L. S., Malloy-Diniz, L. F., & Palha, A. P. (2020). Saúde Mental: Por que devemos nos ater a ela em tempos de pandemia. Revista Debates in Psychiatry, 10(2), 1-5. https://d494f813-3c95-463a-898cea1519530871.filesusr.com/ugd/c37608_a876b4f599c3485987f58a81fcf9483a.pdf

Silva, S. M. da, & Rosa, A. R. (2021). O impacto da COVID-19 na saúde mental dos estudantes e o papel das instituições de ensino como fator de promoção e proteção. Revista Prâksis, 2, 189-206. https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.2446

Veber, L. dos S., Rodrigues, J. V., Fagundes, L. B. B., & Amaral, P. L. do. (2020, 26 a 30 de outubro). Saúde mental de estudantes universitários na pandemia de COVID-19. [Apresentação de trabalho]. 16° Mostra de Iniciação Científica, Centro Universitário da Região da Campanha, Bagé, Rio Grande do Sul.

Velho, G. (1997). Individualismo e cultura: Notas para uma antropologia da sociedade contemporânea (2ª ed.). Zahar.

Wang, C., Cheng, Z., Yue, X. G., & McAleer, M. (2020). Risk Management of COVID-19 by Universities in China. Journal Risk and Financial Management, 13(2), 1-6. https://doi.org/10.3390/jrfm13020036

Werneck, G. L., & Carvalho, M. S. (2020). A pandemia de COVID-19 no Brasil: Crônica de uma crise sanitária anunciada. Cad. Saúde Pública, 36(5), 1-4. https://doi.org/10.1590/0102-311X00068820

World Health Organization. (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331490/WHO-2019-nCoV-MentalHealth-2020.1-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-05-17

How to Cite

Cantele, J., Sousa , A. de L., Thurow, C. F., Borges, C. D., Silva , L. G. da, Garcia, D., Rodrigues, C. A. da S., Rodrigues , G., & Schneider, D. R. (2024). Future expectations of undergraduate and graduate students after the COVID-19 Pandemic. Revista Subjetividades, 24(2), 1–15. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i2.e13995

Issue

Section

Relatos de Pesquisa

Most read articles by the same author(s)