Brazilian transgender people and the work context: Review of the national literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v23i2.e12931

Keywords:

work, transgender, literature review

Abstract

The world of work is one of the most striking exponents of the challenges faced by transgender (or trans) people, configuring one of the main spheres of exclusion and interdictions in the experiences of this group. Based on this understanding, the present study aims to review
national scientific productions on the work of transgender people, specifically those published in article format. Through searching in the main
national databases of scientific publications, 38 articles were selected on this topic. These articles were characterized using an analytical protocol. Their findings were categorized into four axes that led to discussions and reflections on Brazilian production about the work of trans people. The results and analyses allowed us to identify contributions, trends, and gaps in dealing with the topic, which reinforces the need for new research in this area, especially considering the potential of the work to contribute to the social inclusion of the trans population.

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Author Biographies

Joatã Soares Coelho Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Doutor e Mestre em Psicologia do Trabalho e das Organizações pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduado em Psicologia pela mesma Universidade. Servidor público (Psicólogo Organizacional) na Universidade Federal do Rio Grande do Norte, atuando nas áreas de Gestão de Pessoas, Diversidades e Prevenção às Violências Relacionadas ao Trabalho.

Pedro Fernando Bendassolli, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Doutor em Psicologia Social (USP, 2000-2006, bolsista FAPESP). Realizou estágios pós-doutorais na Université Paris IX (Centre de Recherche Management & Organisation, 2008-2009, bolsista da Fondation Maison des Sciences de l'Homme), no Instituto de Psicologia da UNB (PSTO, 2009-2012, bolsista de Pós-doutorado Júnior/CNPQ), e no Centre for Cultural Psychology (Aalborg University, Dinamarca, 2016-2017, Bolsista Estágio Sênior/CAPES). Atua na área da Psicologia do Trabalho e das Organizações, com experiência na investigação de constructos psicossociais relacionados ao trabalho, especificamente processos de significação, seus determinantes, dimensões e consequentes.

Fellipe Coelho-Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Professor Adjunto do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Possui graduação, mestrado e doutorado (2016) em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre o Trabalho (GEPET/UFRN) e membro do Grupo de Pesquisas Marxismo & Educação (GPM&E/UFRN).

Emilly Mel Fernandes de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Psicóloga Clínica graduada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFRN. Atualmente faz parte da Comissão de Direitos Humanos do Conselho Federal de Psicologia - CFP na gestão de 2023 a 2025.

Rebecka de França, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Mestre em Ensino de Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Licenciatura plena em Geografia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Rio Grande do Norte (IFRN, Campus de Natal - RN); Especialista em geografia do semi-árido e educação ambiental. Atual Coordenadora de Diversidade Sexual e de Gênero do Governo do Estado do Rio Grande do Norte.

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Published

2023-12-06

How to Cite

Alves, J. S. C., Bendassolli, P. F., Coelho-Lima, F., Souza, E. M. F. de, & França, R. de. (2023). Brazilian transgender people and the work context: Review of the national literature. Revista Subjetividades, 23(3), 1–14. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v23i2.e12931

Issue

Section

Estudos Teóricos